Hivatalnokok váltak a Bakony uraivá?

A hivatali hatalmukkal igen furcsán bánó állami alkalmazottak tevékenységéről szóló, a vadászati jogosultságok megállapítása körül zajló anomáliákat bemutató cikkeink nyomán mindkét oldal, az államot képviselő szervezetek, illetve a föld- és erőtulajdonos állampolgárok is megszólaltak. A föld- és erdőtulajdonosok felháborodottan állítják: az államot képviselők kihasználták a rossz vadászati törvényt, az egyszerű emberek jogban való járatlanságát, és visszaéltek hivatalukkal.

Dénes Zoltán
2010. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felháborítónak nevezték a bakonyi föld- és erdőtulajdonosok az állami szervek lapunknak adott válaszait. A Bakonyerdő Zrt. és az agrártárca a vadászati jogosultságok megszerzési lehetőségeit feszegető cikksorozatunkkal kapcsolatban fejtették ki véleményüket. Mint megírtuk, a Veszprém megyei vadászati hatóság, illetve a munkáját felügyelő budapesti szervezet által hozott határozatok miatt több bakonyi tulajdonosi közösség 2006 óta nem tudott megalakulni. Amennyiben e tulajdonosi közösségeket a vadászati hatóság bejegyezte volna, akkor ezek rendelkezhetnének a vadászati jogosultságok felett. Lapunk megkereste az ügy egyik főszereplőjét, a Bakonyerdő Zrt. vezérigazgatóját, Uzsoky Andrást. Helyette közel egy hónappal később egy ügyvédi iroda válaszolt, amelytől megtudhattuk, hogy szerintük a – korábbi cikkünkben szereplő – szentgáli tulajdonosi közösség nem rendelkezik a vadászterület kijelöléséhez szükséges tulajdoni hányaddal. E válasz nagyban hasonlított a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumtól kapott magyarázathoz, lényegében ők is azt állították, hogy a kisebbségben maradottak problémájáról van szó.
A tulajdonosok szerint ugyanakkor a valódi kérdés az, hogy miért alakulhatott ki ez a helyzet. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy az állami erdőt kezelő cég miként osztja fel területeit az egyes tulajdonosi közösséget megalakítani kívánók között. Az észak-szentgáli tulajdonosi közösség képviselője, Sass Lajos szerint éppen az állami területekkel folytatott manipuláció teremtett olyan helyzetet, hogy a magántulajdonosok kisebbségbe kerültek. Rámutatott: az ügyvédi iroda sem tagadja, hogy a Bakonyerdő Zrt. úgy manipulált az állami területekkel „államérdekből”, hogy a magántulajdonosok végül nem tudtak labdába rúgni. Kérdésesnek nevezte, hogy államérdeket szolgált volna az a lépés, amellyel a Bakonyerdő Zrt. által használt területekből közel hatezer hektárt szakítottak ki és adtak oda a Magas-Bakony Vadgazdálkodási Sport és Környezetvédelmi Egyesületnek (Magas-Bakony VSK) hektáronként mindössze 400 forintos bérleti díjért. A szóban forgó Magas-Bakony Tájvédelmi Körzet a környék nagyvadakban leggazdagabb területe. Ilyen területekért hektáronként 800-1000 forintot szoktak kapni a földtulajdonosok. S nemcsak ezért kétséges az államérdek érvényesülése – tette hozzá –, hanem az egyesület tulajdonosi köre miatt is. A Magas-Bakony VSK alapítói között van Kisfaludy Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal szakállamtitkára, akkortájt az Igazgatási és Rendészeti Minisztérium kabinetfőnöke és K. Szabó Imre, a Megatrend Informatikai Zrt. elnök-vezérigazgatója, utóbbi cég szoftverei működnek az államigazgatásban, többek között az állami erdészeteknél. A leírtakon kívül számos komoly állami funkciót betöltő ember élvezte az egyesület megalakulásának hasznát. A lényeg az volt, hogy az állam érdekére hivatkozva olyan területi egységeket kellett kialakítani – ha másként nem, kényszerhasznosítással –, amelyben a magántulajdonosok nem lehettek többségben – mutatott rá Sass Lajos. Véleménye szerint ezért jól működő területi egységeket szedtek szét, például a cikksorozatunkban ugyancsak megemlített ősi-sárréti és más a területeket is. Sass Lajos tudomása szerint az ügyben érintett szervezetekkel a területalakítás módjáról Benedek Fülöp, az agrártárca akkori államtitkára, a vagyonkezelő volt vezérigazgató-helyettese egyeztetett.
Bár az államigazgatást képviselők leginkább azzal védekeznek, hogy a kisebbségben maradtak elégedetlenségéről van szó, arról nem beszélnek, hogy milyen módszerek révén szorították kisebbségbe a magántulajdonosokat. Sass Lajos szerint a megyei vadászati hatóság – az agrártárca akkori felelős államtitkárának támogatása mellett – egy szűk érdekkör szája íze szerint alakította ki szinte az egész megyében a vadászterületek határait. A területkialakítás a kifogásolt esetekben úgy történt, hogy a magántulajdonosok lehetőleg kisebbségben maradjanak, s ha ez nem ment, akkor különböző feljelentésekkel és megkérdőjelezhető határozatokkal húzták az időt vagy kényszerítették a magántulajdonosokat az általuk kialakított területi egység elfogadására – osztotta meg az elmúlt években szerzet tapasztalatait a szentgáliak képviselője.
Manipulációnak nevezte azt is, hogy a különböző vadászterületek kijelölését nem a különben megszokott időszakban, az ország többi vadászterületével egy időben, hanem attól eltérve intézték. Az érintett területekről azt mondják, hogy különleges rendeltetésűek. Ezzel azt érték el, hogy a tulajdonosok lényegében soha sem válhatnak majd le az állami területekről. Sass Lajos szerint ezalól kivételt jelent, ha állami vezetőknek, politikusoknak adnak területet. Példaként említette a Bakonyerdő Zrt. által használt Bakonybél környéki területek 2007-es felosztását. Tehát – tette hozzá – a hatóságok messzemenően kihasználták a rossz vadászati törtvényt, az egyszerű emberek jogban való járatlanságát, és visszaéltek hivatali hatalmukkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.