Egy miskolci lakos – nevezzük T. J.-nek – tavaly októberben úgy döntött, a Tigáz helyett ezentúl az EMFESZ-től szeretné kapni a földgázt. A szabadpiaci cég átlagosan nyolcszázalékos árkedvezményt ígér a fogyasztóknak az egyetemes ellátókhoz képest, ám a szolgáltatás háttere még tavaly áprilisban bizonytalanná vált, miután a társaság nem kapott közvetlenül Oroszországból érkező fűtőanyagot. Bár ügyfeleit egyéb forrásokból az EMFESZ ma is maradéktalanul kiszolgálja, a cégre nézve nem túl kedvező hírek hallatára T. J. novemberben meggondolta magát. Levelet írt az EMFESZ-nek, amelyben leírta: visszamondja a szerződését, és továbbra is a Tigáz ügyfele marad. Válaszként azonban egy 140 ezer forintról szóló számlát kapott, amit a szabadpiaci szolgáltató „pénzügyi biztosítékként” számolt fel. Ez azért meglepő, mert a szolgáltatóváltás nem valósult meg ennyi idő alatt, tehát T. J. az EMFESZ-től egy molekula gázt sem kapott. A fenti történet egyedinek tűnik, ám több olvasónk is arról számolt be, hogy amikor EMFESZ-ügyfélként a visszatérés mellett döntöttek, a társaság komoly összeget számlázott pénzügyi biztosítékként, amit ha nem fizetnek be, nem tudnak szolgáltatót váltani, mivel ennek előfeltétele a fogyasztó tartozásának rendezése.
Az EMFESZ-nél lapunk megkeresésére közölték, a pénzügyi biztosítékot az addigi átlagfogyasztás alapján kalkulálják, vagyis ennyit számláznának ki akkor is, ha az ügyfél nem diktálná be havi mérőóraállását, így becsülniük kellene a kiküldött számla végösszegét. Mindez kéthavi fogyasztás ellenértékét jelenti előre, mivel ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a szolgáltatóváltás végbemenjen. Amennyiben a pénzügyi biztosíték mértéke túlnő a ténylegesen elfogyasztott gáz árán, akkor a különbözetet az EMFESZ utólag visszafizeti. A társaságnál hozzátették: a Magyar Energia Hivatal (MEH) folyamatosan ellenőrzi az EMFESZ működését.
A visszatérés problémája elég sok fogyasztót érint. Csak a Tigáztól ugyanis – amelyik az egyik legtöbb ügyfelet veszítő egyetemes szolgáltató – körülbelül 24 ezer fogyasztó távozott, ugyanakkor 30 ezren gondolták meg magukat, főként még a váltás létrejötte előtti időszakban.
Az egyetemes szolgáltatók a fogyasztókkal szemben egyébként hasonlóan járnak el, mivel két hónapra előre becsült számlát állítanak ki a távozni készülőknek, és ezt a módszert a MEH is jóváhagyta. A piacot ismerők szerint valamennyi szolgáltató célja ezzel az, hogy váltáskor semmiképpen se keletkezhessen vesztesége.

Felrobbant az internet Orbán Viktor újabb titokzatos bejegyzésétől