A márványos bánat és a magány zenéje

Varga Klára
2010. 02. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mai ember számára a csend elsőre olyan – szemben a harsánysággal, a káosszal, az elterelő zajokkal –, mint a halál, mint egy borostyánnal futtatott sírkert, ahol nincs élő. A csend, a csend elfogadása átváltozás. De a csendben azután elkezdődhet valami más.
Vedres Csaba és a Kairosz Kvartett korábbi, Kairosz című lemeze csupa szelíd platina ragyogás, s közben néhol dinamikusabb futamok, minden a szépség és pontosság határain belül. Igazán, semmi különleges alkalom vagy hangulat nem kell ahhoz, hogy akár egész napra beragadjon a lejátszóba. A csendzenék világa akkor is más, ha az Álom és az Áldott idő című kompozíciók az új lemezen is helyet kaptak. A szentendrei Péter-Pál ifjúsági kórus előadásában kórusműként csendül fel József Attila Leltár, Bella István Szeretethimnusz című verse és Egerváry Gábor több alkotása. Megrendítő, éterien, fájdalmasan szép szárnyas, ám véletlenül sem arisztokratikus zene. A vasárnap öröme, az együtténeklés ünnepe helyett hűs, márványos bánat, magány árad belőle.
Vedres Csaba így ír a csendzenékről: „…De létezik olyan csend is, amely mögött szelíden vár és rejtőzik valaki. Érintése a keserűséget tiszta bánattá oldja, az agresszivitást hajtóerővé és lendületté, a haragot megbocsátássá, amely túlmutat ezen a világon. Az alaktalan káoszt kifejezési formává, a rendezetlen gondolatokat renddé, a sebzettséget és sértettséget érzelmi töltéssé, és mindezeket együtt: zenévé.”
Vedres néhány korábbi kompozíciójában már megpendítette, hogy a kor embere nem ismeri a saját lelkét, és még sosem hallotta, hogyan sírdogál szegény magában a semmi ágán, és mi az, amit koldulna magának, ha meghallgatná bárki is. A csendzenék – köztük az Ómagyar Mária-siralom, Szent Márton imája vagy a számadás a tálentumról, s különösen József Attila Leltárja olyan, mintha végre meghallgatnánk magunkat, nem hőkölnénk vissza attól, hogy nagyon-nagyon szomorú lesz, amit majd hallunk. Mintha végre megszánnánk saját magunkat, és egy lépésre lennénk már csak attól, hogy megértsük, az irgalom, a változás mibennünk kezdődik.
Láttam egy dokumentumfilmben egy férfit, aki a Gulag földjén állt, ahol kilométereken át temetetlen emberi csontok és pillepalackok, sztanioldarabok borítják most is a talajt. Gennagyijnak hívták, és egy fogolyházaspár gyermeke volt. Állt egyedül a pusztaságban, és azt mondta: szeretem ezt a földet, mert ez a föld a gyermekkorom. És akkor nagyon nagy csend lett a vetítőteremben. Sokan sírtak. Én meg azt gondoltam, így kell, ekkora hittel kell még egyet lépni a sötétség felé, hogy hajnal jöjjön el utána. Vedres lemeze is ilyen, a magunkon kezdett irgalom és a remény zenéje.
(Vedres Csaba – Csendzenék – Periferic Records, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.