Alkotmányellenesen csonka parlamenti ciklus

Zárug Péter Farkas
2010. 02. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizony, nem mehet el szó nélkül a magyar parlamentarizmussal foglalkozó elemző a mellett a tény mellett, hogy a magyar Országgyűlés immár második ciklus óta érdemben csonkán, az alkotmányban előírt négy esztendő helyett mindössze három és fél évig végzi munkáját. A szocialisták a parlament idei tavaszi ülésszakát is formalizálttá tették, és a munkarend még a 2006-os tavaszi ülésszakot is megszégyenítő rövidségűvé vált. A honatyák – persze teljes fizetés mellett – két hetet, és összesen négy, azaz négy napot üléseznek „tavaszi ülésszak” címszó alatt.
Ezzel azonban korántsem azt szeretném mondani, hogy nagyon hiányozna Magyarországnak a jelenlegi kartellkormány további tevékenysége. Ám úgy tűnik, a szocialisták végképp beállítanák azt, amitől 2002-ben még ők féltették a legjobban a magyar demokráciát: a csonka parlamenti ciklust. A február 15–16-i és a 22–23-i négy ülésnap a kádári idők rövid parlamenti ülésezéseit idézi, amikor az amúgy is politikai díszletnek tartott Országgyűlést a párt mindössze két-három napra hívta össze, de még ezalatt is képes volt minisztertanácsi rendeletet kibocsátani.
2006-ban e hasábokon Parlamenti demokráciadeficit (2006. január 31.) című írásomban már jeleztem, hogy bizony a politikai kommunikáció folyamatosan gyarmatosította a parlamenti munkarendet a rendszerváltozás után, ám a csúcsot akkor a minden idők legtöbbet beszélő – saját elmondása szerint hazudozó – miniszterelnöke állította be a háromhetesnek mondott, ám az utolsó héten mindössze egy hétfői napra összehívott tavaszi ülésszakkal. A negatív csúcsot a Bajnai-klónkormány sikerrel javította meg. A 2006-oshoz és a mostani tavaszi ülésszakhoz fogható nem volt az elmúlt húsz esztendőben. Választási évben sem. Az elmúlt két évtized választási éveiben 2002-ig (1994; 1998; 2002) a kormányzó pártok egyike sem terjesztett elő házbizottsági ülésen, majd az Országgyűlésben a mostanihoz fogható rövidségű tavaszi munkarendet. Persze tudjuk, s a magyar politikai szereplők mindegyike egyet is értett azzal, hogy kampányévekben indokolt a rövidebb tavaszi ülésszak.
Egyfelől azért, mert terjedelmét behatárolja a választások időpontjától visszaszámított hivatalos kampányidőszak kezdete. Másfelől indokolt azért is, mert az Országgyűlés Hivatalát elfoglalja a választásokra való intézményi felkészülés. Csakhogy ez nem juthatna el odáig, hogy a négyéves ciklus némi trükközéssel három és fél évesre rövidüljön.
Idézzük fel azért, hogyan is alakultak a rendszerváltozás óta a tavaszi ülésszakok a választási években. Boross Péter kormánya idején, 1994-ben Szabad György házelnök hathetes, március 1-jétől április 7-ig tartó munkarendet terjesztett elő, s az Országgyűlés így érdemben kitöltötte az alkotmány szerinti négy esztendejét. Ugyanígy a Horn-kabinet idején, 1998-ban az előző választási évhez hasonlóan kompromisszumos döntés született. A házbizottság február 2-tól március 16-ig tartó hathetes ülésrendet fogadott el, s így szintén nem kérdéses, hogy az MSZP–SZDSZ többségű parlament 1994 és 1998 között ugyancsak teljes parlamenti mandátumot töltött ki. A szocialisták ugyanakkor már „demokráciadeficitet” kiáltottak 2002-ben, amikor Áder János házelnöki javaslata csak három és fél hetes, február 4-től 26-ig terjedő munkarendjavaslatot vitt a házbizottság elé.
A demokráciadeficitező szocialisták és a parlamenti munkarendet annyira féltő szabad demokraták ezt a három és fél hetet olyan rövid ülésszaknak tartották, hogy egyenesen diktatúrát, a parlamenti szólásszabadság korlátozását látták benne. A Tisztelt Ház végül az Áder által javasolt ülésszak mellett döntött. A háromhetenkénti ülésezés mellett is – amelyet én is több írásomban helytelenítettem – azt kell mondani, hogy még az 1998–2002 közötti ciklus is formálisan teljesnek mondható, azonban már felvetette a kérdést, hogy meddig szűkíthető jogtechnikai trükkökkel az alkotmány által februártól júniusig megjelölt tavaszi ülésszak.
A választ megadták a szocialisták és a szabad demokraták. Az előző választási évben Szili Katalin házelnök talán emlékezett a 2002-es tavaszi ülésszak körüli vitákra, amikor 2006. január 19-én a köztársasági elnökkel történt megbeszélése után a Sándor-palotában még arról beszélt, hogy a tavaszi ülésszak várhatóan a 2002-ben még bőszen kritizált három és fél hét lesz, azaz január 30-tól február 20-ig fog tartani. Végül ebből a javaslatból sikerült a szocialistáknak mindössze két hét és egy napra lefaragni a tavaszi munkarendet és ülésszakot.
Az idén ezen is sikerült túltenniük. A Gyurcsány klónjának tartott Bajnaitól és kormányától senki nem kérdezte meg eddig, hogy miért lehet mindössze négy érdemi nap a tavaszi ülésszak? Pedig a kérdést fel kell tennünk. Ugyanis a magyar Országgyűlés felhatalmazása, s így kötelező, munkarend szerinti munkavégzése négy évre, vagyis négy őszi és négy tavaszi ülésszakra szól. Csakhogy ebből 2002 óta folyamatosan lefarag a politikai elit, s különösen az ez ellen korábban oly drámai hangon fellépő balliberálisok. A parlamenti munkarend pusztán politikai kommunikációs eszközként való használatát neveztem, s nevezem ma is a parlamenti munkarend gyarmatosításának.
Vagyis a politikusok számára a parlamenti megszólalási lehetőség fontosabbá válik, mint a parlament rendeltetésszerű munkája. A parlamenti beszédjog öncélú használata pedig gyakran letereli az Országgyűlést a munkavégző politikai nagyüzem pályájáról és az éppen aktuális kommunikációs célok leblokkolják munkáját.
E politikusi magatartást nagyon károsnak tartom a parlament munkájának minősége és a demokratikus intézmények morális működése szempontjából. 2006-ban Gyurcsány Ferenc tisztán ilyen gyarmatosító szándék alapján csonkította meg a parlament tavaszi ülésszakát, hiszen ősszel Orbán Viktor átvette a belpolitikai kezdeményezést parlamenti felszólalásaival, s népszerűsége is nőni kezdett. Megoldás: megszüntetjük a parlamenti megszólalási lehetőséget. A kommunikációs célok így megcsonkították a tavaszi ülésszakot.
Csakhogy ez a látásmód teljesen kiüresíti a demokratikus intézményeket, s ezáltal az intézmények kezdik szolgálni a politikusokat, s nem pedig fordítva. E rettenetes felfogás végső állomása a mai BKV és teljes széthordása. Az Országgyűlés mint intézmény, s mint a magyar jogrend megalkotójának méltósága húsz év alatt teljesen szertefoszlott. Minden intézmény presztízsét a benne dolgozók tekintélye adja meg. Tekintélyt pedig demokráciában csak a köz szolgálata adhat. Hát ez az, ami eltűnt az elmúlt nyolc évben az Országgyűlésből. A megcsonkított, mindössze három és fél éves parlamenti szocialista ciklus pedig csak megerősít abban, amit korábban is jeleztem: amit Gyurcsány és Bajnai művelt a demokráciával, azonos súlyú azzal, amit Stadler József művelt a gazdasággal, amikor Az utolsó vacsora után visszaigényelte az áfát.

A szerző politológus, egyetemi adjunktus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.