Egy felháborító per

Nem bizonyítható, hogy a MÁV vezetői vagy a vasutasok tudták volna, hogy hová vitték a zsidókat és milyen céllal – állította Karsai László holokausztkutató az MTI-nek. Ismert, holokauszttúlélők és az áldozatok rokonai 1,2 milliárd dollárt követelnek a MÁV-tól egy amerikai bíróságon, amiért a cég a második világháború idején közreműködött zsidók deportálásában.

Hírösszefoglaló
2010. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végtelenül szomorú, felháborító és ízléstelen, hogy a MÁV-nak tulajdonított „elképzelt és kitalált bűncselekményekre hivatkozással pénzt próbálnak kicsikarni egy magyarországi intézménytől” – nyilatkozta Karsai László. Az ismert holokauszt-kutató az MTI-nek adott nyilatkozatában rámutatott: a holokauszt-túlélők és az áldozatok rokonai által egy amerikai bírósághoz beadott kereset nem alapul semmiféle történelmi kutatáson, a per elindítói megpróbálták a vészkorszak azon túlélőit vagy azok leszármazottait felkutatni, akik „jó pénzért hajlandók voltak összevissza hazudozni”, többek között azt, hogy őket a MÁV alkalmazottai kirabolták, vagy ismerőseiket, rokonaikat meggyilkolták. Karsai kiemelte: a 16 oldalas beadvány megbízhatatlan, a holokauszt után 65 évvel keletkezett visszaemlékezésekre alapoz, amelyekből „az égadta világon semmi sem igaz”.

*

Karsai László arról is beszélt, hogy a magyar államnak mint az 1945 előtti rendszer jogutódjának ugyanakkor jóvátételi kötelezettsége van, csakúgy, mint az osztráknak, a németnek vagy a svájcinak. Tehát „el lehet osztani a felelősséget”, de egyáltalán nem lehet bizonyítani ezzel a legutóbb az Egyesült Államokban beadott irattal, hogy „a MÁV vezetői vagy pláne a vasutasok (…) tudták volna, hogy hová viszik a zsidókat és milyen céllal” – magyarázta. A történész Finta Imre szegedi csendőr százados kanadai perét hozta fel példaként arra, hogy nem lehet bizonyítani: a deportálások lebonyolítói tudták, milyen céllal szállították az üldözötteket Auschwitzba. A per során előkerült a vádlott korabeli, saját kezű feljegyzése, amelyben azt ugyan leírta, hogy a célállomás Auschwitz volt, ám a bíróság azt nem tudta rábizonyítani, hogy ő tudott a koncentrációs táborokban zajló borzalmakról. A történész a kereset olyan elemi hibáira hívta fel a figyelmet, mint például: a magyarországi deportálást felügyelő Adolf Eichmannt tévesen Hitler titkárának nevezik, vagy hogy a magyar vészkorszakot 1944 márciusa és októbere közé teszik, holott az május és július között zajlott. A Sztójay Döme-kormány deportálásokért felelős minisztereit és államtitkárait, valamint a magas rangú csendőrtiszteket a második világháború után „egytől egyig elítélte a népbíróság”, az igazi felelősök döntő többségét kivégezték, a kevésbé felelősöket pedig kisebb-nagyobb börtönbüntetéssel sújtották – hangsúlyozta Karsai.
A neves holokausztkutató „külön felháborítónak” nevezte, hogy a felperesek az 1944-es amerikai dollár értékét 2010-re vetítve 33-mal szorozzák, mivel annak szorzója legfeljebb 5-6-szoros lehet, figyelembe véve az árfolyam változásait. Csősz László, a budapesti Holokauszt Emlékközpont történésze az Origónak elmondta, a beadványban van csúsztatás és teljes kitaláció is. Kiemelte: a zsidók deportálásáért a magyar államapparátus egészében volt felelős, ebben a rendszerben a MÁV csupán egy láncszem volt, és téves az az állítás is, hogy a MÁV alkalmazottai rabolták volna ki a deportálásra váró zsidókat.
Lattmann Tamás nemzetközi jogász tegnap a Magyar Televízió reggeli műsorában rámutatott: nagyon sok szempontból vitatható a kereset tartalmi része, legfőképpen azért, mert a MÁV akkor legalább annyira volt szuverén, mint a megszállt magyar állam. Kende Tamás nemzetközi jogász az MTI-nek nyilatkozva kifejtette: szerinte is az a legnehezebb kérdés, hogyan lehetne bizonyítani a MÁV mint egy németek, illetve nyilasok által irányított országban működő hadiüzem felelősségét.
Ismert, a MÁV ellen a holokauszt túlélőinek 95 rokona egy chicagói bíróságon keresetet nyújtott be a napokban. A felperesek 240 millió dollár vagyoni és egymilliárd dollár nem vagyoni kár megtérítését követelik a MÁV-tól, amiért a cég a II. világháború idején közreműködött zsidók deportálásában, valamint „gyalázatos és buzgó módon részt vett a népirtásban”.
A MÁV érdemben továbbra sem hajlandó nyilatkozni az ügyről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.