Elsüllyesztett ÁSZ-javaslatok

Szinte semmit nem valósított meg az Állami Számvevőszék két évvel ezelőtt tett ajánlásaiból a gazdasági és a pénzügyi tárca, így az állami támogatások rendszere továbbra is áttekinthetetlen: átfogó stratégia nem létezik, az egyes kedvezmények nincsenek összehangolva, a támogatások nyilvántartására létrehozott információs rendszer pedig a mai napig nem működik.

Szabó Eszter
2010. 02. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár valamennyi illetékes szerv elfogadta az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) az állami támogatásokkal kapcsolatos kritikáit és javaslatait, a konkrét lépésekre tett számvevőszéki indítványokból két év leforgása alatt alig valósult meg valami – derül ki az ügyben érintett gazdasági és pénzügyi tárca lapunknak megküldött válaszaiból. A gazdaságfejlesztési célú támogatásokról szóló 2008. márciusi ÁSZ-jelentés legtöbb megállapítása a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium hatáskörébe tartozik, ennek ellenére a tárca valamennyi kérdésünkre kitérő választ adott. Így többszöri érdeklődésünk után sem tudtuk meg, hogy – a számvevőszéki ajánlásoknak megfelelően – megerősítették-e az állami fejlesztési feladatok tervezését, előkészítették-e a már elfogadott programokra épülő közép- és hosszú távú gazdasági fejlesztés stratégiáját, s kialakították-e a hazai és uniós támogatások egységes elvű monitoring, ellenőrzési és értékelési rendszerét.
A támogatási kiadások nyilvántartását és nyomon követését az ÁSZ a Pénzügyminisztérium (PM) számára is ajánlotta, ám az úgynevezett Költségvetési Gazdálkodási Rendszer a mai napig nem működik. Mint a PM lapunkkal tudatta: az uniós pénzből megvalósuló beruházás, amely a kedvezőbb nyilvántartás feltételeit teremti meg, még fejlesztés alatt áll. A szaktárca ugyanakkor lépett a támogatások jogi szabályozásának ügyében, s az ÁSZ javaslatai nyomán módosították az államháztartási törvény egyes passzusait.
Az állami támogatások rendszerének felülvizsgálatára márpedig óriási szükség lenne. Mint a számvevők megállapították: a költségvetési törvények anélkül irányoztak és irányoznak elő közel 1500 milliárd forint összegben gazdaságfejlesztési kiadásokat, hogy meghatározták volna hazánk közép- és hosszú távú fejlesztésének átfogó stratégiáját. Az ÁSZ szerint a vissza nem térítendő támogatásoknál, az adókedvezményeknél, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó kedvezményeknél és a szakoktatási támogatásoknál egymástól eltérő mutatókat alkalmaznak, vagyis a különböző támogatások nem összehangoltak. A makrogazdasági mutatók ráadásul nem igazolták vissza a támogatások eredményes hasznosulását – mutatnak rá a számvevők.
Az egyedi kormánydöntéssel adható vissza nem térítendő támogatások listája minden évben meglehetősen egyoldalúan alakul: a szerencsés nyertesek túlnyomó többsége rendre multinacionális cég. Tavaly egyetlen teljes magyar tulajdonban álló vállalkozásnak ítéltek oda támogatást, ám végül a kifizetés feltételeit nem tudta teljesíteni az érintett cég.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.