Oroszország lopakodója

Nehéz helyzete dacára nem adja fel a versenyt az orosz ipar, ha harci repülőgépekről van szó. Tegnap először emelkedett a levegőbe egy olyan ötödik generációs, lopakodó vadászgép eddig titokban tartott prototípusa, amely választ adhat az amerikai F–22-es és F–35-ös kihívására.

Zord Gábor László
2010. 02. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ünnepelt tegnap a szerencse forgandóságából sokszoros leckét vett orosz repülőgépipar: az Amur menti Komszomolszk városának repülőteréről első repülésére levegőbe emelkedett az úgynevezett PAK-FA program T–50-es jelzésű tesztgépe. Szergej Bogdan berepülőpilóta a kezdeti légi próbákat sikerrel elvégezve 47 perc után biztonságban szállt le, a földön többek között Mihail Pogoszjan, a hírneves Szuhoj tervezőiroda vezetője várta. A pilótafülkéből kimászó Bogdant pilótatársai, a földi személyzet a hagyományoknak megfelelően a vállára vette, és sűrű hurrázás közepette többször feldobta a levegőbe.
Az oroszok öröme érthető, hiszen a T–50-es az első teljesen új tervezésű harci repülőgép a szovjet bukás óta, amely eljutott a repülésig, reális esélye van a sorozatgyártásra, és arra, hogy szolgálatba álljon a légierőnél. Ha erre sor kerül, Oroszország lesz a második az Egyesült Államok után, amely képes volt erre, s ezzel egyben olyan eszköz kerül Moszkva kezébe, amely megfelel az amerikai F–22-esnek és kisebb társának, az F–35-ösnek. A harci gépek ötödik generációjának sajátja, hogy radarral módfelett nehezen lehet észlelni; rendkívül mozgékony, tartósan hangsebesség felett repülve tud harcfeladatot végrehajtani; korszerű szenzorokkal és kommunikációs eszközökkel „dominálja” a légteret a korábbi generációk gépeivel felszerelt ellenség felett.
A legnagyobb kérdés az, hogy a T–50-es prototípusból mikor lesz valós katonai képesség. Ez nem kis részben attól függ, hogy a fejlesztési programba példátlan módon bevett India kellő mértékben segít-e finanszírozni azt. Ha igen, és minden a tervek szerint megy – amire kevés az esély –, 2015-re, talán Szu–50-es jelzéssel, szolgálatba állhatnak az első gépek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.