Remekek, remekül

Botticelli, Henri Rousseau, Ernst Ludwig Kirchner – három azok közül a világhírű művészek közül, akiknek alkotásait Európa legnívósabb kiállítótermeiben mutatják be ebben az évben. A kulturális turizmus egyik legvonzóbb ága, a nemzetközi közönséget vonzó kiállítási nagyüzem válságban is zavartalanul működik.

P. Szabó Ernő
2010. 02. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két nagy, még az elmúlt évben megnyílt bemutató is látható Európa legnagyobb, legismertebb múzeumaiban, kiállítótermeiben. Februárig várja a látogatókat mind a nagy frankfurti Botticelli-kiállítás, mind Ernst Ludwig Kirchner műveinek salzburgi bemutatója. Az előbbi tárlatot nemcsak az teszi ötcsillagos látnivalóvá, hogy a firenzei reneszánsz egyik legnagyobb művészéről van szó, hanem az is, hogy többéves felújítási, modernizációs munkálatok után ezzel a tárlattal nyílt meg újra a Städel Kunstmuseum, Németország egyik legfontosabb múzeuma. A Majna parti patinás épületben február 28-ig nyitva tartó tárlatra mintegy négyszázezer látogatót várnak a rendezők – még akkor is, ha a főművek többségéért továbbra is a firenzei Uffiziba kell menni. A magyar érdeklődők számára két dolog miatt is különösen izgalmas lehet a bemutató: a Szépművészeti Múzeum Botticellitől Tizianóig című kiállítása mintegy hatalmas pannó részeként, művészettörténeti összefüggésrendszerben mutatja be a festő műveit, s nemrégiben jelent meg az a kötet (a Melange Galériában pedig a hónap végéig látható a kiállítás), amely Botticelli esetleges magyarországi működését vizsgálja. A Kirchner-tárlat jelentőségét egyrészt az adja meg, hogy az expresszionizmus egyik legjelentősebb mesterének műveiből még sohasem rendeztek ilyen átfogó tárlatot Ausztriában, a festmények és grafikák mellett a művész fotóiból is válogatva, másrészt az, hogy a Museum der Moderne Salzburg mönchsbergi épülete, szinte teljesen a város feletti hegy mélyébe rejtve a modern múzeumépítészet példás alkotása, maga is esztétikai élmény forrása.
Nagyszabású kiállítási programot alakítottak ki a Ruhr-vidéken abból az alkalomból, hogy a régió ebben az évben az Európa kulturális fővárosa címet viseli. Az esseni, bottropi múzeumok és más városok intézményei Mapping the Region címmel a helyhez kötődő, a hely szellemét megragadó kortárs műveket mutatnak be a következő hónapokban. A drezdaiak viszont a hagyományok előtt tisztelegnek abból az alkalomból, hogy August szász választófejedelem 450 éve teremtette meg a kontinens egyik legrégebbi és legjelentősebb művészeti gyűjteményének az alapját, a Kunstkammert. A brüsszeli Bozarban már megnyílt a különös világú mexikói művésznő, Frida Kahlo (1907–1954) tárlata, a műveket, amelyek között a legnagyobb számban önarcképek szerepelnek, áprilistól augusztusig a berlini Martin Gropius Bauban, majd az év végén a bécsi Bank Austria Kuntforumban is bemutatják. Egyetlen helyszínen, a bázeli Beyeler Alapítványban lesznek viszont láthatók halála századik évfordulója alkalmából Henri avagy a „vámos” Rousseau (1844–1910) alkotásai. A február 7-től május 9-ig nyitva tartó tárlathoz egyébként szintén jó „előzetest”, egyben művészettörténeti hátteret jelent a Szépművészeti Múzeum napokban megnyílt, Degas-tól Picassóig című tárlata, amelynek anyagát a moszkvai Puskin Múzeum gyűjteményéből válogatták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.