A példamutató soproniak

Sopron pincészetei újra példát mutatnak: a város borászai és bormarketingesei összefogtak, s közös erővel létrehozták a Soproni Kékfrankos Kft.-t, Magyarország első közösségi borkereskedelmi cégét. Alulról épül az ország.

Muray Gábor
2010. 03. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Chilei világbajnokságra készül a soproni sommelier. Lukács Szabolcs képviseli hazánkat idén a sommelier-világbajnokságon. Az áprilisban Chilében megrendezendő megméretésen való részvételt olyan megtisztelő lehetőségnek tekinti, amikor a világ legjobbjaitól tanulva versenyezhet a világ élmezőnyével. Bár eredményei alapján bárhol dolgozhatna, Lukács Szabolcs hű maradt Sopronhoz; szüleivel, családi vállalkozásban működtetik a Szélmalom éttermet, így végzettségének megfelelően a sommelier teendőkön túl vendéglátóként is helytáll. Az osztrák borakadémia sikeres elvégzése után a hazai Borkollégium Wine and Spirit Education Trust akkreditált képzésein tökéletesítette tovább tudását. A 2007-ben utoljára megrendezett magyar országos bajnokság megnyerése után számos nemzetközi versenyen a döntőbe jutott az elmúlt években. Chile nehéz ügy, de bízunk az orrában.


Sopronban virágzik a civil élet. Ennek nyilván számtalan oka van, kettőt mégis megemlítenék. Az első ok: Perkovátz Tamás faipari mérnök, étterem-tulajdonos és példaadó lokálpatróta, a második egy „gyüttment”: Rigler Zsolt bormarketing-szakember, aki budapestiként is sopronibb sok soproninál. Konkrétan szerelmes a kékfrankosba (kékfrankos fővárosa, kékfrankos nyár, kékfrankos kft.). Míg Perkovátz Tamás, a háromnyelvű – magyar–osztrák– horvát – kisrégió tevékeny szervezőjeként, a Ha-Mi Összefogunk Európai Szövetkezet megálmodójaként, a soproni Kékfrank elnevezésű fizetőeszköz létrehozójaként (is) ismert, Rigler Zsolt a soproni borászat elfogadtatásában, népszerűsítésében és összefogásában szerzett elévülhetetlen érdemeket. Mindketten bőven megérdemelnék a díszpolgári címet, ha még lenne belőlük tíz-húsz klón az Alpokalján, mindenki Sopronban akarna élni.
Mielőtt rákanyarodnék a legújabb civil eseményre, annyit mindenképpen elmondanék, hogy legalább három borvidéken hallottam már így felsóhajtani borászt: „persze, a soproniaknak könnyű. Nekik van egy Rigler Zsoltjuk”. A harminckét éves bormarketinges ugyanis tíz év alatt tényleg képes volt arra, amire a magyarok híresen nem képesek. Meggyőzte a helyi borszakma képviselőit arról, hogy jó soproni borásznak lenni. A soproni Bormarketing Műhely Nonprofit Kft. vezéreként folyton sürög-forog, tesz-vesz, szervez, beszél, kóstoltat, közben Sopron a „szőlő és a bor városából” a „kékfrankos fővárosa” lett, és ezrek koccintanak a Kékfrankos nyár fesztivál mámoros estéin. A családi borászatok megerősödtek, a bor egyre nyeri a legrangosabb nemzetközi díjakat. Mert nagyon jó. Egyelőre nem annyira divatos, mint a villányi és az egri, de még lesz.
A napokban abban a szerencsében volt részem, hogy jelen lehettem az ország első közösségi borkereskedelmi cégének ünnepélyes megalapításán. A soproni borvidék pincészetei és bormarketingesei ugyanis egyedülálló módon folytatják boraik népszerűsítését a jövőben: összetartozásuk megkoronázásaként önálló közös vállalkozásba fogtak, megalapították a Soproni Kékfrankos Kft.-t. A még csecsemőkorú, ám máris patinás cég különlegessége, hogy tulajdonosai nonprofit szervezetek: a Bormarketing Műhely Nonprofit Kft. és a Soproni Borút Egyesület.
Viribus unitis, egyesült erővel – mondja a soproni borászok jelmondata. A szájtáti politika, a helyben topogás, az országra jellemző fejlődésképtelenség és motiválatlanság már annyira belénk ivódott, hogy az ember ép ésszel fel sem fogja, ha valahol valakik egyszer csak összefognak. A vállalkozás példa nélküli mivoltát ugyanis az adja, hogy a kft.-ben szinte mindegyik helyi borászat tulajdonosként jelenik meg, ezért, ahogy aki a Soproni Kékfrankos Kft.-től vásárol, gyakorlatilag közvetlenül a termelőtől szerzi be borait. És már belénk is bújik a kisördög, hogy, hohó, mi lesz a nyereséggel, de a megszokottól eltérő módon, a kft. bevétele kizárólag közösségi célra fordítható (a borvidék, a soproni borászatok és boraik érdekében). Talán sejthető, miről is van itt szó. A francia, osztrák és pláne olasz agroturizmus mintájára szépen lassan Sopronban is létrejöhet az az önszerveződő, alulról építkező, önmagát kontrollálni képes közösség, amely a saját érdekérvényesítésére létrehozott piaci vállalkozással a borvidék, a borturizmus és a szakmai párbeszéd fejlesztését tudja finanszírozni. Plusz – mintegy magától értetődő módon – bekapcsolhatja a körforgásba a helyi kistermelőket, a soproni gyümölcsöt, lekvárt, csokit, harmonikaszót stb.
A rusztikus papírra vésett nyilatkozatot tehát szépen aláírták a vidék pirult homlokú borászai a huszonéves, mutatós Birgit Pfneiszltől a mesés bajszú Magyar Dezsőig, és az asztalra helyezték boraikat, hogy a sajtó csak kóstoljon. A sajtó már nem zöldfülűként érkezett a szindikátusi értekezletre, így egyre mélyebb hümmögéssel (te, és ezt kóstoltad?; hú, inkább az enyémet kóstold meg…) vette tudomásul, hogy a soproni borvidék már túl van a talpra álláson, egyre harmonikusabb, egyre kerekebb, egyre szebb; ami itt, ezekben az években történik, az – nem csak a borszakmában – történelem. Hajrá, soproniak, hajrá, kékfrankos!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.