Nemzeti operáinkat szolgálta

Ókovács Szilveszter
2010. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest, Bécs, Klagenfurt, Hamburg, New York és újra Budapest. Ágai Karola koloratúrszoprán pályájának állomásai. Ágai Karolát 1983-ban szakmai nyugdíjba kényszerítették, tíz évvel később viszont csak ő tudta kisegíteni egykori színházát: diadalmas Éj királynője alakítással búcsúzott. Ágai Karola bő negyedszázaddal a kiszorítása után kaphatott végre Kossuth-díjat.
Ágai Karola tegnap reggel elhunyt.
Aligha tudja a szélesebb közvélemény, kit is veszített a magyar operakultúra. Különleges csalogányt, aki nemcsak csicseregni tudott, de időskoráig birtokában volt annak a drámai erőnek is, amelyet oly sok látszatra megoldott alakításból hiányolunk. Így énekelte nemcsak a Varázsfuvola rettegett szólamát, de a Lammermoori Lucia címszerepét itthon és külföldön.
A legendás Révhegyi Ferencné volt az énekmestere, már 16 éves korától a hangjából élt. Alig volt húsz, amikor a Magyar Állami Operaház színpadán épp az emlegetett Éj királynője szólammal bemutatkozhatott. Tíz évvel később a rendszer gördítette akadályok ellenére már jelentős külföldi házakban léphetett fel, albumokat készített itthon és Európa-szerte, s a Metropolitan huzamos szerződését férjének, Szendrey-Karper Lászlónak amerikai lemezajánlatával együtt mégis visszautasította. Szeretett itthon élni, hazajönni, mert egészen komolyan gondolta, hogy Magyarországon várja őt az igazi közönsége. És a sztárok itt is megtalálták. Csak egy példa: a hetvenes évek derekán José Carreras partnereként énekelte Luciát, világszínvonalú elvárásokat teljesítve, a többi fellépőtől eltérően, a vendégtenorhoz illőn olasz nyelven.
Nagy örömmel és vehemenciával szolgálta nemzeti operáinkat, Erkel mindkét népszerű dalművében felejthetetlent alkotott, Melindaként és Szilágyi Erzsébetként is a legmagasabb nívón teljesített. A hangskála szerint is a legmagasabbon: emlékezetes Hoffman meséi felvétele, amelyben Olympia áriáját a háromvonalas Ászig terjedő énekelhetetlen variációval adta elő, bravúros könnyedséggel.
1983-ban a ház akkori igazgatója nyugdíjba küldte a (hang)ereje teljében lévő művésznőt. Ő tudta, mit cselekszik, bár nem neki fájt, Ágai Karola pedig büszkén vonult operai nyugalomba, s folytatta dalénekesi pályáját a gitárművész férj oldalán. Innen, de már egy évtizeddel később imádkozták viszsza az Andrássy útra, az épp aktuális Éj királynője ínség idején. Aki akkor hallotta őt, tudja, mit jelent a korral dacoló intakt hangadás, a beérett teljesítmény, és sejti, micsoda lelki sebet okozhatott a művészi delelőről történt letaszíttatás.
Még ekkor sem, csak 2009 márciusában kapott Kossuth-díjat, akkor is húsz, már díjazott operaházi muzsikus, énekes, rendező, karmester és balettművész (!) kérésére. És ettől még mindig elfelejtve maradt: párja emlékét és esztergomi gitárfesztiválját gondozta, felügyelte. Mégis mosolygós, kifejezetten szép dáma maradt nyolcvanon túl is, rakoncátlankodó szíve ellenére is. Utolsó, nyári interjúnkban az operajátszás elidegenülésén sajnálkozott, de hozzátette: nem ez fáj leginkább.
Már semmi sem fájhat tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.