A tisztelet és a becsület erénye a politikában

Lánczi András
2010. 04. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem értjük, nem és nem. Hogyan juthattunk idáig? Miért rossz a közérzetünk? Honnan a radikális elutasítás politikájának a sikere? Miért fél egyre több ember? Hova tűnt a biztonságunk? Miért nem bízhatok meg senkiben? Záporoznak az ehhez hasonló kérdések nap mint nap. Kampány idején persze koncentráljon csak mindenki közvetlenül a kampányra. Pedig a kampány ideje arra is alkalmas, mivel érzékenyebbek vagyunk a nagy kérdésekre, hogy feltegyük a legfontosabbakat. A legfontosabbak rendszerint a legegyszerűbbek. Ilyen például, hogy miért nem tiszteljük egymást. Ártatlannak látszó kérdés, holott lehet, hogy a tisztelet hiánya felől nézve sok minden érthetőbbé válik.
A tisztelet fogalmát valójában ma már nem is használjuk. Kivéve azt a politikai és – ki tudja – gazdasági szándékkal átszőtt kísérletet, amelyet a Schmuck Andor-féle Tisztelet Társasága négyévente bemutat számunkra. Valójában nem tisztelünk senkit és semmit. Helyette vagy rajongunk valakiért vagy gyűlölünk valakit. Hogyan alakult ez ki? Az arisztokratikus berendezkedésű államok a tiszteletet tartották és tartják a legfontosabb erénynek. Az ázsiai társadalmak akár demokratikus alkotmányos berendezkedés mellett sem adták fel a tisztelet követelményét. Az európai-amerikai demokráciának viszont nincs szüksége a tiszteletre, mert egyetlen dolgot erőltet: fogadd el, ismerd el a másik igényeit. Ezt hívják emberi jogi érvelésnek és a tolerancia jelszavának. Hiszen mindenki egyenlő, mindenkinek egyenlő jogai vannak. A jogokat tiszteld, ne a másik embert. Ez minden demokratikus kultúrára jellemző, legalábbis ez az erkölcsi követelmény rendre megfogalmazódik. A kérdés az, hogy van-e reális lehetősége e követelmény megvalósulásának, vagyis hogy egyenlőnek lássuk a másikat. A tapasztalat nem ezt mutatja, s nem véletlenül. A posztkommunista társadalmak egyelőre azzal küszködnek, hogy mire alapozzák az új rendjüket: a nemzeti kérdésre?, a gazdasági fejlődésre?, az alkalmazkodásra? Vagy mire? Ez csak látszólag döntés kérdése. Valójában az a kérdés, hogy kialakítható-e a posztkommunista közösségben olyan erkölcsi rendszer, amely képes kezelni két öröklött problémát: hogyan viszonyuljunk a régi rendben gyökerező hatalmi hálókhoz és mentalitáshoz, illetve mit kezdjünk a szélsőségesen egalitariánus (egyenlőségelvű) társadalmi testtel, amit a kommunizmustól örököltünk, s a populizmus melegágya. Ráadásul a kettőre nem ugyanaz a gyógyszer.
Nézzük, ki hogyan gondolkodik és viselkedik ebben a két kérdésben. A baloldal, amelynek máig sincs önálló, a régi renddel szemben is kritikus irányzata, hisz a demokrácia automatikus erkölcsi egyenlősítő erejében. Ők rábízták magukat az intézményes megoldásra. Azonban erkölcsi kérdéseket semmilyen intézmény nem tud megoldani, erkölcsi-lelki kérdésekben sem a jogi, sem az adminisztratív megközelítés nem illetékes. Az SZDSZ ebben a kettősségben őrlődött fel: erkölcsileg tudták mi a tét, viszont hittek a jog mindenhatóságában. Tévedtek. Mára az is kiderült, hogy Gyurcsány Ferenc sem érti a problémát. 2010. március 19-re összehívott több száz embert, hogy egyetlen mondatot elhelyezzen: a leendő kormány „a hazugság mocskában” (vagy -ba, nem mindegy!) fog megszületni. Mondandójának többi része mellékes, csak körítés volt. Azért nem érti a problémát, mert azt hiszi, hogy agresszivitással erkölcsileg elérheti a döntetlen eredményt. Ő nem győzni, hanem emancipálódni akar – persze azt hiszi, hogy a győzelem elfedné a valódi problémát. Elismerésre vágyik, holott tiszteletet kellene elérnie. Nem tagadom, lehet, hogy elkeseredésének legfőbb oka az, hogy tudja, a tiszteletet soha nem érheti el, eleve ki van zárva a múltja, karrierútja és most már fatális hibái miatt is. Fél a lenézéstől. Mert nem akarja megfizetni a kommunizmus árát. Elhitte, hogy az alkotmányos jogi forradalom megoldja a régi nómenklatúra baját. Nem, az SZDSZ sem megoldás, nincs feloldozás – ha előbb felismeri a probléma természetét, talán lett volna más megoldása is, már amennyiben egy élpolitikusnak lehetnek egyéni útjai. A Fidesz érti a dilemmát, s mert megoldhatatlannak látja, inkább a második kérdésre összpontosít, vagyis elfogadja az egyenlőségelvűséget, hiszen így nagyobb a politikai esélye, a rendszerváltást népi esélynek tekinti. Még akkor is, ha a nép elutasító, közömbös, s persze kiszámíthatatlan.
Lássuk akkor bajunk másik ágát, a szélsőségesen egyenlőségelvű örökségünk következményeit. A kommunista társadalom a legalsó osztályok politikai lázadása volt a náluk jobban élőkkel szemben. Fő, de soha be nem vallott erkölcsi motivációjuk az irigység volt. Hogy a bolsevik forradalom sikeres lehetett, az nagyban összefüggött a modern tudomány tudásfelfogásával. A természet leigázása, az emberek között kialakult hierarchikus viszonyok felszámolása (nincs mit tisztelni), a hatalom társadalmasítása, a vallás megszüntetése mind azért vált megfontolandó lehetőséggé, mert a modern tudomány hihetővé tette a korlátlan lehetőségeket. A korábbi utópikus vágyak megvalósítható, tervekben megfogalmazható politikai cselekvéssé váltak. A materialisták előbb „legyőzték” Istent és a sorsszerűséget, helyére állították a történelmet, amely viszont már az ember hatalmában áll – állították. Ott volt az ígéret, ki lehet lépni a történelemből, ez volt a kommunizmus, amelyben nincs kényszerűség vagy szükségszerűség. Ehhez a programhoz sorakoztatták fel a tömegeket, amelynek tagjai minden szempontból egyenlők: gazdaságilag, politikailag, kulturálisan. Radikalizálták az egyenlőség eszméjét, a kommunizmus maga volt a megtestesült radikalizmus. Ebből nem lehet kijönni moralizálással és alkotmányos forradalommal, ahogy a nyugati, szenvtelen megítélés hiszi. Minél kísérletezőbb volt egy kommunista rend, annál tovább tart a posztkommunista agónia. A keményvonalas volt kommunista rendszerek ezért tartanak ma előbbre, feltéve, hogy egyéb tényezők (pl. államalapítás, etnikai feszültségek stb.) nem nehezítik az eredeti szándékot. Valójában a posztkommunizmus problémája a volt kommunista radikalizmus meghaladásában rejlik. A kommunista radikalizmus azon alapult, hogy minden bajnak egy oka van. Tehát egy a megoldás is. Maga a kommunizmus is az egyetlen üdvözítő módszer megtalálásán alapult – a marxi gazdasági és történelemfilozófia „a módszer”. Amikor a posztkommunista rendszer válságba fordult, ez ma Magyarország helyzete, akkor is sokan úgy gondolják, hogy a radikalizmus a megoldás. Radikálisnak lenni annyit tesz, mint egyetlen okot keresni és egyetlen okban hinni. Ez kommunista gondolkodásmód. Ilyen „együgyű” elképzelés ölthet számtalan formát. Lehet ez a piac mindenhatóságának az eszméje, a rasszizmus magyarázó erejébe vetett hit, vagy éppen a demokrácia abszolutizálása, ahogy most éppen a szocialisták leegyszerűsítik a világot. A posztkommunista tudat a gyengeség jelének fogja fel, ha valaki több okot is feltételez, hiszen – hogyne tudnánk – „a tett halála az okoskodás”. Valójában fordítva is igaz: okoskodás nélkül nincs sikeres tett a politikában.
Minden radikalizmus – beleértve a posztkommunista „együgyű” radikalizmusokat – három hibát követ el: egy gondolatit, egy érzelmit és egy erkölcsit. A gondolati hiba neve előítélet. Minden előítélet addig hasznos, sőt az egyén önvédelmét szolgálja, amíg tapasztalaton alapul. Abban a pillanatban azonban, amikor az előítélet az általánosítás szintjén mozog, kockázatos magatartásmódra ösztökélhet. Minden általánosítás abból indul ki, hogy mivel egy csoport tagja így vagy úgy viselkedett, a csoport másik tagja is hasonlóan fog viselkedni: a magyar – a szlovák fanatikus szemében – biztosan a szlovák nép identitására tör, vagy – egy másik példával élve – minden cigány tolvaj. A gondolati hiba nyilvánvaló, hiszen az esetleges egyedi tapasztalat általánosítás révén kockázatos következményű előítéletté válik. Kockázatos, mert a hamis következtetés téves döntéshez vezethet. Az érzelmi hiba a gyűlöletben fejeződik ki. Hogy mi az oka a gyűlöletnek, nehéz megmondani, volt olyan gondolkodó (David Hume), aki szerint nem is tudjuk megmondani, mi a gyűlölet. Mindenesetre a gyűlölet, vagyis az ellenségeskedés rendkívül intenzív érzése, könnyen agresszivitásba fordulhat át. Szemben a dühvel, amit gyakran az igazságtalanság vált ki, a gyűlöletnek nincs tényleges tartalma. Az erkölcsi hiba pedig abban van, hogy a radikalizmusból hiányzik az önmérsékletre, önuralomra való hajlandóság. Önuralom nélkül nincs rend, ami a minimuma minden ésszerű politikai cselekvésnek.
A felvilágosodás óta fokozatosan az a liberális felfogás alakult ki, hogy az egyén morális döntése az alapja a szabad társadalomnak. Ez így van, de csak akkor, ha a közösség erkölcsi rendszere fogódzókat képes nyújtani. Erkölcsi rendszer csak ott van, ahol közösség is van. Hogy mit tehetek meg a másik emberrel, azt csak az erkölcs tudja szabályozni, a jog ereje ilyen kérdésekben korlátozott, legfeljebb utólag, a büntetés eszközével tud beavatkozni. Jelenleg a magyar társadalom abban a helyzetben van, hogy minden ember minden más ember ellensége. Itt a kölcsönös elismerés erkölcsi alapja kevés, csak a jog nem elég. Érdemes volna újra megfontolni a tisztelet és a becsület erényét. A kölcsönös elismerés egyelőre nem megy, talán nem is járható út. Viszont ahogy a piac, a pénz intézményét tévesen akarták a kommunista ideológusok kiiktatni, ugyanígy tévedés volt az emberek mindennapi életét szabályozó tisztelet és becsület erényeit feleslegesnek tekinteni.

A szerző politikai filozófus, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.