Bírálják a Duna szabályozási tervét

Kritizálják a dunai hajózás fejlesztésére vonatkozó terveket a WWF Magyarország természetvédői és a Budapesti Corvinus Egyetem közgazdászai. Tanulmányukban leszögezik, a beruházás megalapozásakor a szakemberek „nagyvonalúan” számoltak a járulékos költségek mértékével. A dolgozat szerint a folyamszabályozással okozott kár akár a százmilliárd forintot is elérheti.

Nagy Áron
2010. 04. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanulmányban bírálja a WWF Magyarország és a Corvinus egyetem két közgazdásza a dunai hajózhatóság javításáról szóló elemzést – tájékoztatta lapunkat tegnap a természetvédelmi szervezet. Szakértőjük, Gruber Tamás emlékeztetett, az Európai Unió közlekedési politikájának kiemelt fontosságú része a Rajna–Majna– Duna belvízi útvonal hajózhatóságának javítása, az 1500 kilométer hosszú szakasz szabályozása. A Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet (Vituki) szakemberei éppen ezért jelentős mederszabályozással javasolják elérni a teherhajóknak szükséges 2,5 méteres mélységet a folyam teljes magyarországi szakaszán – figyelmeztetett a természetvédő.
A Vituki dolgozata számos oldalról körbejárta a beruházást, de a környezeti kár várható mértékének meghatározására nem fordítottak kellő figyelmet. A járulékos költségeket is „nagyvonalúan”, 25 évre körülbelül húszmilliárd forintban határozták meg – közölte Gruber. A WWF és a Corvinus egyetem két közgazdásza a tegnap bemutatott tanulmányukkal nemzetközi példákra és a fellelhető szakirodalomra hivatkozva figyelmeztettek: a dunai szabályozás megkezdése előtt újabb, a természeti értékek rombolását, az abból fakadó károkat elemző további vizsgálatok elvégzése szükséges. Az Európa számos országából összegyűjtött folyamszabályozással, vízmelléki beruházásokkal összefüggő adatok azt mutatták, a közvetlen, valamint a közvetett hatások alapján a Vituki számításánál nagyságrendekkel nagyobb, akár százmilliárd forintos kárt is okozhat a beruházás.
Gruberék hosszasan sorolták a várható kedvezőtlen hatásokat, amelyek mérlegelését és a költségek megjelölését szükségesnek tartják ahhoz, hogy felelős döntést lehessen hozni a beruházásról. A Duna számos olyan adottsággal rendelkezik, amelyet jelenleg is hasznosítanak. Ilyen a horgászat, a vízi turizmus és minden, vízparthoz kötődő szabadidős tevékenység, de kiemelten kell kezelni a Duna menti ivóvízbázisokat is. Mindezeket és az ebből adódó hasznot számszerűsíteni kell, amikor a hajózhatóság fejlesztésének járulékos költségeit vizsgálják – jelezték a szakértők.
A WWF a kritika mellett már korábban megfogalmazta a szabályozást kiváltó javaslatát. Eszerint korszerű, alacsony merülésű hajóflottát, pontos navigációs és vízállás-előrejelző rendszerekkel, valamint modern infrastruktúrákkal ellátott kikötőhálózatot kéne kiépíteni, így garantálható lenne a gyors és biztonságos folyami áruszállítás.
A Vituki szakmai igazgatója jelezte, még nem ismerik a dolgozatot, de szerintük nem várható számottevő környezeti kár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.