Szülők a gyermek szemszögéből

Terezka mesevilágban él. Ebben a mesevilágban egyre ijesztőbb dolgok történnek, anyja napról napra feszültebb, apja folyton dolgozik, ráadásul megjelenik egy idegen férfi is, aki valószínűleg földönkívüli, mert állandóan egy Japán nevű bolygót emleget. Vajon mi a félelmetesebb: a farkas vagy a szülők válása? Bájos cseh film a gyermeki képzeletről és a szülők felelősségéről.

Muray Gábor
2010. 04. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csernus doktor szerint aki lélekben gyerek akar maradni, az egész egyszerűen fél a felnőttléttől. A cseh Maria Procházková filmje, a Nem félünk a farkastól? a gyermeki és a szülői realitást ütközteti, a frontvonalon a kis Terezka harcol az anyai szeretetért, miközben anyja két férfi között, a háztartásbeliség és az önmegvalósítás csapdájában vergődik. Procházková a főszerepre olyan kislányt (Dorota Dedková) talált, aki óvodásként is elviszi a hátán a filmet – a mellékszereplők azonban kidolgozatlanok, a karriert szimbolizáló kulcsfigura, a virtuóz vonós (Martin Hofmann) pedig tökéletesen hiteltelen.
A film báját a gyermeki látószög adja: a hétköznapi történéseket átszínező képzelet, a részletek hangsúlyossága, a mesebeliség. Terezka ugyanis erősen a Piroska és a farkas hatása alatt van. A rabja. Mindent Piroska meséjére fűz fel, a nagymama úgy van jelen a hétköznapokban, mint a farkas. A kis kosár, a piros cipellő éppúgy, mint a szeretetlenség és a válás. Míg néhány héttel ezelőtt Caroline Strubbe belga drámájában, az Elveszett személyek körzetében a szülők ridegsége és tragédiája elől a főhős kislány (Kimke Desart) már-már az autizmusba menekült, Terezka beszél, mesél, kérdez. Tudni akarja, hogy anyja (Jitka Cvancarová) az igazi anyja-e. Mert olyan furcsán viselkedik. Terezka érez, beleél, lát. Bár anyja valóban kevés figyelmet fordít rá, nem is ő az igazi földönkívüli, hanem az őt mindig szeretettel és figyelemmel hallgató apa. S vajon hogyan és miért jelenik meg ebben a történetben a titokzatos idegen? Anyját, az egykor híres énekesnőt fülbevalóval megajándékozó csellista? Vajon ők ketten összejátszanak? Talán nem is emberek, hanem földönkívüliek? És mit jelent a szó: apa?
A Nem félünk a farkastól? a gyermekkor legfájdalmasabb traumáiról beszél óvodai bájjal, békaperspektívából. Az már Maria Procházková hibája, hogy szemmel láthatóan jobban ért a gyerekekhez, mint a szülőkhöz. Talán fél a felnőttléttől – Csernus doktor nyilván tudná a választ. A filmet viszont semmiképpen nem a felnőtt- karakterek miatt fogjuk szeretni. Leginkább az óvodai képek égnek be, bár ez is talán csak nosztalgia.
(Nem félünk a farkastól? Színes, feliratos cseh filmdráma, 90 perc. Rendező: Maria Procházková. Forgalmazó: Anjou Lafayette.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.