Boross Péter az új polgári esélyekről

I N T E R J ÚLehetőséget ad a meggyalázott magyar múlt, történelem helyreállítására és a korszerű közjogi hagyományok visszaállítására a jobboldal kétharmados győzelme Boross Péter szerint. A volt miniszterelnök úgy látja, olyan esélyt kaptak a polgári erők, amilyet a rendszerváltozás óta még senki. Új alkotmánynyal, fontos jogszabályok megújításával akár több cikluson keresztül, kényszerű kompromisszumok nélkül dolgozhatnak, felemelve az országot az őt megillető helyre. Szerinte a kettős állampolgárságról szóló törvény gyógyír a határon túli magyarság sebeire. Az egykori kormányfő úgy véli: a baloldal képtelen volt szakítani a Rákosi- és Kádár-éra rossz hagyományaival, ezért vesztette el az emberek bizalmát jó időre.

2010. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Antall Józsefet meghurcolták azért a mondatáért, hogy lélekben tizenötmillió magyar miniszterelnöke akar lenni. Menynyiben érzi igazságtételnek az első szabadon választott kormányfő számára a mostani törvényt a kettős állampolgárságról?
– Antall József kijelentése az akkori körülmények között olyan üzenet volt, amelyben ott volt a biztatás: változik az anyaország politikai szemlélete a szocializmus negyven éve után. A baloldal akkori dühödt reagálására sokan emlékezhetnek. Kifordították a „lélekben” szót, irredenta, nacionalista és más jelzőkkel látták el az Antall-kormányt.
– Végül is a történelem ismétli önmagát.
– A baloldali támadások fő oka, hogy a nemzeti érzelmekkel kapcsolatban hagyományosan nincsen semmiféle belső pozitív motivációjuk. Az idegenkedés ebből ered. Ha nincs a csúf és méltatlan manőversorozat a hat évvel ezelőtti népszavazás ügyében, ami megbuktatta a kicsit elhamarkodott kezdeményezést, talán nem érezte volna a választást megnyerő politikai erő, hogy ilyen gyorsan, demonstratíve rögtön meg kell hoznia azt a törvényt, amiért mi is küzdöttünk annak idején. Amilyen káros hatása volt 2004-ben a határon túli magyarság lelkére az akkori sikertelen referendum és szomorú a kormányzati ellenpropaganda, olyan gyógyír lehet a gyors bevezetés a sebekre. Rosszul teszi tehát az, aki egyoldalúan kritizálja a szavazás időpontját, hogy nem veszi figyelembe az előzményeket. Ugyanakkor a felvidéki magyar politikusok véleményét is megértéssel kell fogadni. A mostani jogszabály helyreállítja azt a hitet, amit az antalli mondat is kifejezett a rendszerváltozás idején.
– Az akkori történésekkel a párhuzamok szembeszökőek. Sokan érzik ezért úgy, hogy a rendszerváltozás igazán most érkezett el. Még az utódpárt szétesettségi foka is hasonló.
– Ezekben a véleményekben sok igazság van. Akkoriban azonban nem lehetett a rendszerváltozásból többet kihozni, csak utólag tűnhet sok minden egyszerűbbnek. Nem vettem ugyan részt az ellenzéki kerekasztal tárgyalásain, ám tudom: az volt a fő szempont, hogy minél előbb legyenek szabad választások. Kényszerű kompromisszumokat is kellett a hatalommal kötni, mert nem lehetett tudni, hogy a tárgyalások esetleges kudarcának milyen negatív, visszarendező következményei lennének. Azok, akik részt vettek benne, többnyire megélték ’56-ot, és pontosan tudták, hogy a demokratizálódás folyamata bármikor viszszafordulhat. Ahogyan 1956 novemberében is megfordultak a szovjet tankok, amelyek el sem hagyták az országot. Emlékezzünk, milyen ijedelmet keltett az 1991. augusztusi moszkvai keményvonalas kommunista puccskísérlet. Ez történhetett volna előbb, és akár sikerrel is járhatott volna.
– Sokan elfelejtik, hogy a szovjet csapatok csak 1991 júniusában hagyták el az országot.
– Ezek a folyamatok csak a megtörténtek ismeretében tűnnek veszélytelennek. Akkor azonban mindenkit befolyásoltak. Az utca emberét éppúgy, mint a tárgyaló ellenzékieket.
– Az akkor elfogadott alkotmányt komoly támadások érik, amiért nem tartalmaz bátrabb változtatásokat.
– E tekintetben is megértőbbnek kell lenni, és nem a mából ítélni. A szabad választások mellett egy alaptörvényt is meg kellett alkotni az idő szorításában. Úgy, hogy semmilyen elmélyülési, érlelési idő nem volt az előzetes szakmai vitákra. Volt félelem, hogy esetleg a baloldal győzhet a választásokon. Ennek a számlájára írandó, hogy a kétharmados törvények benne maradtak a konstrukcióban. Németh Miklós és kormánya népszerű volt, a kétharmados törvények biztosítékot jelenthettek volna, ha mégsem nyer az ellenzék. Az változtathatja meg ezeket, akinek megvan hozzá a kétharmada. Az Antall-kormánynak nem volt.
– Pedig csak kis híja volt, hogy meglegyen.
– De nem lett. Megtette a hatását az a heves antikommunizmus, amit az SZDSZ megtévesztésül véghezvitt, ezáltal több szavazatot kapott, mint amennyi megillette.
– Amikor Antall József azt mondta, hogy az SZDSZ álcázott baloldali párt, nagy volt a felhördülés.
– Mert Antall tudta, hogy valójában nem liberálisok, hanem polgári radikálisok. Azóta már az egész ország tudja, ezért tűntek el. Hatalmas dolog, hogy az Orbán-kormánynak nem kell egyezkednie az ellenzékkel, és kényszerű kompromisszumokat kötnie. Nekünk azonban állandóan meg kellett nyernünk a legfontosabb ügyekhez az ellenzéket, amely nem volt érdekelt a sikerünkben. El is bukott rengeteg javaslatunk. Csak utalok arra, hogy a médiatörvény már elfogadás előtt állt, amikor az SZDSZ kihátrált. Vagy a köztársasági elnökkel vívott asszókra, amikor a miniszterelnöki előterjesztéseket sorra utasította vissza, hiába állt Antall igaza mellé az Alkotmánybíróság. Még a hadsereget is utasította az 1990-es taxisblokád idején az államfő, amiről szintén az alkotmánybírák mondták ki a szerepköri túllépést. Mégis nagy eredményeket értünk el, amelyek kiállták az idők próbáját. A blokád után megteremtettük a belső rendet. Az önkormányzatiságnak leraktuk az alapjait. Még a gazdaságban is komoly sikereink voltak: az exportot keletiről nyugatira hangoltuk. Szidtak minket, hogy a keleti piacokat elvesztettük, holott akkor, a Szovjetunió szétesése miatt, az alig létezett. De arról, hogy az ideiglenes alkotmányt újjal váltsuk fel, nem is álmodhattunk.
– Most nagyot fordult a világ. Sokan nem is értik, hogy töpörödhetett ennyire össze a baloldal. És arra gondolnak, az lehetett a vesztük, hogy mintha a kora Kádár-kort akarták volna házasítani a Rákosi-érával.
– Van egy olyan modell, amit kitaláltak, és amiben a legkártékonyabb felfogások is érvényesülni tudnak. Ez a diktatúrák sémája. Az a szocializmus, amit mi ismerünk, ebből született meg. Ezeknek az szokott a végzete lenni, amikor a diktátor halála vagy más okból elkezdik reformálni, de úgy, hogy meg akarnak maradni a csúcson. Ami természetesen lehetetlen, mert diktatúrából nem lehet kvázi-demokráciát gyúrni. A szovjet modell sírásása Hruscsovval kezdődött. Mert Sztálin alatt a fő kérdés a hatalom volt. Az, hogy éhen haltak pár millióan, vagy sok millióan a Gulagon végezték, a módszertan része volt. Így volt stabil. Nem voltak lázongások, és ha voltak, kivégezték a renitenseket. Egész népeket vittek el. Ez a szocializmus, amikor reformálni kezdik, meg új irányt szab magának, már mindig elbukik. Kiüresedik. Vannak ugyanis korunkban uralkodó érzelmek, a humánum, egyéni szabadság, a nemzeti érzelmek. Ezeket képtelenek képviselni, mivel a múltjuk nem is teszi lehetővé. Az alkonyuk oka, hogy a meglévő rosszból valami jobbat akarnak csinálni, ami egyre rosszabb lesz.
– Most a Gyurcsány által bevezetett emberkísérletet írta le.
– A Gyurcsány-féle irány valami gazdasági neoliberalimus akart lenni, amit próbált átvenni, mint afféle világüzenetet. És elvesztett mindent. Mert amiben iskolázott volt, az a Kun Bélák, a Rákosik kora és Kádár időszaka. Nem vette észre, hogy ez már a rendszerváltozás előtt is idejétmúlt, életidegen volt.
– Gyurcsányék a hálátlan nép megmentőjeként láttatnák magukat.
– A szociális frázisok, amelyekkel a baloldal operál, annak hangoztatása, hogy mindig ők a népbarátok, a szegényeket felemelők, mára mindenki számára átlátszók. Az sem véletlen, hogy megszületett a nemzetiszocializmus, ami egy kicsit ugyanezeket mondja.
– Nem véletlen, hogy a nemzetiszocializmus helyett mindig fasizmust, nácikat kellett mondani. Nehogy összekapcsolják az emberek a tartalmi hasonlóságokat a névbeliekkel.
– Figyelemre méltó, hogy az úgynevezett radikális jobboldal gyakorta fújja ugyanazt a muzsikát, amit a baloldal dalol. Ezek az ideológiák azonban becsődöltek. Mindenki tudja, hogy az igazi nemzetépítő erő az elmúlt százötven évben a mérsékelt jobboldaliság, a jobbközép. Ezért is áll mindig a jobb- és baloldali szélsőségek célkeresztjében.
– A mostani választáson talán az az antalli mondás is igazolódott, hogy Magyarországon radikális pártot alapítani olyan, mint Mekkában disznóhúst árusító üzletet nyitni. A kormány programját viszont már kezdettől igen radikálisan támadják.
– A kormányprogram elsősorban alapelveket, irányultságot fejez ki, ami egyáltalán nem hiba. Már csak azért sem, mert példátlan az a gyorsaság, amellyel a törvényjavaslatok születnek. Nem kétséges, fél év múlva még fölöslegesebb lesz kifogásolni, hogy milyen volt a kormányprogram, annyi minden valósul meg. Nem a papíron kellenek az intézkedések, hanem a valóságban. Úgy látom, rendkívül erős az elhatározottság, hogy nagyon is konkrét ügyekben lépjen fel a kormány.
– Alkotmányt lehet módosítani. Ön miért tartja fontosnak, hogy megszülessen az új alaptörvény?
– Tudatosodjon: több mint ezer éve élünk itt szervezett állami keretek között, és egy csodálatos, fejlődőképes közjogi intézmény alakult ki, főként az utóbbi 500-600 évben. Talán éppen azért, mert a megmaradásunkért kellett küzdenünk. Nem véletlen, hogy 1945 óta folyamatosan megpróbálták elfelejtetni az értékeket. Pedig a hagyományok nélkül nem tudjuk a jövőt alakítani. Eddig a kétharmados korlát meggátolta a jobboldali kormányokat, hogy felmérjék, mi az, ami kívánatos, és megvalósítsák, ami lehetséges. Komoly felvilágosító munka kell a múlt értékeinek beépítéséhez, hisz több generáció nőtt fel, amely csak negatívumokat hallott kizsákmányolásról, népnyúzó urakról és más sületlenségekről.
– Az egyházi iskolákban, családi körökben azért sok minden elhangzott.
– De tömegszerűségében mégsem. El kell magyarázni, mit jelentett a nemzet megmaradása szempontjából a közjog. Hogy mit jelentett a Szent Korona, amely lehetővé tette, hogy amikor területileg alig létezett magyar állam, a Habsburg királyoknak mégis a Szent Koronára kellett esküt tenniük. Az eskünek és hitlevélnek köszönhetően ezzel az ország jogait és állami jellegét el kellett ismerniük. Ugyanígy beszélni kell arról is, hogy az önkormányzatiság, a megyei autonómia Szent István alatt indult, és az Anjouk alatt teljesedett ki, hogy a nemzeti lét egyik talpköve, garanciája legyen. Ezeket a tradíciókat kell a modern kor kihívásaihoz igazítani.
– Ma az egyik legégetőbb probléma a közbiztonság. Az új kormány próbaköve, el tud-e érni gyors javulást.
– Egyetértek a létszámnöveléssel. Minden faluban legyen rendőr. Keménykezű vezetés kell, s ennek a feltételei most adottak. Fontos, hogy végre ne a békés lakossággal, hanem a bűnözőkkel legyen kíméletlen a hatóság. Ha valaki nagyon világos, ám alkotmányos utasításokkal irányítja a szervezetet, az igen sokat jelent a rendőrök számára is. Fontosnak tartom, hogy az ügyészség a kormány felügyelete alá kerüljön, hisz csak így tud felelősséget vállalni a bűnüldözés egész világáért.
– Nem lehet megkerülni a kérdést: lát-e az MDF számára visszautat a jobboldalra?
– A mostani garnitúrával semmiképpen. Csak azokkal, akiket az utóbbi években elüldöztek vagy kizártak. Szeretném, hogy azok, akiket becsültem a régi MDF-ben, szerepet kapjanak a közéletben. A fórum vezetői letértek az antalli útról, és a sors meg szokta büntetni azokat, akik tévútra lépnek.
– A mai napig felhánytorgatják egyesek Antall Józsefnek, hogy szerintük elvtelen kompromisszumot kötött az SZDSZ-szel 1990-ben. Mások viszont az mondják, ezzel a kényszerű nagykoalíciót gátolta meg.
– Teljesen világosak voltak az alternatívák. A koalíció az SZDSZ-szel beláthatatlan következményekkel járt volna. A másik lehetőség az új választás kiírása lett volna 1991 elején. Többek közt a költségvetés is kétharmados volt ugyanis, amivel kódolva volt az Antall-kormány bukása. A megállapodás Tölgyessy Péterrel azt az ésszerű felismerést tükrözte, hogy másként nem megy, mert sem a koalíciót, sem egy új választást nem lehet vállalni. A szocialisták előbb jöttek volna vissza. Most ilyesmi nem fordulhat elő, mert húsz éve először van esély arra, hogy a jobboldaliságnak ne kelljen kockázatos megállapodásokba, alkukba belemennie. Orbán Viktoréknak azonban határozottan, jól kell működniük. Élniük kell a lehetőséggel. Mert nem akármilyen feladat, ami rájuk vár, miközben a baloldali rombolás igen hasonló, mint amivel Antall József kormányának szembe kellett néznie. A feltételek mégis kedvezőbbek. Akár hoszszabb ciklusra is lehet tervezni, ha rátermett az új kabinet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.