Drámai húsvét a Fertő tónál

Muray Gábor
2010. 06. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pejó Róbert koprodukciós filmje úgy magyar, hogy egyáltalán nem az: a Fertő tavi Bábelben senkiről sem lehet tudni, hogy valójában milyen nemzetiségű, az egyébként alászinkronizált Látogatás dialógusai emiatt is olykor annyira modorosak, hogy képtelenek vagyunk komolyan venni a drámát. Pedig a Látogatás nagyon is drámai. Mundruczó Kornél Deltájához hasonlóan itt is férfi és nő vesztegel a nádasban, míg Mundruczónál a Duna-delta sivársága és fészeridillje a domináns, Pejónál a bauhaus luxuskörnyezet a meghatározó. Az ott az egzotikus kelet, emitt pedig az elidegenedett nyugat. Az elidegenedésről pedig mindjárt Antonioni jut eszembe, illene is a maestróhoz az osztrák Thomas Glavinic regénye (A kamerás gyilkos). Hiába 2010, hiába a Fertő tó, ott vagyunk, ahol Antonioni „nőfilmjei” felrázták az apátiába süllyedt társadalmat. A cselekményt mellőzve: a Látogatás atmoszférája A kalanddal, a Napfogyatkozással, az Éjszakával és a Vörös sivataggal rokon. Igaz az is, hogy Antonioni már a hatvanas években olyan messzire jutott a női lélek vívódásainak, a kapcsolatok válságainak feltárásában, hogy negyven évvel később is nehéz újat mondani. Pejó stábja, elsősorban Stark Csaba látványtervező és Pohárnok Gergely operatőr díjat érdemel a nyomasztó díszletek megteremtéséért (Pejó a Látogatásért az idei magyar filmszemle rendezői díját kapta).
Thomas (Merab Ninidze) és Sonja (Gryllus Dorka) az álompár, akik a férfi legjobb barátját, Heinrichet (Andreas Lust) és annak barátnőjét (Ursina Lardi) várják húsvétra. Mivel Pejó nem bíz mindent a játékra, idegesítő zenei betétek és baljós hangok már korán jelzik, hogy itt nagy bajok lesznek, a két kapcsolat messze nem olyan harmonikus, mint ahogy elsőre tűnik, a felszín mögött régi sérelmek, szorongások és titkok bújnak meg. Hogy mindezek előkerüljenek, a környéken el kell tűnnie három gyereknek, ki kell derülnie a hírekben, hogy a három gyereket perverz internetes „snuff movie” (gyilkosságot/halált valós időben rögzítő videó) készítők hajszolták a nádasba, s az is lehet, hogy a tettest a főszereplők között kell keresni.
És rendőrhelikopterek cikáznak a ház felett, csónakokból csáklyázzák a tófeneket a gyerekekért aggódók, tucatnyi nyomkereső járja-kutatja a helyszínt, a két pár pedig karikás szemekkel kártyázgat-borozgat a stégen, mintha semmi sem történt volna. Mert mi is a nagyobb tragédia? Ha eltűnik három gyerek, vagy ha bevalljuk magunknak, ha az életünk zsákutcába jutott, ha kapcsolatunk hazugságra épül. Borzasztó közhely, de mindenki a saját irháját félti, a saját álmait, a saját titkait, pontosabban a látszatot.
A Látogatás thriller akar lenni, de közelebb áll a lélektani drámához. Gryllus Dorka, Pejó Monica Vittije most bebizonyíthatja, hogy többet ér az eddig rá szabott mellékszerepeknél, az már a nézőn múlik, hogy ezt el is hiszi-e neki. Bár a film vezérfonalát a gyerekek elleni bűntény adja, a lényeget a bizalmatlanság, a látvány, a környezet, a fojtó atmoszféra. A mondanivaló pedig ugyanaz, ami már negyven éve is volt: az emberi kapcsolatok reménytelenek. Akinek ez nem tetszik, elbujdoshat a nádasba, és megkeresheti az örök Tüskevárat.
(Látogatás – színes, magyar– osztrák játékfilm, 95 perc, 2010. Rendező: Pejó Róbert. Forgalmazó: Mozinet.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.