Szabályozott közműszámlák

Kulcsár Anna
2010. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A végjáték része, hogy Kiss Péter, a krízisalap felelőse a kormánnyal együtt távozott posztjáról, igaz, több mint hatmillió forint végkielégítés illette meg. Arról nincs hírünk, vajon jótékony célokra fordította-e az összeget.
A Magyar Energia Hivatal vezetője úgyszintén leköszönt, a tisztségre új pályázatot hirdet a minisztérium


Az áram és a gáz áráról tárgyalt a hét elején az Országgyűlés. Orbán Viktor miniszterelnök akciótervének megfelelően a Ház megvitatta: miképpen lehetne az energia árát úgy meghatározni, hogy az a legkisebb költséghez igazodjék, ugyanakkor ne fizessen rá a befektető sem. Az elképzelést hatósági ár bevezetésével kívánja megoldani a kabinet, a felszámítható összegről a szakminiszter rendeletet ad ki. Egyúttal moratóriumot hirdettek: az új rendelkezés bevezetéséig nincs mód a gáz és a villamos energia lakossági fogyasztói árának felemelésére.
Középponti kérdés az egyszerűség, az átláthatóság, a korrekt ügyintézés. A fogyasztókat például a változásokról előre és személyre szólóan kell tájékoztatniuk a szolgáltatóknak. Bizony, nagyon időszerű volt, hogy az állam új energiapolitikát hirdessen meg. Olyat, amely társadalmi konszenzuson nyugszik, megvalósítását pedig megfelelő források és hatósági intézkedések segítik. A fogyasztók az elmúlt időkben tömegesen panaszkodtak: nem képesek felfogni, mit tartalmaznak a közüzemi számlák. A válasz persze erre eleinte az volt, hogy a szolgáltatók éppen az érthetőség kedvéért tüntettek fel a dokumentumon különféle tételeket. Ők arról nem tehetnek, hogy az állampolgárok ezen nem tudtak eligazodni. A szabályozás – a 2008-as gáztörvény, s a 2007. évi villamosenergia-törvény a hozzájuk kapcsolódó miniszteri rendeletekkel együtt – mostanára olyan kaotikus helyzetet teremtett, amely alaposan megkeserítette a megrendelők mindennapjait. Megingatta a biztonságérzetüket. Ennek csak egyik tényezője, hogy az elmúlt években a fogyasztói árak folyamatosan növekedtek, és a háztartások egy része képtelen volt kifizetni a rezsit. A nyugdíjak és a keresetek nagy része a közüzemek kasszájába vándorol.
További hátrányos tényező, hogy a befizetések időpontjai semmiféle ésszerűséget nem mutatnak. A víz, a telefon, a gáz, az áram árát más-más alkalmakkor kell postára adni. Minden másnap sorban állhat, aki nem banki átutalással teljesíti kötelességét. Ugyanakkor legtöbben azért nem utalják át az összegeket, mert a számlát – bonyolultságuk ellenére is – megpróbálják ellenőrizni. A tévedések így mégis jobban felfedezhetők, habár kijavításukhoz bizonyos utánjárásra van szükség.
A szabályozási, ügyintézési, fizetési anomáliák a szakértői kormány elmúlt egy éve alatt botrányosnak minősíthető új fejleménynyel egészültek ki. A pártpolitika megengedhetetlenül és mélyen beleavatkozott a szolgáltatók és ügyfeleik, üzletfeleik szerződéses kapcsolatába. Ezzel megsértette a jogbiztonságot. Tavaly március 31-én a Magyar Energia Hivatal még úgy határozott: a négy hazai áramszolgáltató vállalat köteles a fogyasztóknak visszafizetni annak az ötmilliárd forintos árréstöbbletnek a hatvan százalékát, amelyet 2008-ban számláztak címükre. A túlfizetés negyven százalékát a hivatal döntése alapján karitatív alapítványok kapták meg, hogy szétosszák a fizetésképtelen, nehéz helyzetű családok között.
A hatvan százaléknak megfelelő, összesen hárommilliárd forintot azonban mégsem írták jóvá a fogyasztók áramszámláin. A Bajnai-kormány ugyanis a választásokra készülve, tavaly június 24-én létrehozta a krízisalapot. Kiss Péter társadalmi egyeztetésért felelős miniszter július 1-jén bejelentette: a kormány megállapodást kötött az áramszolgáltatókkal, hogy a hárommilliárd forintnyi túlfizetést utalják át a kríziskasszába. Ugyanezen a napon, vagyis július 1-jén az Országgyűlés egy salátatörvényben módosította a villamos energiáról szóló jogszabályt, eszerint a fogyasztóknak visszajáró pénz – az energia hivatal határozata nyomán – a kríziskasszába is befizethető. Talán mondani sem kellene, hogy ezek után a Magyar Energia Hivatal július 13-án megváltoztatta március 31-i döntését: elrendelte, hogy a négy hazai áramszolgáltató az ötmilliárdos többlet hatvan százalékát a krízisalapnak küldje meg. A Bajnai-kormány a választást megelőző időkben ebből és még néhány más befizetésből finanszírozta a rászoruló családok rezsijét. A Fidesz rejtett szocialista pártpénztárnak, kampányfogásnak nevezte a kormány eljárását. Maga a kabinet több szocialista vezetővel együtt azt közölte a nyilvánossággal, az áramszolgáltató cégek extraprofitja került be a kríziskasszába. Túlfizetés, túlszámlázás történt, a pénz most a szegény családokhoz jut el.
Az energia hivatal július 13-i, második határozatáról, a fogyasztók pénzének elvételéről lapunk számolt be először. Eredetileg, a március 31-ei első határozat nyomán arról próbáltunk tájékozódni: milyen szabályok és ügyintézési mechanizmusok teszik lehetővé, hogy az áramcégek többet számlázzanak, mint amennyi a szolgáltatás alapján megilletné őket. Miként hagyhat jóvá a hivatal – a vállalatok javaslatára – olyan árképzési tervet, amely egy év múltán nem igazolódik? A fogyasztók nincsenek abban a helyzetben, hogy hónapokig hitelezzenek a szolgáltatónak. Mondhatni, véletlenül derült ki, hogy az energia hivatal új határozatot készít elő, s a kormányzat a kríziskassza létrehozását tervezi.
Azt senki sem vitatja, hogy a fizetési gondokkal küszködő családokon segíteni kell. Ennek azonban megvan a maga menete. Adakozni vagy közvetlenül lehet, vagy segélyszervezet beiktatásával. Emellett mindenki csak a saját pénzéből jótékonykodhat. Amennyiben a többletszámlázással megkárosított fogyasztók úgy látták volna jónak, hogy a visszajáró pénzt nem veszik át, rábízhatták volna valamelyik alapítványra. Az állam a közkasszából javíthat a nehéz helyzetbe kerülők sorsán. Ez megfelelő társadalompolitika keretei közt történhet meg. A kormány a magánszemélyek pénzét hatalmi szóval – jogszabály-módosítással és hivatali határozattal – nem veheti el és nem teheti át mások zsebébe. Több szeretetszolgálat is így ítélte ezt meg és amellett foglalt állást, hogy nem az államkincstárnál vezetett krízisszámla hivatott a karitatív feladat ellátására. A túlfizetések negyven százalékát amúgy is eleve segélyszervezetek továbbíthatták azokhoz, akiknek már a villanyóráját is leszerelték a sok tartozás miatt. Ezzel az áramcégek hozzájutottak követelésük egy részéhez.
A kríziskassza körüli állami intézkedéseknek voltak bizonyos utózöngéi. A Budapesti Elektromos Művek például lapunk ellen fordult: helyreigazítási pert indított a kormányzat által elrendelt kötelező adakozásról szóló cikkeink miatt. A cég úgy vélte, nem volt szó túlfizetésről, árréstöbbletről, extraprofitról. A különbözet abból adódott, hogy 2008-ban kedvezőbben szerezték be az energiát, mint az előző periódusban. A Fővárosi Bíróság tavaly szeptemberben, a Fővárosi Ítélőtábla pedig idén márciusban rögzítette: írásainkban az energiahivatal eljárásáról és ennek kormányzati kommunikációjáról tudósítottunk. A kormányzati döntést ismertettük kritikai felhanggal, de szóhasználatunk visszatükrözte a kabinet megnyilatkozásait. A szerkesztőség nem felel a hivatalos személyek, így a kormányszóvivő közléseiért. A napokban kézhez vett jogerős ítélet szerint helyreigazítást nem kell közölnünk.
A végjáték része, hogy Kiss Péter, a krízisalap felelőse a kormánnyal együtt távozott posztjáról, igaz, több mint hatmillió forint végkielégítés illette meg. Arról nincs hírünk, vajon jótékony célokra fordította-e az összeget. A Magyar Energia Hivatal vezetője úgyszintén leköszönt, a tisztségre új pályázatot hirdet a minisztérium. A közszolgáltatások helyzete a maga egészében felülvizsgálatra vár. A gáz és az áram hatósági árának bevezetése csak az első lépés ezen az úton.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.