A tus sok évezredes ereje

Sudzsi, azaz szépírás, avagy sodó, az írás útja. Miközben a nyugati világ hozzánőtt a klaviatúrához, a japánok a mai napig szellemi útként tekintenek az írásra. A japán írásművészet ma élő legnagyobb mestere, Harada Sodo alkotásai még két héten át a verőcei Gorka Géza Kerámiamúzeumban láthatók.

Klementisz Réka
2010. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy pápai körlevél nemrég a buddhizmus és a katolicizmus által vallott közös értékekre hívta fel a figyelmet, Thomas Merton trappista szerzetes élete végéig intenzív levelezésben állt D. T. Suzukival, a huszadik század egyik leghíresebb buddhista gondolkodójával, a nyugati világban hódít a zen filozófia, miközben Japánban épp a kereszténység számít inspiráló vallásnak. Aki elidőzik egy kalligráfia előtt, saját maga is megtapasztalhatja, világok találkoznak egyetlen ecsetvonásban.
– A kalligráfia a japán kultúra alapvető eleme, önálló művészeti ág, vallási hovatartozástól függetlenül esztétikai élményt jelenthet bárkinek. Más kategória a szerzetesek által művelt zen kalligráfia; akárcsak a haiku versforma, a pillanat megragadásáról szól, tanításról, s emellett nyújthat művészi élményt is – magyarázza Gáncs Nikolasz kalligráfus, aki nem csak gyakorolja és tanítja a japán írásművészetet, Shodo, az ecset útja címmel könyvet is írt a kalligráfiáról. – Ha egy alkotás valóban jó, tudatalatti szinten üzen, ahogy a japánok mondják, a tus chije (belső ereje) által.
Nikolasz grafikusnak tanult, évekig dolgozott a reklámszakmában. A kalligráfiával először a középiskolában találkozott; a tusképekről írt művészettörténeti dolgozatot. Később a munka is a kalligráfia felé sodorta. A forma felől közelítve egyre jobban érdekelni kezdte a kalligráfia filozófiája, a japán kultúra és az azzal szorosan összetartozó zen buddhizmus évezredes hagyománya. Belebotlott Kierke-gaard Félelem és rettegés című művébe egy antikváriumban, ennek hatására döntött úgy, elmélyed a nyugati, majd a keleti filozófiában. Innen már szinte magától értetődően vált a zen gyakorlójává is.
– A zen buddhizmus jellegzetesen japán vallás. Kevés benne az elmélet, annál több a gyakorlat, a megtapasztalás. Azt tanítja, hogy a minden emberben meglévő eredeti természet felébreszthető elcsendesüléssel, a csend pedig magasabb rendű megértéshez vezet. A megtapasztalás vallástól független, a transzcendencia felé mutató élmény, az oda vezető utat azonban a zen szerint mindenki maga járja be – fejtegeti Nikolasz, aki tanítja is a zen gyakorlásához szorosan kötődő kalligráfiát.
Grafikusként a japán írásművészet letisztultságába szeretett bele, meséli. Abba, hogy a japánok néhány tusvonással képesek az élet teljességét megfesteni. Japánban nem csak a blogvilág burjánzik, a mai napig divat naplót vezetni, a gyerekeket már óvodáskorban elkezdik oktatni a kalligráfia alapjaira, és nincs olyan iskola, ahol ne lenne szakköre a hagyományos japán írásnak.
– Zen kalligráfus mester több is akad Japánban, de Harada Sodót kiemelt tisztelet övezi. Nem csak hazájában, többek között nálunk is tart egyhetes elvonulásokat; a napot a résztvevők hajnaltól estéig zen gyakorlatokkal, meditációval töltik – folytatja Nikolasz az 1940-ben született mester történetével. Harada Sodo műveire jellemző, hogy a fekete tus súlyát megtöri „repülő fehérekkel”, olyan írásjegyekkel, ahol a tus úgymond kihagy. A repülő fehéreknek mindig megfelelő helyen és megfelelő módon kell megjelenniük ahhoz, hogy valóban értékként és ne hiányosságként jelentkezzenek.
Zen közösségek Németországtól Olaszországon át a volt szovjet területekig egész Európában és Amerikában is működnek. Számos közösséget Harada Sodo mestere, és egy koreai zen mester, Szung Szán alapított – mindketten miszsziónak tekintették, hogy a nyugati világba is eljusson a zen – magyarázza a magyar kalligráfus, hozzátéve: Harada Sodo Marghescu Mária közvetítésével jutott el először Magyarországra. Ő adta ki az író özvegyével, Dúl Erzsébettel együttműködve Hamvas Béla műveit is a rendszerváltás után. A grafikusból lett kalligráfus az általa alapított magyar zen közösséggel ismerkedett meg először, ősztől pedig tíz hónapot tölt majd a zen kalligráfia gyakorlásával Japánban, Harada Sodo kolostorában. Az elhatározás extrémnek tűnik, de nem előzmények nélküli; az első világháború után sok japán tudós érkezett Európába például Heidegger filozófiáját tanulmányozni.
– Heidegger a naplójában feljegyezte például, hogy egy zen mester művét olvasva döbbenten hallotta viszont sajátnak hitt gondolatait, amelyeket a Lét és időben fogalmazott meg. Néhány száz évvel korábban – ráadásul azonos fejezetcím alatt – egy japán zen mester már csaknem szó szerint lejegyezte őket – mutat rá a párhuzamokra Nikolasz, kiemelve: a zen és a kereszténység az emberi érzések szintjén lényegében igen hasonló dolgokról beszél. Ahogy a kalligráfus mester ecsete egyetlen tusvonással képes elvezetni a katarzisig, a zen gyakorlása is vallási hovatartozástól független, tehát nemcsak a japán írásművészek, de a keresztények számára is érvényes lehetőség az elmélyüléshez, ahogy Sunrju Suzuki fogalmaz: az örök kérdező szellem felébresztéséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.