Árfolyamok és kockázatok

Bánfi Tamás
2010. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány állami támogatással a devizaadósok veszteségeit csökkentheti, és a szociális szempontok figyelembevételével az árverezést a kijelölt lakásoknál megakadályozhatja. A támogatás állami költségvetési tétel, s mint ilyen, nem könnyen vállalható…


A lakáshitelpiacra bevezetett devizaalapú hitelezés eredete ismert. A svájcifrank-alapú hitelezés a Svájchoz közeli régióban kezdődött. Azok az osztrák lakosok, akik Svájcban dolgoztak és bérüket svájci frankban kapták, az eurónál alacsonyabb kamatozású svájcifrank-hitelt kockázatok nélkül vállalhatták. Később a kamatkülönbözetből eredő előnyt azok a banki ügyfelek is igényelték, akiknek bére nem svájci frank, hanem „csak” euró volt, de ők ezzel árfolyamkockázatot is vállaltak.
A magyar devizahitelezési gyakorlat kialakulását és elterjedését elsősorban a kamatkülönbözetek létével és mértékével magyarázhatjuk. Ha a forint/euró és a forint/svájci frank kamatszintkülönbségnél a jóval kisebb mértékű euró/svájci frank kamatszinteltérés az osztrák devizahitelezés elterjedéséhez már elegendő volt, akkor a jelentősebb magyarországi kamatkülönbözet hasonló hatásán sem csodálkozhatunk (2003-ban az irányadó kamat Svájcban márciustól 0,75 százalék, az Európai Központi Banknál márciustól 2 százalék, Magyarországon az év közepén 6,5 százalék, ami az év végére 12,5 százalékra emelkedett).
A hiteligénylő dönthetett a forint- és a devizahitel, azon belül az euró és a svájci frank között. Ha a devizahitelt választotta, akkor jelzáloggal fedezett hitelnél az ingatlan hivatalos becsült értéke alapján a bank meghatározta a maximálisan nyújtható hitel összegét forintban. Az igényelt forintösszeget az aktuális forint/euró vagy forint/svájci frank árfolyamon átszámítva adódik az euróban vagy svájci frankban kifejezett kölcsön összege. Az adós ügyfélszámláját euróban vagy svájci frankban vezetik, azt folyósításkor a kölcsön euró vagy svájci frank összegével megterhelik. A folyósítás forintban történik, a bank az ügyfél forintszámláján jóváírja azt a forintösszeget, ami a folyósítási díjjal (1,5 százalékkal) csökkentett euró vagy svájci frank kölcsönösszeg és az aktuális banki vételi árfolyam szorzataként adódik. Az ügyfél a tőketörlesztést, a kamatot és a kezelési díjat forintban fizeti.
Hitelfelvételkor az adós költsége – ami egyben a bank bevétele – az egyszeri, a folyósítás előtt fizetett folyósítási díj, a havonta esedékes kamat és a kezelési díj, továbbá devizahitel esetén a folyósításkori vételi és a törlesztéskori eladási árfolyam közötti marzs (rés). A kölcsönszerződés az árfolyamkockázatot kizárólag az adósra hárítja. Ha a folyósításkori aktuális árfolyam megváltozik, mégpedig a törlesztés és kamatfizetés napján más, mint folyósításkor, a változásból eredő veszteséget és nyereséget az adós viseli. Ha a kormány nem avatkozik be, a devizaadósok viselik a forint/euró és a forint/svájci frank árfolyamváltozásból eredő tőketörlesztési és kamatköltség-változást. Az euró bevezetésekor az euró/forint árfolyamkockázat megszűnik, az euró/svájci frank árfolyamkockázat a futamidő végéig fennmarad.
A devizaadósok az árfolyamkockázatot kormányzati beavatkozás nélkül is kizárhatják, ha a banknál a devizaadósságot forintadósságra átváltják. Az átváltás a bankok aktuális árfolyam- és forintkamat-kondíciói alapján a devizaadósoknak nem lehet előnyös. A gyengébb forint miatt az adósságállomány, a törlesztőrészlet a forintleértékelődés és az új forintkamat arányában megemelkedik. Külön veszteséget okozna a vételi és az eladási árfolyam különbsége, mivel a bank vételi árfolyamon folyósította a devizaalapú forinthitelt, és eladási árfolyamon váltaná át a devizaadósságot forintadósságra. Emellett nem hagyható figyelmen kívül a forintkamat-kockázat, továbbá az euró bevezetésekor érvényes átváltási árfolyamkockázat sem.
Ha a kormány be kíván avatkozni, állami támogatással a devizaadósok veszteségeit csökkentheti, és a szociális szempontok figyelembevételével az árverezést a kijelölt lakásoknál megakadályozhatja. A támogatás egyrészt állami költségvetési tétel, s mint ilyen, nem könnyen vállalható, másrészt igazságtalan a forintadósokkal szemben. Az árverezés rövid időszakra még megtiltható, hosszabb távon csak az állami kivásárlás lehet megoldás.
A kormány államibérlakás-programjába illeszthető a rossz hitelek mögötti jelzáloggal terhelt lakáscélú ingatlanok állami kivásárlása. Erre külön pénzügyi alapot kell létrehozni. Az állami lakásvételi alap az árverésre ítélt lakásokat a lakástulajdonos igénylése alapján a hitelező banktól diszkont áron megvásárolja. A diszkont példaként lehet 30 százalék, így a vételi ár a banki követelés 70 százaléka. A volt lakástulajdonos bérlő lesz, a kölcsön folyósításakor vállalt önrész (ami lehetett a vételár 30-40 százaléka) és az azt követően törlesztett forintösszeg (a kamatot és a kezelési díjat figyelmen kívül hagyva) a bérleti díjba beszámítva lelakható. Célszerű lenne az eredeti bérlőnek a visszavásárlási lehetőséget biztosítani. Míg a devizaadósok teljes körének a támogatása vitatható lenne, addig a szabályozással elérhető könnyítés indokolt, célszerű és társadalmi méretekben is elfogadható.
Javaslatom szerint a devizaadósok szabad döntésük alapján választhatnák a hitel futamidejének annyi évvel történő meghosszabbítását, mint amennyi az euró előre bejelentett bevezetéséig még hátralévő évek száma. Ha a bejelentés egy legkorábbi és egy későbbi időpont közötti időtartam lenne, akkor feltétlenül a későbbit kell választani, hisz ebben az esetben a korábban megvalósított euróbevezetés sem a devizaadósokat, sem a hitelező bankokat kockázati többlettel nem terhelné. Azok a devizaadósok, akik a futamidő meghosszabbítását elfogadják, az euró bevezetéséig türelmi időt nyernek, azaz tőkét nem törlesztenek, csak kamatot és kezelési díjat fizetnek. A türelmi idő hossza egyenlő a futamidő meghosszabbításával. Ha például az euróbevezetés bejelentett dátuma 2016, akkor 2011-től számítva a türelmi idő öt év, így a futamidő is öt évvel hosszabb lesz. 2011-től 2016-ig a devizaadósok csak kamatot és kezelési díjat fizetnek, majd 2016-tól a tőketörlesztés is folytatódik. A futamidő meghosszabbításával együtt járó türelmi idő megengedése feltételezi, hogy a hitelező banknak nem kell kockázaticéltartalék-többletet képeznie. A futamidő meghosszabbítása önmagában a meglévő kockázatokat nem növeli, azonban a jelenlegi bankicéltartalék-képzési szabályozás módosítása szükséges lehet. A futamidő meghosszabbítása szokatlan mértékű futamidőt sem okozna, hisz az átlagos (12-15 éves) futamidő nemzetközi összehasonlításban nem magas.
A bankok a devizaadósok veszteségeit (költségeit) csökkenthetnék, ha a vételi és az eladási árfolyam-különbözetről lemondva, a tőketörlesztést, a kamatot és a kezelési díjat ugyancsak a vételi árfolyamon számítanák át, mint ahogy a folyósításkor tették. Néha vádolják a bankokat, hogy a havi törlesztés, kamat és kezelési díj forintosításakor a banki érdek irányába alig észrevehetően befolyásolják a piaci árfolyamot. A feltételezést ki lehetne zárni, ha az adott hónapban használt árfolyamot az előző hónap napi átlagához igazítanák. Végül érdemes megemlíteni, ha a türelmi idő alatt a devizaadósok csak kamatot és kezelési díjat fizetnek, az elhalasztott tőketörlesztések összege részben (feltételezhetően nagyobb részben) a lakossági összkeresletet növeli, ami a recesszió mértékét és időtartamát csökkentheti.

A szerző tanszékvezető egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.