Heti öt óra: a jogaiba visszahelyezett testnevelés

Megalapozatlanok és mondvacsináltak azok a félelmek, amelyek szerint a heti öt testnevelésóra nem valósítható meg. Hamar Pál, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar tanszékvezető egyetemi docense lapunknak leszögezte: ha a kormányzati szándék megvan, és a mellérendelt költségvetési keretösszeg rendelkezésre áll, nem lehet akadálya a bevezetésének. A tanárok száma is elegendő lesz, hiszen a képzésből folyamatosan érkezik a szakképzett utánpótlás. A tanszékvezető elmondta: a testnevelésórák számának megtöbbszörözése kedvezően hat a gyerekek fizikai és egészségi állapotára, de a többi tantárgy eredményeit is pozitívan befolyásolja.

2010. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan nyugtázták elégedetten a hírt, hogy az új polgári kormány egyik első döntéseként bevezeti az általános iskolai tanításban a mindennapos testnevelésórákat. Az eddigi gyakorlat ugyanis felemás volt. Elvileg a mindennapos testmozgást előírta a Nemzeti alaptanterv, ám annyi kibúvót tartalmazott, hogy a tantervi változtatásoknak mindig a testnevelésre szánt idő megkurtítása lett a vége. Az iskolák az óraközi szünetekben, a más óráktól elcsípett percekkel szinte „kipipálták” a testnevelés terhét. Nem a tanintézményeket kell bűnbaknak kikiáltani a gyerekek egészségi mutatóinak ijesztő romlása miatt, ám kétségtelen tény: inkább más, a továbbtanulásnál nagyobb súllyal latba eső tárgyak miatt csökkent a testedzésre szánt időkeret.
A kormányzati megszorító elvonó-prés is kedvezőtlenül hatott a testedzés lehetőségeire. 1998 és 2002 között EU-pénzek felhasználásával és a Széchenyi-terv keretében sok tornatermet, -csarnokot, tanuszodát, edző- és fitnesztermet, sportpályát építhettek az önkormányzatok és a tanintézmények. A második polgári kormány lényegében folytatta, kiteljesítette az Antall-kormány nemzeti megújhodási programját, amely szintén nagy súlyt fektetett a testnevelés és sport területén a fejlesztésekre, egyebek mellett külön tornacsarnok-építési programmal. A támogatáscsapok 2002 után nagyrészt elzárultak. Az iskolák jelentős részét különböző okokra – csökkenő gyereklétszám, iskolai összevonások, körzetesítés stb. – való hivatkozással bezárták, így a testedzésre szolgáló helyiségek, létesítmények egy részére is lakat került. Ugyanilyen szomorú tendencia volt, hogy sok helyütt a futball- és sportpályákat is beszántották, lerombolták, hogy más létesítmények, bevásárlóközpontok épülhessenek helyettük. A sport megbecsülését szolgáló törvényeknek, ezen belül a mindennapos testnevelés-oktatás bevezetésének így olyan üzenet értéke van, ami sorsfordító hatással lehet a nemzet megújulására.

Közös érdek a pályaelhagyókat visszacsábítani
Hamar Pál, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar (TF) torna, ritmikus gimnasztika, tánc és aerobik tanszékének vezetője már évek óta tanulmányok egész sorában szorgalmazza a mindennapos testnevelésóra bevezetését. Lapunk kérdésére a tamáskodó hangokkal kapcsolatban elmondta: nem megalapozottak azok az ellenvetések, amelyek a többi tantárgyat féltik a testnevelésóra „túlhatalmától”, vagy éppen a megfelelő számú szakember hiányát prognosztizálják. Mint mondta, évente hatszáz olyan tanár kerül ki a felsőoktatásból, aki diplomája szerint taníthat testnevelést a közoktatásban. Pontosan fogalmazva: a testkulturális felsőoktatásban, a tanítóképzésben az úgynevezett testnevelés műveltségi területen hallgatók nemhogy bevonhatók, hanem most is részesei ennek a tevékenységi körnek. A tanszékvezető úgy véli, a tanítóképző főiskolát végzett kollégák kompetenciáját megkérdőjelezni szakmaiatlan és inkorrekt eljárás. Szerinte azok az aggodalmak sem valósak, amelyek a tanárok létszámát, felkészültségét illetik. Az egyetemi docens megjegyzi: az oktatási tárca adatai alapján 2007-ben még tízezer-ötszáz testnevelő tanár volt a magyar közoktatásban, mára ez a szám nyolcezer-háromszázra csökkent. Ebben szerepet játszottak az iskolabezárások, a testnevelés kisebb megbecsültsége, illetve a pedagógusbérek gyors elértéktelenedése. Közös érdek, hogy a kényszerű pályaelhagyókat vissza lehessen csábítani eredeti hivatásukhoz. A nagyobb anyagi és erkölcsi elismeréssel ez sem jelenthet komoly akadályt.

A vágyak korlátai
Kétségtelenül megválaszolandó kérdés azonban sok településen: hol legyen megtartva a testnevelésóra? A több osztály, a tornatermek befogadóképessége, az iskolaudvar mérete ugyanis határt szabhat a vágyaknak, s nehéz feladat elé állíthatja a mindennapos testgyakorlásban gondolkodókat. Hamar Pál arra emlékeztet, hogy ha a kormányzati szándék és a mellérendelt pénz megvan, minden megoldható. Jövő szeptembertől ugyanis – felmenő rendszerben – csak az alsó és a felső tagozat első évfolyamaiban kezdik bevezetni a napi testnevelésórát. Így kellő idő jut a sorok rendezésére, az infrastrukturális feltételek megteremtésére. A 2014/15-ös tanév az első, amikor mind a nyolc évfolyamon naponta lesz testnevelés. Ez természetesen nem zárja ki, hogy amelyik iskolában erre van igény és adottak a feltételek, már akár jövő szeptembertől minden évfolyamon naponta lehessen testnevelésórát tartani. A szakember még egy szempontot ajánlott megfontolásra: olaszországi és angliai tapasztalatai is azt mondatják vele, hogy nagyobb teret kell kapnia az úgynevezett outdoor testnevelésnek, amelynek keretében az iskolai színterekről kiviszik a tanórákat. Sokan megfeledkeznek róla, hogy az úszás oktatása már most is része a Nemzeti alaptantervnek, így uszodákban is lehet órát tartani. Ugyanígy lehetőség van a kerékpározásra, futásra a természetben vagy az iskola jobb levegőjű környezetében, folyópartokon, parkokban. A „sportos” kirándulások a természettel való elevenebb, mindennapos kapcsolat egészségerősítő hatását is megszerettethetik.

Ép testben…
A tanszékvezető felhívja a figyelmet: nem véletlen az a rendelkezés, hogy ha nem tudják minden egyes tanítási napra elosztani a tornaórákat, a kieső hétköznapokon is kell harmincperces játékos, egészségfejlesztő foglalkozásokat tartani. Korábban volt rá precedens, hogy két nap alatt zavarták le az összes testnevelés foglalkozást. Ennek az abszurditásnak a jellemzésére Hamar Pál idézi Szent-Györgyi Albertet. A Nobel-díjas tudós ahhoz hasonlította 1930-ban ezt a hozzáállást, mintha valakinek három napra előre kellene a megfelelő mennyiséget aludnia, a kellő ételmennyiséget megennie.
Nem önző, holmi szakbarbár szempontok vezetik sem a kormányzatot, sem pedig a testnevelő tanári kart – derül ki Hamar Pál elemzéséből. Tudományos felmérések, kutatások igazolják, hogy az a diák, aki testnevelésórán vett részt, sportolt, utána sokkal jobb teljesítményre képes szellemi téren is. És ha csupán rideg, pénzügyi szempontok szerint ítélnek egyesek, akkor is több van a bevételi oldalon, mint a kiadásin. Az egészséges fizikumú és lelkű gyerekek nem lesznek később a drog rabjai, nem válnak aluljárói csellengőkké. Ezért is támogatják a testnevelő tanárok azt a hallgatói kezdeményezést, hogy újra vezessék be az egyetemeken, főiskolákon a testnevelésórákat.
De vajon honnan lesz minderre a fejlesztésre elegendő pénz? – kerül minduntalan elő a kötelező kérdés. A szakember szerint ez álprobléma. Az elhatározás fontos, ami az új kormány részéről megvan. A kabinet eldöntötte, hogy kiemelt, preferált területként kezeli a népegészséget, a sportot, s ennek megfelelő költségvetési eszközöket, támogatási rendszert rendel hozzá.

Sikerélmény és önbizalom
Az egyetemi docens felvetésünkre kitért az osztályozás kérdéskörére. Nem rejtette véka alá, hogy osztályozáspárti, mert meggyőződése: ez szolgálja a gyerekek érdekeit. A testnevelés az egyetlen olyan tantárgy, ahol közvetlen lehetőség nyílik arra, hogy az önmagukhoz mért teljesítményüket folyamatosan követni tudják a diákok. Ezért is üdvözli, hogy a tervek szerint ismét lehet az alsó tagozatban másodiktól osztályozni a szöveges értékelés mellett. Ez utóbbiról az a véleménye, hogy jól kiegészíti az érdemjegyet, mivel átfogóbb jellemzésre is módot nyújt. Az osztályozást azonban nem pótolhatja. Az élet is a teljesítményre épül, a sport, a testnevelés lehet az, ahol erre felkészülhetnek a fiatalok. El tudják magukat helyezni egy skálán, ami segíti az önértékelést. Erre pedig nagyon nagy szükségük lesz, hiszen a felsőoktatásba majd felvételizniük kell. S hogy sokan azt mondják, különbözők a testi adottságai a gyerekeknek, így igazságtalan a testnevelés osztályozása. Ugyanez elmondható az értelmi képességekről is. Másrészt egy tanulónál mindig a saját tehetségéhez mért teljesítményt, igyekezetet kell díjazni. Olyan sikerélmények szerzésére is alkalmas a testnevelés, ami jelentős önbizalmat ad. Így más tantárgyakban, s az élet más területein is nagyobb eredményeket, sikereket érhet el a tanuló.
A sokoldalú embereszmény a közoktatás célja, amit mintegy háromezer évvel ezelőtt az ókori görögök is megfogalmaztak az ép testben ép a lélek mondással, a test, lélek és szellem egységének jegyében. Ez az, amit az első világháború után Klebelsberg Kunó, a legendás vallás- és közoktatásügyi miniszter – nem mellékesen a TF jogelődjének megalapítója – sikerre vitt, és aminek a folytatására most lehetőség nyílik – hangsúlyozza a tanszékvezető egyetemi docens.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.