Hol szorít a cipő?

Csath Magdolna
2010. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Társadalmi és humán mutatóink visszaesése egy évtized alatt

(a számok a versenyképességi listán lévő helyünket mutatják)

2010 2009 2006 2001

Az oktatási rendszer színvonala segíti-e a versenyképességet? 48. 31 27 10

A természettudományi tárgyak oktatása
kellő hangsúlyt kap-e az iskolákban? 42. 23. 11. 2.

Az egyetemi oktatás hozzájárul-e
a gazdasági versenyképesség növeléséhez? 48. 32. 29. 10.

Nyelvi képességek szintje 51. 41. 43. –

Jól felkészült mérnökök rendelkezésre állása 42. 35. 11. 5.

A műszaki fejlesztésre rendelkezésre áll-e a szükséges pénz? 42. 37. 31. 31.

Információtechnológiai képességek szintje 38. 23. 19. 6.

A cégek innovációs képességi szintje 42. – – –


Ahhoz, hogy jó úton induljunk el, világos képre van szükségünk jelen helyzetünkről. Hiszen korrekt diagnózis nélkül nincs sikeres terápia.
Az objektív diagnózis elkészítését segítik a nemzetközi országelemzések. Az egyik ilyen országelemzés az IMD svájci gazdaságkutató évente megjelenő tanulmánya. A legfrissebb kiadvány június végén látott napvilágot. A kutatók összeállították a vizsgált országok versenyképességi sorrendjét, amelyhez négy szakmai terület részletes vizsgálatával jutottak el. Ezek a területek a gazdasági helyzet alakulása, a kormányzás minősége és hatékonysága, a cégek működésének eredményessége és a nemzeti infrastruktúra állapota. Ezt a négy területet különböző mutatók segítségével értékelték. A 2010. évi tanulmány 58 ország helyzetét mutatja be, összesen 245 mutató segítségével. A kutatók szerint hazánkat a versenyképességet befolyásoló mutatók többsége tekintetében 2009-ről 2010-re drámai romlás jellemzi. Helyzetünket legjobban úgy jellemezhetjük, ha a változások irányát is bemutatjuk. Vizsgáljuk meg ezért néhány fontos mutató esetére a 2001, 2006 és a 2010. évi helyezéseinket! 2001-ben általános versenyképesség tekintetében még a 27. helyen voltunk. 2006-ban a 35.-ek lettünk. Mára pedig a 42. helyre kerültünk. A gazdaság állapotát tekintve a 18.-ról a 37.-re, majd mostanra a 40. helyre csúsztunk vissza. A kormányzás minősége és hatékonysága vonatkozásában 2001-ben a 22.-ek voltunk. Majd 2006-ra a 35.-ek lettünk, és innen zuhantunk le 2010-re az 51. helyre. Nem kedvező a helyzetünk a cégek teljesítményét illetően sem: eszerint a 2001. évi 29. helyről 2006-ra a 33., 2010-re pedig a 47. helyre kerültünk. A nemzeti infrastruktúra állapota alapján 2001-ben még a 27.-ek voltunk. Mára a 35. helyre szorultunk vissza. A négy tényezőcsoport közül vitathatatlanul a kormányzás minősége rontotta a leginkább a gazdaság általános versenyképességét. Ennek hangsúlyozása azért fontos, mert világossá kell tenni mindenki számára, hogy a jelenlegi lepusztult állapotunkat elsősorban a rossz kormányzásnak és nem a gazdasági válságnak köszönhetjük. Ezt bizonyítja az is, hogy a válság ellenére más országok előre tudtak lépni a versenyképességi listán. Lengyelország például egy év alatt, 2009-ről 2010-re, 12 helynyit javított versenyképességi pozícióján. Ráadásul – velünk ellentétben – folyamatosan fejlődik. 2001-ben még csak a 47. volt a versenyképességi listán, és innen ért el mára a 32. helyre. Nézzük a további mutatókat, amelyek hazánk mélyrepülését mérik!
A gazdaság állapota
A gazdaság esetén stratégiai probléma a rossz szerkezet. Ez jelenti egyrészt az egysíkúságot: azt, hogy szűk választékú a gazdaságot uraló cégek tevékenységi köre. Előnytelen továbbá a globális cégek túlhatalma, ami sérülékennyé teszi a gazdaságot. A sérülékeny gazdaság kevéssé képes ellenállni a gazdasági ciklusok hatásainak, illetve a válságoknak. A magyar gazdaság egysíkúságát a kicsi és nagy cégek gazdasági szerepének egészségtelen aránya is bizonyítja. Gyenge a magyar vásárlóerő, és így a hazai piac is. Ezt mutatja 51. helyünk. A gazdaság erőtlenségét fokozza a magas eladósodottság. E tekintetben az 50. helyen vagyunk. Rontják a gazdasági fejlődés esélyeit a magas adók. A személyi jövedelemadó nagysága tekintetében az utolsók vagyunk a listán. A magas munkanélküliség egyik okaként a tanulmány szerzői a foglalkoztatást terhelő kiugróan magas adókat és járulékokat említik: a munkaadók terhei tekintetében az 51.-ek vagyunk. A magas adók és egyéb terhek agyonnyomják a gazdaság szereplőit, és lehetetlenné teszik a kibontakozást. A gazdaság lélegzethez jutását gátolja továbbá a tőkéhez jutás nehézsége. A gazdaság erőre kapását nem segíti a bankok hitelezési politikája sem. A hitelhez jutás könnyűsége tekintetében az 50. vagyunk a listán. Nehéz továbbá kockázati tőkére szert tenni. A kockázati tőke hiánya az induló új vállalkozásokat lehetetleníti el. Pedig a válságból való kilábalás egyik fontos útja lehetne a sok új, sikeres kisvállalkozás. A kutatók szerint a gazdasági fejlődést gátolja a Magyar Nemzeti Bank monetáris politikája, ami miatt az 53. helyre szorultunk. Ugyancsak az 53. helyen vagyunk a kormányzás tisztasága, átláthatósága és a korrupció vonatkozásában. A bürokrácia eluralkodásának mértéke alapján pedig az 50. hely jutott nekünk. Ezek a mutatók a kormányzati munka eredményességét minősítik.
Társadalmi és humán mutatók
A társadalmi kohézió, a társadalmi tőke erőssége alapján az 54. hely a mienk. 2001-ben még a 46.-ok voltunk. A mienknél gyengébb társadalmi kohéziót csak négy országban: Ukrajnában, Argentínában, Bulgáriában és Venezuelában találtak a kutatók. A kohézió gyengülése is kormányzati bűnökre vezethető vissza. Gondoljunk csak a kettős állampolgársággal szembeni demagóg kormánykampányra! A társadalmi tőke gyengülése társadalmi bizalomvesztéssel jár. De a csalások, körbetartozások és a csalárd csődök számának növekedése sem függetleníthető tőle. A rossz kormányzás, a válsághelyzet eredménytelen kezelése nemcsak gazdasági, de társadalmi leépüléshez is vezetett. Ezt a nemzeti infrastruktúra területén bekövetkezett erózió bizonyítja a leginkább. Vizsgáljuk meg a következő táblázat adatait!
A táblázatban néhány kiemelkedően fontos humán mutató alakulását látjuk. Az oktatási rendszerünk színvonala, a gazdasági versenyképesség javulásához való hozzájárulása alapján 2001-ben még a dicséretes 10. helyen voltunk. Mára azonban a 48. helyre szorultunk. Hasonló a helyzet a felsőoktatásban is. Itt a lezuhanásunk szintén 38 helynyi. A természettudományos tárgyak megfelelő hangsúlyú oktatása alapján 2001-ben csak Szingapúr előzött meg bennünket. 2010-ben pedig már a lista végéhez közelítünk. Hasonló a helyzet a jól felkészült mérnökök száma tekintetében is. Itt az 5. helyről a 42.-re kerültünk. A műszaki fejlesztésre fordított pénz tekintetében 11 helynyit zuhantunk.
Baj van a nyelvi és az információtechnológiai képességeinkkel is. A nyelvi képességek szintjét az IMD először 2006-ban mérte. Akkor sem voltunk nagyon előkelő helyen, de 2010-re tovább romlott a helyezésünk: az 51.-ek lettünk. Az információtechnológiai képességek tekintetében a pozícióvesztésünk 32 hely. Ez is drámai romlás akkor, amikor az információtechnológia nélkül modern gazdaság nem képzelhető el. A cégek innovációs képességeit az IMD először 2010-ben vizsgálta. A 42. hely nagyon rossz ahhoz képest, hogy korábban valamennyi innovációs vizsgálat esetén sokkal jobb volt a pozíciónk. Az oktatás, kutatás-fejlesztés, innováció területén tapasztalható lemaradásunkat a rossz gazdaság- és társadalompolitikai prioritások, az ezen területekről elvont összegek, a megmerevedett szervezeti és vezetési rendszerek, a gyenge hatékonyság, továbbá a színvonal és a minőség alapján való teljesítményértékelés hiánya együttesen okozza. Az e területeken való lecsúszásunk hosszú távon akadályozza fejlődésünket. Hiszen hogyan is lehetne a XXI. században kiváló, nagy tudású, nyelveket beszélő műszaki és természettudományos szakemberek és állandóan megújulni, innoválni képes cégek nélkül korszerű, fejlett gazdaságot építeni?
Összefoglaló gondolatok
Magyarországon a gazdaság és a társadalom leromlása minden területen tetten érhető. Ezért lecsúszásunk megállítása érdekében nagyon fontos, hogy az új kormány a versenyképesség-javítás kulcsterületein gyors eredményeket érjen el. Az első terület, ahol már némi javulás érezhető, a társadalmi kohézió erősítése. Azonban itt további teendők vannak. Bizalomra, együttműködni akaró és tudó társadalomra van szükség a gazdasági sikerek eléréséhez. A tervezett bürokráciacsökkentés és a korrupció elleni radikális fellépés is jó és fontos irány. Sürgető feladat azonban az innováció bátorítása, amit a hazai kis és közepes cégek helyzetbe hozásával lehet elérni. A munkát terhelő adók és járulékok lefaragása nélkül a kis és közepes cégek munkahelyteremtését nem lehet ösztönözni. Pedig nemzetközi tapasztalat, hogy az új munkahelyek legalább kétharmadát ezek a vállalkozások teremtik. Végül elképzelhetetlen a gazdaság korszerűsítése az oktatási színvonal és minőség jelentős javítása nélkül. Ez pedig beruházást és szerkezeti átalakítást egyaránt igényel. A mérnökképzés iránti érdektelenséget nem oldja meg a hallgatók ösztönzése arra, hogy többen menjenek műszaki és természettudományos pályára. Ezzel csak azt érjük el, hogy gyengébb minőségű hallgatókkal töltik fel a helyeket a műszaki felsőoktatási intézmények. Akkor tanul majd ismét szívesen több jó képességű diák mérnöknek, természettudományos szakembernek és informatikusnak, ha lesz számukra a magyar iparban elegendő számú, vonzó és jól fizető munkahely. Ehhez pedig diverzifikáltabb, sokszínűbb iparra, virágzó termelő vállalatokra, közöttük több innováló kis és közepes cégre: azaz egészségesebb szerkezetű gazdaságra van szükség. Továbbá az MNB politikáját is a gazdasági fejlődés szolgálatába kell állítani.
Az IMD-tanulmány kiváló diagnózis, amely utat mutat a terápiához is. A lefelé menő trendeket azonban csak tudatos versenyképesség-javító stratégiával lehet megfordítani. Ezek középpontjába a minőségi és tudásalapú fejlődést, a teljesítményorientáltságot, az értelmes munkahelyek teremtését és az innovatív energiák felszabadítását kell állítani. A kezdetek biztatók. Az átfogó stratégiát azonban még várja az egész társadalom, és különösképpen a fejlődéshez fontos kisvállalkozások.

A szerző közgazdász

(A teljes cikk a www.mno.hu-n olvasható.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.