Jóri módosítaná a titoktörvényt

Jóri András, az Országgyűlés adatvédelmi biztosa kezdeményezte a titoktörvény módosítását, mert azt kifogásolja, hogy a jogszabályból hiányzik a nyilvánossághoz fűződő közérdek mérlegelésének kötelezettsége – derül ki az ombudsman hivatala által közzétett javaslatból.

Swendt Pál
2010. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az úgynevezett közérdekteszt beemelését javasolja a parlament által tavaly decemberben elfogadott titoktörvénybe Jóri András adatvédelmi biztos, aki azt is kezdeményezte, hogy az esetleges titoksértések nyomán indított büntetőeljárásokban a bíróság minden esetben vizsgálja felül, indokolt volt-e az adatok titkosítása. Az Országgyűlési Biztos Hivatalának honlapján található dokumentumban az ombudsman viszszautal arra, hogy a minősített adatok védelmének újraalkotása 2004-ben jogharmonizációs okok miatt kezdődött, mert a magyar törvény nem volt kompatibilis a NATO és az unió minősítési szabályaival.
Az Országgyűlés 2009 decemberében megszavazta a törvényjavaslatot, amelyet az adatvédelmi biztos is véleményezett, és javaslata alapján a jogszabály azt is rögzítette: ha az ombudsman az indokolatlan titokminősítés módosítására szólítja fel az adatkezelőt, akkor az érintett a bírósághoz fordulhat, ám abban az esetben, ha ezt elmulasztja, a minősítés az ombudsman álláspontjának megfelelően módosul.
A biztos kifogásai nyomán vetette el a jogalkotó azt a kitételt, hogy a keletkezésétől számított 25 évig titkosnak minősítsék a kormány, valamint az ügyrendje alapján létrehozott testület üléséről készült összefoglalót, emlékeztetőt, továbbá kép- és hangfelvételt. A törvénymódosítás eredeti célja az volt, hogy a minősítés ne terjedjen ki mechanikusan a jegyzékekben szabályozott adatkörre, csak az érdemi mérlegelés után meghatározott adatokra. Jóri András szerint a titokköri jegyzék intézményének megszüntetése többletgaranciákat követel, amelyek közül kimaradt a nyilvánossághoz fűződő közérdek mérlegelésének kötelezettsége.
Aggályos, ha csak az adatok titokban tartásához fűződő érdekeket vizsgálják, figyelmen kívül hagyva az adatok hozzáférhetőségéhez fűződő érdekeket, ugyanis a minősítés alapvető jogokat korlátoz – áll a dokumentumban. Ha e jogok figyelembevételére nincs mód a minősítési és a titok-felülvizsgálati eljárásban, akkor a törvény nem képes a jogkorlátozás arányosságát garantálni.
Jóri András olyan szabályozást kezdeményez, amely szerint az adat minősítéssel csak akkor védhető, ha az ahhoz fűződő közérdek nagyobb, mint a hozzáférhetővé tételhez, illetve nyilvánosságához fűződő közérdek, és ennek vizsgálatát akkor is elő kell írni, amikor egy közérdekű adatkérés minősített adatra vonatkozik.
Jóri álláspontja szerint az időmúlás és a körülmények megváltozása miatt szükséges, hogy a törvény azt is előírja: minősítő nemcsak az adat keletkezésekor, hanem minden adatigényléskor köteles legyen a felmerülő érdekeket mérlegelni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.