Napjaink heves esőzései idején minden (még rutinos) autóvezető számára komoly kihívást tartogat az aquaplaning, vagyis a vízen felúszás jelensége, amikor az abroncsok az úton képződő összefüggő vízrétegen áthajtva elvesztik tapadásukat. Ilyenkor a kormányzási és fékezési erők nem hatnak, a jármű ellenőrizetlenül halad, ami könnyen baleset forrása lehet – hívja fel a figyelmet a Magyar Gumiabroncs Szövetség közleménye.
Hol fordul elő az aquaplaning?
Statisztikai szempontból nézve az aquaplaning gyakoribb, pontosabban veszélyesebb az autópályákon, mint a vidéki utakon és a városokban. Ennek oka azonban nem az útburkolat minősége, hanem a tény, hogy itt gyorsabban vezetünk. A fő veszély a mélyedésekben, a kanyarokban és az aluljárókban leselkedik ránk, vagyis szinte mindenhol, ahol a csapadékvíz nem tud gyorsan elfolyni, vagy ha nagy mennyiség esett, és időbe telik, míg elszivárog. Országúton a nyomvályúkra kell fokozottan ügyelni, ott is könnyen felúszhat az autó.
Hogyan befolyásolja a gumi fajtája és állapota?
A gumi futófelületén lévő profilok a víz elvezetésére szolgálnak, a futófelület többi része az úthoz tapad. Ha az abroncs profilja kisebb, mint 3-4 mm, előfordulhat, hogy nem lesz elég hely a víz elvezetésére, az autó egyszerűen felfut a vízre. A jogszabály által meghatározott minimális profilmélységgel – amely jelenleg 1,6 milliméter – átmegyünk a műszaki vizsgán, de az aquaplaning során ennek ára lesz.

Minél szélesebb az abroncs, annál több vizet kell kiszorítania, ezért a széles gumiknak természetesen nagyobb a hajlandósága az aquaplaningra. Néhány gyártó speciális profilokat fejlesztett ki, amelyek mérsékelik a veszélyt, de a kockázat továbbra is magasabb, mint egy hagyományos abroncsnál. Minél alacsonyabb a nyomás, annál nagyobb az aquaplaning veszélye, ilyenkor ugyanis az abroncs szétterül, szélesebb és lazább lesz.
Milyen figyelmeztető jelei vannak?
Először is, kapcsoljuk ki a rádiót, ha erősen esik: a sárvédő felől érkező hangos zaj egyértelmű figyelmeztetés. A feltűnően sima kormányzás vagy a kormánykerék „kopogása” is azt jelzi, hogy valami történik. Az egyik fontos figyelmeztető jel, ha az elektronikus stabilitási program (ESP) jelzőfénye villogni kezd. Ha a fordulatszám felpörög, miközben az autó sebessége nem nő, azt jelenti, hogy a gumiabroncsok nem tapadnak megfelelően.