Érik az alapos vizsgálat a Volánbusz-járatok kiszervezése ügyében. Az MSZP–SZDSZ-koalíció idején megindult folyamat eredményeként a viszonylatok 36 százalékán olyan társaságok üzemeltetnek járatokat, amelyek egyazon luxemburgi székhelyű vállalkozás tulajdonába kerültek. Mint azt az ügyben a parlamentben is felszólaló Wintermantel Zsolt fideszes képviselő lapunk megkeresésére kifejtette, a helyzet rendkívül komoly, jelen állás szerint ugyanis arról van szó, hogy évek óta tisztázatlan hátterű, nem idehaza adózó társaságok végezhetnek közszolgáltatást. A zsámbéki–érdi–etyeki vonalakon a Kontakt Busz Kft., a gyöngyösi–jászsági–egri vonalon a Color Tours Kft., a váci és gödöllői térségben pedig a T&J Buszprojekt Kft. szállítja az utasokat, amelyek ráadásul szinte kivétel nélkül kínai gyártmányú King Long buszokat használnak. Ezekkel a járművekkel – hangsúlyozta – több gond is van, korábban a szakhatóságok kifogásolták műszaki állapotukat, ezen kívül a járműveket forgalmazó céget szintén a hazánkhoz képest lényegesen kedvezőbb adózási előírásokkal bíró Luxemburgban jegyezték be. A képviselő szerint minél előbb meg kell vizsgálni, hogy van-e bármilyen kapcsolat a cégek tulajdonosi köre és a Volánbusz járatainak kiszervezésénél bábáskodó vezetők között, ezen kívül ki kell deríteni azt is, hogy ténylegesen kinél landol a profit. A magántársaságok mögött kirajzolódó tulajdonosi kör mindazonáltal a Gazdasági Versenyhivatalnak is szemet szúrt; a hatóság áprilisban indított felügyeleti eljárást kartellezést gyanítva, ennek eredménye azonban még várat magára.
Bár a Volán-kiszervezés Wintermantel Zsolt felszólalásával emelkedett parlamenti szintre, az ügy korántsem új keletű: már májusban az alvállalkozásba adott feladatok törvényességi felülvizsgálatát kérték az új kormánytól a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájához tartozó autóbusz-közlekedési szakszervezetek. Az érdekképviseletek a közszolgáltatás állami tulajdonban tartását tartanák elfogadhatónak, és elutasítják a „lopakodó” privatizációs törekvéseket a közösségi közlekedés területén. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a Volánbusz a közszolgáltatási szerződés szerint maximum harmincszázalékos szerepvállalásig vonhat be alvállalkozást, ezt a szintet már jócskán túllépték a magáncégek.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az üggyel kapcsolatban Wintermantelnek adott válaszában kijelentette: a lehető legrövidebb időn belül vizsgálódnak, megnézik az erre vonatkozó jogszabályok, mind a szerződések megalapozottságát, fenntartásának vagy elvetésének lehetőségét. A képviselő szerint azt is vizsgálni kell, hogy a Volánbusz vezetői érdekeltek voltak-e a kiszervezésekben.

Ez a százforintos akár 2000 eurót is érhet – nézd meg a sajátodat!