Luxemburgi Volán-járatok

Rövidesen átfogó kormányzati vizsgálattal szembesülhetnek a kiszervezett Volánbusz-járatok üzemeltetői. A viszonylatok több mint harmadát kiszolgáló három társaság tulajdonosa ugyanaz a – vélhetően a kedvező adózási feltételek miatt – Luxemburgban bejegyzett vállalkozás. Minderre Wintermantel Zsolt kormánypárti képviselő hívta fel a figyelmet, míg korábban a Liga szakszervezetek sürgettek vizsgálatot.

Bodacz Péter
2010. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érik az alapos vizsgálat a Volánbusz-járatok kiszervezése ügyében. Az MSZP–SZDSZ-koalíció idején megindult folyamat eredményeként a viszonylatok 36 százalékán olyan társaságok üzemeltetnek járatokat, amelyek egyazon luxemburgi székhelyű vállalkozás tulajdonába kerültek. Mint azt az ügyben a parlamentben is felszólaló Wintermantel Zsolt fideszes képviselő lapunk megkeresésére kifejtette, a helyzet rendkívül komoly, jelen állás szerint ugyanis arról van szó, hogy évek óta tisztázatlan hátterű, nem idehaza adózó társaságok végezhetnek közszolgáltatást. A zsámbéki–érdi–etyeki vonalakon a Kontakt Busz Kft., a gyöngyösi–jászsági–egri vonalon a Color Tours Kft., a váci és gödöllői térségben pedig a T&J Buszprojekt Kft. szállítja az utasokat, amelyek ráadásul szinte kivétel nélkül kínai gyártmányú King Long buszokat használnak. Ezekkel a járművekkel – hangsúlyozta – több gond is van, korábban a szakhatóságok kifogásolták műszaki állapotukat, ezen kívül a járműveket forgalmazó céget szintén a hazánkhoz képest lényegesen kedvezőbb adózási előírásokkal bíró Luxemburgban jegyezték be. A képviselő szerint minél előbb meg kell vizsgálni, hogy van-e bármilyen kapcsolat a cégek tulajdonosi köre és a Volánbusz járatainak kiszervezésénél bábáskodó vezetők között, ezen kívül ki kell deríteni azt is, hogy ténylegesen kinél landol a profit. A magántársaságok mögött kirajzolódó tulajdonosi kör mindazonáltal a Gazdasági Versenyhivatalnak is szemet szúrt; a hatóság áprilisban indított felügyeleti eljárást kartellezést gyanítva, ennek eredménye azonban még várat magára.
Bár a Volán-kiszervezés Wintermantel Zsolt felszólalásával emelkedett parlamenti szintre, az ügy korántsem új keletű: már májusban az alvállalkozásba adott feladatok törvényességi felülvizsgálatát kérték az új kormánytól a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájához tartozó autóbusz-közlekedési szakszervezetek. Az érdekképviseletek a közszolgáltatás állami tulajdonban tartását tartanák elfogadhatónak, és elutasítják a „lopakodó” privatizációs törekvéseket a közösségi közlekedés területén. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a Volánbusz a közszolgáltatási szerződés szerint maximum harmincszázalékos szerepvállalásig vonhat be alvállalkozást, ezt a szintet már jócskán túllépték a magáncégek.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az üggyel kapcsolatban Wintermantelnek adott válaszában kijelentette: a lehető legrövidebb időn belül vizsgálódnak, megnézik az erre vonatkozó jogszabályok, mind a szerződések megalapozottságát, fenntartásának vagy elvetésének lehetőségét. A képviselő szerint azt is vizsgálni kell, hogy a Volánbusz vezetői érdekeltek voltak-e a kiszervezésekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.