Szerelem a vasbetonon

Miért van az, ha szerb filmet nézek, rögvest megérzem a városszagot, a kocsma páráját, a belgrádi fagyot, az első perctől sejtem, hogy ez a valóság maga, a berámázott élet, semmi manír, színpadiasság, csak ecce homo a repedezett aszfalton, gazos lakótelepen; s hogy miért nincs ez így a magyar filmnél. Nézem a Szerelem és egyéb bűnöket, ott vagyok, jelen vagyok, s már a felütés olyan érzelmi gyomros, hogy csendben megadom magam

Muray Gábor
2010. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Itthon ma talán Kocsis Ágnesre és Mátyássy Áronra jellemző az az attitűd, amivel a román és a szerb (és bosnyák) film megtalálta a helyét Európában: rendezőik elszánt konoksággal dokumentálják a rendszerváltás (és/vagy háborúk) utáni valóságot, a kelet-európai kiábrándultságot. Míg a románokra jellemző az éles irónia és önirónia, a szerb filmművészetet fájdalmas elvágyódás, keserűség és mélabú járja át. Sodade – ahogy a zöld-foki-szigeteki Cesaria Evora mindezt egy szóban elénekli.
Ott vagyunk, ahol a múlt a jelentől elszakad: koszos hófoltok a barnás parlagon, repedezett járdák az apokaliptikus paneltornyok között. A nő a helyi keresztapa szeretője, igyekszik lépést tartani a korral: szép. A keresztapa haldoklik, miután nagyáruház költözik az utcába, és a trafikoktól beszedett védelmi pénzre így már nem számíthat. Jobbkeze nagylelkű bűnöző, csak- úgy, mint ő maga, szabadidejében bűvészkedik, vagy fonnyadt anyját hallgatja a bisztróban, ahogy a Besame muchót énekli.
A végzet szerelem formájában érkezik. A negyvenes főhősnő dobbantani akar a keresztapa vagyonával, de pont exodusa napján vall szerelmet neki a jóval fiatalabb jobbkéz. Stefan Arsenijevics rendező olyan finom kézzel vezényel, Simon Tansek kamerája olyan emberközeli, hogy a bűnözés itt már irreleváns, csak a jóra vágyó, jobbra érdemes humánum a fontos. A Szerelem és egyéb bűnök szereplői a kor áldozatai, ebben a szürkeségben és monotóniában nap mint nap galaxisok hunynak ki. Tehetségek, képzett értelmiségiek „kényszerülnek” megélhetési bűnökre, s lesznek saját maguk fő ellenségeivé.
Stefan Tansek lenyűgöző, hibátlan drámájának legfőbb erénye az erős színészi jelenlét, a legapróbb rezdülésekre is érzékeny vágás, a szuggesztív képi világ. Mintha mindenki önmagát alakítaná, mintha mindenki a saját drámáját mesélné a Szerelem és egyéb bűnökben. És már várom, mi lesz a parlagon bimbózó szerelemmel, hogyan lehet egy ilyen kérdést megválaszolni, hogyan lehet egy ilyen filmet befejezni, de Stefan Tansek a legbiztosabb kézzel kormányozza a repülőt, amely a főhősnőt a panelsorok felett az éjszakába repteti. Besame mucho, léteznek olyan szerelmesek, akik úgy válnak örökre eggyé, hogy sosem ölelték, ölelhetik egymást, mint Antonioninál, a Túl a felhőkön című, Wim Wendersszel közös életműzáró film első epizódjában, a ködös Ferrarában. Köd itt is van, csak az európai reneszánsz boltívei helyett a szocialista realizmus vasbetonjai keretezik a szerelmet.
(Szerelem és egyéb bűnök. Színes, feliratos, szerb–német–osztrák– szlovén romantikus dráma, 106 perc, 2008. Rendező: Stefan Arsenijevics. Forgalmazó: Mozinet.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.