Szerződések górcső alatt

Gőzerővel folyik a Volánbusz-járatok kiszervezésének vizsgálata a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban. Az ellenőrzés során várhatóan fény derül arra is, hogy miként került több személyszállító alvállalkozó társaság egyazon luxemburgi tulajdonoshoz.

Bodacz Péter
2010. 07. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszűnő támogatások a MÁV-nál. Akár több ezer vasutas is utcára kerülhet a kiegészítő szolgáltatások, így a tolatás, a kocsirendezés és az áttengelyezés állami támogatásának megszűnése miatt. A Népszabadság információi szerint az előző kormányzat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-től egyes pályavasúti szolgáltatások árának csökkentéséért cserébe más szolgáltatások feladását kérte. Ennek nyomán az iparvágányok működtetéséhez szükséges tolatási és kocsirendezési feladatok jövőre nem kapnak költségvetési támogatást. A lépés olyan mértékű díjemelést eredményez, ami az iparvágány-kiszolgálás területén a megrendelési állomány teljes eltűnését okozhatja. A MÁV elemzésére hivatkozva laptársunk azt írta, hogy mindez 5,4 milliárd forintot meghaladó bevételkiesést okoz, emellett 2000-4000 vasutas munkája válhat feleslegessé.


Gyors ütemben folyik a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) az állami vagyonkezelésbe tartozó cégek teljes átvilágítása, ezen belül a Volánbusz-járatok kiszervezésének vizsgálata. A különös kiszervezésre még Wintermantel Zsolt fideszes képviselő hívta fel a figyelmet a parlamentben, azt kifogásolva, hogy az alvállalkozói szerződéssel bíró Kontakt Busz Kft., a Color Tours Kft., valamint a T&J Buszprojekt Kft. egyazon, a kedvező adózási feltételek miatt kedvelt Luxemburgban bejegyzett vállalkozás érdekeltségébe tartozik. A képviselő szóvá tette azt is, hogy a cégek kevés kivétellel kínai, King Long buszokat használnak, amelyek műszaki állapotát korábban a szakhatóságok kifogásolták. Az ügyben kartellezést gyanítva a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálódik. Az NFM sajtóirodája lapunk érdeklődésére tegnap azt közölte, hogy a Volánbusz-járatok kiszervezésén kívül a buszbeszerzésekkel kapcsolatos szerződéseket is átnézik, az ügy pedig kiemeltnek számít.
Megkerestük Lepp Lászlót, a Kontakt Busz Kft. ügyvezetőjét is, akinek közlése szerint társasága itthon van bejegyezve, ennek megfelelően hazánkban adózik. A GVH által folytatott vizsgálattal kapcsolatban Lepp elismerte, hogy az említett cégek tulajdonosai között valóban van átfedés, az eljárás azonban véleménye szerint ugyanolyan rutinvizsgálat, mint bármely más hatósági ellenőrzés. A kínai gyártmányú gépparkot illetően a cégvezető elmondta, hogy a buszok főalkatrészei megegyeznek a fővárosban is tesztelt hazai gyártású buszokéval, a minőségi kifogások tehát nem állhatják meg a helyüket.
A GVH – szemben Lepp okfejtésével – vélhetőleg mégsem rutinvizsgálatot folytat a társaságoknál: a nyilvános céginformációk szerint a cégek mögött több luxemburgi társaság áll, ezek közül egy, az Invest Investment mindhárom fuvarozó alvállalkozó tulajdonosai között megtalálható. Figyelemre méltó, hogy a cégek könyvvizsgálója szintén ugyanaz a személy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.