A depresszió diszkrét bája

Muray Gábor
2010. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy folyton a hungaricumokról folyik a vita, javasolnám, hogy vegyük fel a magyar brandek közé a teljes kiábrándultságot sugárzó budapesti artgiccset, ebben ugyanis nagyon erősek vagyunk.
A mai magyar szerzői filmre keresem most a jelzőket. Mélabús? Túl enyhe. A búskomor jobb, sötétebb. De a hangulatfestés kevés: a művésztársadalom bipoláris zavarának hosszú, depressziós szakaszában járunk, mély, nyakig érő és sötét ingoványban, ami ugyan nekünk nem jó, de az európai műértő közönség állítólag szereti. Jól áll nekünk a szuicid hajlam, ettől vagyunk egzotikusak, eladhatók, ez a márkavédjegyünk. Elborít minket az önsajnálat, mint Bodor Ádám Bogdanska Dolináját a szemét az Érsek látogatásában. Ez kérem maga a csömör, motivációt, inspirációt, teremtő kreativitást a magyar filmművésztől ne tessünk számon kérni, ő eleve arra büszke, hogy csömörös.
Mundruczó Kornél Cannes-ban debütált új filmje amúgy nem esik messze Bodor Ádám irodalmi látomásaitól, ez a kelet-európai spleen, a „minden egész eltörött” ismerős realitása. A Duna-delta hihetetlenül erős balladai közegét most a pesti belvárosra, azon belül is egy málladozó, dohos, galambszürke bérházra cserélte Mundruczó, itt, a hólepte gangon forog az ő Frankenstein-parafrázisa. A teremtő itt egy filmrendező (film a filmben), akit Mundruczó maga alakít (rendező a rendezőben), a szörnyszülött pedig a gyermeke, akit húsz éve nem látott, s aki most – váratlanul, de annál nagyobb lendülettel – betoppan az életébe. Első látásra kusza a szövet, a Frankenstein-átiratot a rendező önreflexióival, filmszakmai és magánéleti utalásaival fűszerezi. A főszerepet játszó amatőr páros, a film azonos című színdarabváltozatából ismert Frecska Rudolf és Csíkos Kitty komplementerarca, hideg-meleg, zord-bájos csiszolatlansága a Szelíd teremtés igazi erénye, Frecska szimpla jelenléte nagyobb feszültséggel tölti meg a filmet, mint bármilyen más hatásfokozó. Ő alakítja a filmbeli rendező elhagyott fiát. Szeretetéhes és könyörtelen, nagy szívű szörny, szeplőtlen gyilkos. Devianciájának nem az okait tárja fel a film, inkább a fiát árvaságra kárhoztató apa, anya szerepét és felelősségét keresi. A Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv ’itt és most’ film, Tarr Béla-i lassúságú lélektani dráma, amelyben a szörnygyermek gyilkosságai nem thrillerbe illő jelenetekként sorjáznak, inkább afféle törvényszerűségként, kijelentő módban, csendben esnek meg.
Mundruczó lassúsága, minimalizmusa a Deltában még nem volt zavaró, a Szelíd teremtésben viszont már olykor maníros, vontatott. S csak úgy, mint a Delta falubeli jeleneteiben, itt is izzasztók a dialógok, ez a dekára kimért precízség a már említett Bodor Ádámnak megy, de Mundruczónak (és a társszerző Bíró Yvette-nek) nem annyira. Monori Lili, a kárhozatra ítélt anya ugyanazt hozza, amit már a Deltában is, a jól megrajzolt, erősen barázdált, két végén égetett aszszonyt, akit előbb vagy utóbb úgyis egy agresszív férfi taszít a sírba.
Ezúttal maga Frankenstein teszi meg, nyilván véletlenül. Ez a szörny bájosan deviáns: csak szeretni akar, de Süsü szegény: otrombán mozog. Ahol ölel, ott vér folyik. Ahol szeretetért koldul, ott gyűlölet terem. A kamaradrámai díszletek a film végén tágulnak ki, Mundruczó Frankensteinjét a végtelen tiroli havasokba menekíti a teremtője. A tékozló fiút a tékozló apa.
A nézőben ekkor már a bárányhimlő viszketegségével jelentkezik a kapaszkodók iránti vágy. Hogy hátha kiderül az ég. Hogy hátha kiderül, minderre miért volt szükség. Hogy hátha nem minden eleve rossz, csak bennünk romlott el valami, de még megtalálhatjuk a helyes ösvényt. Hogy Mundruczó, a magyar kultúra egyik felkentje csak-csak kínál valami megoldást, kulcsot, képletet az élethez.
De nem. Csak a hó és a csömör. Mögöttünk hullahegyek, előttünk antidepresszánsok. Tessenek szívesek arrábállni, nincs itt semmi látnivaló, kérem.
(Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv, színes, magyar–német– osztrák játékfilm, 105 perc, 2010. Rendező: Mundruczó Kornél. Forgalmazó: Szuez Film Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.