Az Anyaság és a Himnusz

Polgár Rózsa kárpitművész alkotásaiból rendeztek tárlatot a rákoshegyi Erdős Renée Házban. A Kossuth-, Munkácsy-díjas alkotónak, akinek művei jeles hazai és külföldi gyűjtemények mellett a többi között kasseli, genfi, frankfurti templomokban is megtalálhatók, egyik műve révén Rákosmentéhez is kötődik: a rákoshegyi evangélikus templom oltárképe az ő Christus victor quia victima (Krisztus, a győztes áldozat) című alkotása.

P. Szabó Ernő
2010. 09. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kortárs magyar kárpitművészet meghatározó jelentőségű képviselőjének a művei elsősorban azt a kérdést vetik föl, hogy valóban húzható-e merev határ az úgynevezett kísérleti textil időszaka és a kortárs magyar textilművészet legutóbbi időszaka között, hogy a hatvanas-hetvenes évek újításai beépülhetnek-e a közfelfogás szerint a tradicionális műfajok közé sorolt kárpitművészetbe, olyannyira, hogy bizonyos pontokon maga a kárpit is a művészi kísérletezés terepévé válik a „grand art” és az „iparművészet” között. Az Erdős Renée Házban rendezett kiállítás ebből a szempontból azért is különösen izgalmas, mert a közismert kárpitok mellett szerepel egyrészt néhány kevésbé ismert munka, másrészt, nyilván az intim hangulatú terek adottságait kihasználva, a tárlat a szövött alkotások mellett a szokásosnál több rajzot prezentál, amelyek révén figyelemmel kísérhetjük az alkotás folyamatát, az első képi gondolat megszületésétől az elkészült textilig, például a Gyűrődés című munka különböző változatainál vagy a Szorításnál, amelynek két évvel ezelőtti változata a textil formálásának a folyamatát a műbe szőtt nemzeti színekkel a közösség, a nemzet sorsával állítja párhuzamba.
Kiállítása első termében jól érzékelteti ezt az Ablakok I–II. és az Anyaság című művek együttese. Mindegyik az 1983–93 közötti évtizedben készült, a svájci tartózkodás elejéről származik, amikor megnövekedett az önvizsgálat szerepe, ugyanakkor megváltoztak az élet, a szabadság dimenziói. Az Anyaság című 1986-os mű, amely nemcsak ezen a korszakon belül, de az életmű egészét tekintve is kiemelkedő jelentőségűnek mondható, a textilről, az emberi alakot fölvevő s azt hangsúlyozó ruhaformáról beszél, miközben egy felnőtt ruhába illesztett, azzal mintegy eggyé váló babainggel jelzi az új életet.
Polgár egyik legkorábbi sikere volt a Katonatakaró (1980), amelynek golyó sértette durva felületében egy egész sorsdráma rejlik. Az emberhez legközelebb álló anyag, a textília, a textillel együtt megjelenő állati bőr, prém, a Ködmön (1984) éppen úgy egész univerzumot rejthet magába, mint a Triptichon (1993), amelynek kiterített felületén a békés pannon táj jelenik meg. A Vándortarisznya (1985), a Relatív szabadság (1987), az Esernyő (1994) a térbeli elmozdulások, a szellemi mozgások, a szabadság és a bezártság viszonyait boncolgatja, mint a téma egyik legösszetettebb megfogalmazása, a Szabadság (1999), amely áttételesen, de félre nem érthetően megidézi az 1956-os forradalom drámáját. Az életmű egyik legfontosabb darabja, a Himnusz, amely 1996-ban a Sándor-palotában a Szövött himnuszok című csoportos kiállításon került először közönség elé. Az előteret terítővel letakart asztal foglalja el, amelyre a Kárpát-medencei táj vetül rá, míg az asztal mögötti táj s a benne megjelenő magányos emberek a létezésnek azt az állapotát vizionálják, amelynek feloldására, megszüntetésére kér a Himnuszból idézett sor: „Szánd meg Isten a magyart”. A kárpit jobb felső sarkában diadalkapu-motívum, a másikban a felületbe szőtt selyem, aranyszálak ragyogásából kialakuló fény jelzi, hogy a kérés meghallgatásra talál.
(Polgár Rózsa kárpitművész kiállítása, Erdős Renée Ház, szeptember 19-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.