Festőnő majmokkal és szitakötőkkel

Frida Kahlo (1907–1954) mítosza napjainkra már globális dimenziókat öltött. Néhány héttel ezelőtt, amikor a műveiből rendezett, több hónapig nyitva tartott kiállítás a Martin Gropius Bauban a végéhez közeledett, hosszú-hosszú sort alkottak az érdeklődők, akik valahogy be akartak jutni a művek közé, ha csak az utolsó órában is. Akik Berlinben mégis lemaradtak a Kahlo-képekről, most Bécsben, december 5-ig kárpótolhatják magukat.

P. Szabó Ernő
2010. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Önarckép tövis nyaklánccal című festményét reprodukálja a plakát, a meghívó, a kísérőrendezvényeket magába foglaló műsorfüzet. Az egyik legismertebb, leghatásosabb képét, amelyen – mintha csak egyszerre tisztelegne nagy elődje, a vámos Rousseau és a mexikói természeti környezet különös lényei, különös szépsége előtt – sűrű lombok előtt örökíti meg önmagát. A vállán majmok üldögélnek békésen, hajára pillangók és szitakötők szállnak, a tövis nyakláncon a holtak birodalmát idéző fekete madár függ. Minden pontosan a helyén van, kijelöli a koordinátákat, amelyek között művészete megszületett. Frida Kahlo imázsához a szépen formált női arcvonások éppen úgy hozzátartoznak, mint a sűrű, összenőtt szemöldök vagy a feketéllő pihék a száj fölött, amelyek oly határozott, férfias jelleget adtak arcának, s amelyeket, úgy tűnik, egy pillanatig sem akart leplezni. Erőt sugároz pillantása pedig valami mély fájdalmat, szomorúságot is, az időt sűríti magába, a mítoszokat, amelyek a mexikói múlt mélyébe vezetnek, kitárulkozik, ugyanakkor a külvilág számára megfejthetetlen titkokról beszél.
Különös személyiség lehetett, sejteti a kép, nem véletlen, hogy a művészete iránti érdeklődés egyre nő. Ha úgy tetszik, Frida Kahlo maga volt a kaotikus huszadik század. Német apa és mexikói anya lánya volt, aki három évvel későbbre datálta születésnapját, hogy az egybeessen a mexikói forradalom időpontjával. Születésétől fogva erős akaratú volt, s gyermekkora óta betegeskedett. Egy súlyos buszbaleset után kezdődtek gerincpanaszai, amelyek azután korai halálához is vezettek. A baleset után kezdett festeni, akadémiai képzés nélkül. Mestere férje volt, a híres falfestő Diego Rivera, akinek hatására maga is belépett a kommunista pártba, s akitől egyébként hol elvált, hol újraházasodott. Közben mindkettőjüknek voltak futó kalandjai, Kahlónak rövid ideig Trockijjal is volt viszonya – de azzal is meggyanúsították, hogy köze volt az egykori szovjet népbiztos halálához. S ki tudja, akár – még tudta nélkül is – lehetett is, hiszen a KGB emberei remekül keverték a kártyát az Újvilágban is. André Breton is hamar felfedezte művészetét, a szürrealizmus és a Neue Sachlichkeit különös varázsú ötvözetét – 1939-es párizsi kiállítása után hírneve rohamosan növekedett.
Mindez megjelenik Frida Kahlo képein, ahogyan megjelennek szomszédai, kezelőorvosa, a gyümölcsök, a hétköznap tárgyai – minden egy olyan univerzum részeként, amelynek közepén saját alakja, személyisége található. A bemutatott művek egyharmada önarckép, „magamat festem – mondta egyszer –, mivel gyakran vagyok egyedül, és mivel én vagyok az, akit a legjobban ismerek”. Az ősöket, a mítoszok alakjait hívja segítségül, hogy kifesthesse magából vágyait, fájdalmait. A hűtlenkedő Riverát három szemmel ábrázolja, a titkos tudás birtokosaként, a képet olykor varázseszközként használja, hogy visszacsábítsa őt. Ahogyan betegsége egyre jobban kínozza, ágyba, tolószékbe kényszerül, s közben egyre mélyebbre merül a keleti filozófia birodalmában, s egyre merészebben közlekedik a különböző világok között. Felnyitott testtel ábrázolja önmagát, sérült gerincoszlopa helyén összetört antik oszloppal, a szenvedés elől a gyermekkorba visszatérve, egykori dajkája karjában keres menedéket vagy az univerzum ölelésében, amely Mexikó-Földanyát éppen úgy oltalmazza, ahogyan az őt, ő pedig az ölében pucéran fekvő, kezében a forradalom lángját tartó Diegót. Utolsó kiállított képe 1954-ből való, amikor egyik lábát már levágták, s amikor a fájdalomcsillapítókat már kábítószerként használta, s festésmódja teljesen föllazult. Ha képei többségén pillantásában valami mély szomorúságot érzünk, ez a kép maga a fájdalom. Akkoriban nem sokra értékelték a művet, egyik alkalmazottja a szemeteskukából mentette meg. Éppen olyan fontos műve azonban ez a tárlatnak, mint a rajzok, amelyek egy részét igen ritkán láthatja a közönség, vagy a fotók, amelyek őt ábrázolják, s amelyek egy részét (a legjobbakat) a magyar származású Nickolas Muray készítette.

A fotográfus forradalmár. A bécsi KunstHausWienben látható a Tina Modotti – fényképész és forradalmár című kiállítás, amely az eredetileg a némafilm sztárjaként feltűnt művész pályáját mutatja be. Modotti (akinek révén Frida Kahlo Riverát megismerte) alkotásai szuggesztív képet adnak a korabeli Mexikóról, politikai szerepvállalása azonban igen ellentmondásos volt. 1929-ben meggyanúsították, hogy része volt a kubai forradalmár, Antonio Mella megölésében, az ő 1942-es haláláról pedig a sajtó azt írta, hogy a GPU parancsára saját férje, Vittorio Vidali gyilkolta meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.