Lájkolgatok, tehát vagyok?

Jelenvalóság és jelen valóság. Szájber-én kontra hús-vér. A világ jelentős része kettős életet él, s hasznára lavíroz, vagy időzavarban tipródik a kettő között. Hol élsz te? Kivel, hogyan alkotsz közösséget? – kiabálja be szélről az Ötvenhatosok terén tegnap nyílt ARC kiállítás idei közkérdése. Az alkotók fantáziáját a család fogalmánál, a személyes történeteknél sokkal jobban megmozgatta a virtuális tér.

Klementisz Réka
2010. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élünk online, és néha off. Nem kötelező, de mégis. A jövő lába jócskán a jelenbe lóg, és hát igen, ez itt bőven a szájberkor. A történet már rég nem arról szól, szeressük-e, ami adott. A legnagyobb közösségi portál, a Facebook magyar felhasználóinak száma is rég meghaladta a másfél milliót; kapcsolódunk, kommentálunk, és a lassan alapszókincsbe épülő szép magyar kifejezéssel élve – lájkolunk (internetes oldalon tetszést nyilvánítunk – a szerk.). Jogos a kérdés: akkor mik is vogymuk?
Az ARC idei anyagát – hetvenöt kiállított plakátot – mustrálgatva elgondolkodik az ember, amin a szociálpszichológia már évek óta csámcsog. Meddig aprózható a morzsakor, van-e beépített fék a szájberboomban, végtelenségig halmozhatók-e a virtuális kapcsolatok, vagy akkor most – ahogy az egyik alkotás is megfogalmazza – a számítógépbe zuhanva utazunk, sportolunk, szerelmeskedünk és szakítunk. A behálózott – lassacskán – többség közérzetéről mindenesetre sokat elárul, hogy a közösségi önmeghatározás dilemmáját a kiállítás előtt tartott sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a virtuális térhez kötötte a legtöbb pályázó. Isten, lájkold a magyart! Az egyik plakátüzenet csak ennyi, például.
Az első díjat az idén Nagygyörgy Zoltán plakátja kapta, aki a család engedélyével a tatárszentgyörgyi gyermekgyilkosság áldozatának állított emléket. A gyermekrajzzal ábrázolt házikó fölött rövid felirat áll: „Ez az a ház ahol éltem”. A zsűri a második és a harmadik díjat is egy-egy személyes történetet feldolgozó alkotásnak ítélte. Széplaki Imre Otthon, édes otthon című pályaművén csak ennyi áll a csillagrendszer látképébe pöttyözve: Dorog. A Borz-díjas alkotás valóban kicsapja a biztosítékot. Az alkotó egy illatosító Wunderbaum stílusában lógatta egy visszapillantóra a történelmi Magyarországot. A család mint közösség elvétve jutott csak a pályázók eszébe, bár akadnak cinizmustól mentes, a közösséget hús-vér emberek valós egységeként értelmező plakátok is.
Az ARC az idén több társpályázatot is befogadott. A „bEUgrottunk” jeligére érkezett anyagok a magyarok EU-hoz fűződő viszonyát vizslatják, a „Leszokásvonal” mottójú pályázati anyag dohányzás elleni kampányplakáttervekből szemezget, és a szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem európai évéhez kapcsolódóan is születtek pályázati anyagok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.