Szexuális zaklatás az iskolában

A közelmúltban megrovásban részesítettek egy szakiskolai tanárt, aki több esetben is intim jellegű kérdéseket tett fel tanítványainak, a lefolytatott fegyelmi vizsgálat szerint egy esetben a diákok előtt, tanórán. Az iskolákban elkövetett szexuális zaklatások ugyanakkor még mindig tabutémának számítanak, bár az Országos Rendőr-főkapitányságtól kapott tájékoztatás szerint a szemérem ellen elkövetett erőszakos bűncselekmények száma a statisztikai adatok alapján meredeken emelkedő tendenciát mutat az oktatási intézményekben.

Török László
2010. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„…távol kell tartani a lehetséges újabb áldozatoktól…” Mi a teendő azokkal a tanárokkal, akiket szexuális zaklatás miatt elmarasztaltak ugyan, ám büntetőeljárás az ügyben nem indult? – tettük fel a kérdést a parlamenti pártok szakpolitikusainak. Pósán László, az Országgyűlés oktatási bizottságának fideszes alelnöke helyénvalónak tartja, ha egy tanár még az iskola környékéről is eltűnik, ha egy belső vizsgálat elmarasztalja szexuális zaklatásért. – Még ha nem is indul nyomozás, egy szabályszerű fegyelmi eljárásnak van jegyzőkönyve, és ha abból megállapítható a vétség, akkor indokolt az elbocsátás. Az érintett pedagógus fordulhat munkaügyi bírósághoz, de ilyen esetben ennek kicsi a valószínűsége – mondta. Tatai-Tóth András (MSZP) úgy véli, minden esetben a jogszabályok szerint kell eljárni, ha valaki a törvényesség útjáról letér, akkor az csak zavaros helyzetet eredményez. Szerinte az iskolaigazgató felelőssége azt eldönteni, hogy büntetőeljárást kell kezdeményezni, vagy más úton rendezi el a dolgot. Ilyen esetben nekik kell érvényt szerezni a törvényeknek és az írott és íratlan szabályoknak. Osztolykán Ágnes, az LMP oktatáspolitikusa szerint az iskolának azt kell szorgalmaznia, hogy a felek az igazságszolgáltatás rendszerén belül rendezzék a konfliktust. Hozzátette: az oktatási intézménynek nem dolga, hogy a bíróság szerepét töltse be. Dúró Dóra a Jobbik részéről első körben az iskolai belső vizsgálatot tartja hatékony módszernek. Elmondta: az intézményen belüli tényfeltárás bizonyos esetekben gyorsabb és hatékonyabb lehet, mint egy hosszadalmas jogi procedúra. – Ha egy ilyen eljárás megalapozza annak gyanúját, hogy a tanár szexuálisan zaklatott egy vagy több növendéket, akkor távol kell tartani a lehetséges újabb áldozatoktól, vagyis fel kell menteni a munkavégzés alól mindaddig, amíg egy jogi eljárás nem tesz pontot az eset végére – fogalmazott az ellenzéki képviselő.


Nagyon ritkán fordul elő olyan eset, amikor iskolai oktatók saját diákjaik sérelmére elkövetett zaklatásairól számol be a sajtó. A szakértők szerint – miként az öszszeállításunkból is kiderül – ennek egyik oka az, hogy ezeknek a cselekményeknek csak töredéke jut a hatóságok tudomására. A közelmúltban azonban az egyik megyeszékhelyen lefolytattak egy fegyelmi vizsgálatot, amelynek tárgya éppen az volt, hogy az iskola fizikatanára hogyan sértette meg a tanulók emberi méltóságát, személyiségi és magánélethez való jogait.
A lapunk birtokába jutott fegyelmi határozat szerint az oktató 2007 közepén megrovást kapott „munkaköri kötelezettségeinek vétkes megszegése” miatt. Az ügy leirata szerint a szakiskola tanára több lánytanuló szexuális életével kapcsolatban is tett fel kérdéseket, a fegyelmi vizsgálatban megkérdezett diákok elmondása alapján előfordult, hogy ez tanórán történt meg. Az eljárásban több tanárt és diákok is kihallgattak, beszámolójuk alapján az oktatási intézmény vezetése bizonyítottnak találta a zaklatást, bár az érintett tanár tagadta az ellene felhozott vádakat, és volt olyan tanú is, aki ezt a véleményt erősítette. A vizsgálatról készült jegyzőkönyv szerint az ügy azért pattanhatott ki, mert a lányok egyik tanárnőjüknek elmesélték tapasztalataikat, bár – miként az oktató fogalmazott – az „elsős lányok nagyon szégyellték ezt, először el se merték mondani neki…, majd elkeseredettségükben tört ez ki belőlük”. Állítólag a szóban forgó fizikatanár többször, fizikaórán és korrepetáláson is a szexre terelte a témát, rákérdezett például arra is, hogy a tanulók létesítenének-e intim kapcsolatot egy náluk idősebb férfival, továbbá önkielégítésre vonatkozó kérdésekkel is zaklatta a diákokat. A lányok osztályfőnöke a fegyelmi tanács előtt azt vallotta, hogy amikor a két diáklány elmondta neki a fentieket, akkor nagyon feldúlt lelkiállapotban voltak, és érződött rajtuk, hogy komolyan beszélnek.
A sértettek elmondták azt is, hogy a későbbiekben, amikor osztálytársaik előtt rákérdeztek tanárjuknál, miért érdeklődik a magánéletük iránt, a fizikatanár azt felelte, hogy nevelőként feladata figyelemmel kísérni fejlődésüket. Talán nem is sajátos utóélete a történetnek, hogy a későbbiekben a tanulók között pletyka alakult ki, amely az érintett lányokat rossz színben tüntette fel: azt beszélték róluk, hogy felajánlkoztak a tanár úrnak, és nemi életet éltek vele.
Tabutéma
Az oktatási intézményekben elkövetett szexuális zaklatások még mindig tabutémának számítanak Magyarországon, különösen abban az esetben, ha pedagógusok az elkövetők. A témában még soha nem készült átfogó, részletes statisztika. Az oktatásirányítás például egyáltalán nem rendelkezik adatokkal arról, hogy milyen gyakorisággal és hol történtek ilyen bűncselekmények, a hatályos jogszabályok szerint ugyanis az iskoláknak nem kell jelenteniük az ilyen eseteket a szaktárcának. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkársága szerint az oktatási intézményeknek csak az iskola gazdálkodásával, pénzügyeivel kapcsolatos bűnesetekről kell tájékoztatniuk a minisztériumot, a szexuális jellegű bűncselekményekről nem. A szakemberek szerint szükség lenne ilyen jellegű felmérésekre, hiszen azzal, ha ismertté válnának a fertőzött körzetek és intézmények, nagyobb hangsúlyt lehetne fektetni a megelőzésre. Amikor az oktatási intézmény elmarasztalja ugyan a tanárt a zaklatásért, de büntetőeljárás nem indul az ügyben, nagy az esély arra, hogy az illető más iskolában tovább taníthat.
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) lapunk kérésére ugyanakkor kiválogatta azokat az ügyeket, amelyek esetében oktatási intézményekben elkövetett szexuális jellegű bűncselekmények miatt indult nyomozás. A rendőrség megállapítása szerint a szexuális bűncselekmények közül a szemérem elleni erőszak a jellemző, az erőszak színtere pedig az általános iskola. A sértettek és az elkövetők is jellemzően diákok, a legveszélyeztetettebbek a gyermekkorúak. A sértettek közül többen vannak a 6, 7, 10 és 11 évesek. A gyermekkorú bűnelkövetők életkorukból adódóan nem büntethetők. A statisztika egyébként meredeken emelkedő tendenciát mutat: a lezárt nyomozásokat figyelembe véve 2006-ban még csak négy általános iskolai szemérem elleni erőszak bűncselekmény vált ismertté, 2008-ban azonban több mint háromszor, 2009-ben pedig több mint hatszor annyi esetre derült fény.
Ötből egy
– Magyarországon még sosem készült szakmai kutatás az oktatási intézményekben elkövetett szexuális abúzusokról, csak néhány részismeretünk van a témában. Annyi bizonyos, hogy az ilyen ügyekben óriási a latencia: öt szexuális zaklatásból egy esetre derül fény – jelentette ki lapunknak Gyurkó Szilvia kriminológus. Az ügyek rejtve maradásának egyik fő oka az áldozat szégyenérzete, a másik az intézmények szakemberhiánya. A kriminológus szerint a gyermekekkel szembeni szexuális zaklatások legnagyobb részét – mintegy hatvan százalékát – a kicsi a saját családjában szenvedi el, az iskolai esetek ennél jóval ritkábbak. A részkutatásokból annyi bizonyos, hogy a bentlakásos oktatási intézményekben, például kollégiumokban súlyosabb szexuális bűncselekmények történhetnek, mint a nappali oktatási intézményekben. Adatok bizonyítják azt is, hogy a fogyatékkal élő gyermekek kiszolgáltatottságuk miatt sokkal gyakrabban válnak szexuális bűncselekmények áldozatává, mint egészséges társaik. A legsúlyosabb helyzet a kettő ötvözésénél alakult ki, vagyis a fogyatékkal élő gyerekek bentlakásos intézményeiben. Ebben a témakörben a francia állam végzett kutatást, és megdöbbentő eredményre jutott: az ilyen intézményekben a fogyatékkal élő gyerekek kilencven százaléka szenvedett el erőszakot, és minden negyedik esetben szexuális zaklatás áldozata volt a gyermek.
Hazai adatok csak az iskolai erőszak témakörében vannak: ezek szerint a diákok negyven-hetven százaléka szenved el valamilyen erőszakot az iskolában. A legtöbb esetben fizikai vagy lelki bántalmazásról van szó. A kutatás adatai szerint az elkövetőknek legfeljebb húsz százaléka felnőtt iskolapolgár (iskolai dolgozó), az esetek döntő többségében a diákok bántalmazzák társukat. Ezzel szemben az oktatási ombudsmanhoz érkező gyermekpanaszok között ennél magasabb a pedagógusok által elkövetett bántalmazásokról szóló beszámolók aránya.
Súlyos problémát jelent, hogy az oktatási intézményekben nagyon gyenge lábakon áll a szexuális felvilágosítás, így a gyerekek sokszor nem tudják, nem érzik, hogy erőszakot követtek el velük szemben. A gyerekeknek általában szavaik sincsenek arra, hogy elmondják, mi történt velük, és sokszor nincs is kinek elmondaniuk. Ez a tudatlanság általában az enyhébb eseteknél gyakori, például a gyerek fogdosásánál, simogatásánál. Gyurkó Szilvia szerint a tanárok sem mindig ismerik fel az ilyen eseteket, pedig a gyerek súlyos pszichés sérüléseket szenvedhet el, és ez felnőttkorában szexuális zavarokat is kiválthat. A helyzetet súlyosbítja, hogy az iskolákban már évek óta nem kötelező gyermekvédelmi felelős alkalmazása, és az iskolapszichológusok tekintetében is szakemberhiánnyal küzdenek, pedig ezeknek a szakembereknek elengedhetetlen szerepük van a gyermekeket érintő bántalmazások feltárásában és a helyzet mielőbbi kezelésében. A szakember leszögezte: óriási szükség lenne arra, hogy a jövőben minden iskolában legyen gyermekvédelmi felelős, akinek többek között az a feladata, hogy a diákokat érintő bántalmazásokat, a velük kapcsolatos problémákat feltárja.
Titkolt dolog
Ranschburg Jenő gyermekpszichológus- professzor szerint a tanár-diák szexuális kapcsolatnál kevés titkoltabb dolog létezik a világon. – Évente csak néhány olyan eset kerül napvilágra, amely tanár és tanítvány kapcsolatáról szól. Az esetek döntő többségében fizikai erőszakról nincs szó, a pedagógus egyszerűen elcsábítja a még kamaszkorú tanítványt. Bűncselekményről abban az esetben van szó, ha a gyermek még nem töltötte be a 14. életévét – magyarázta a professzor. A szakember meggyőződése, hogy az ilyen eseteknek csak töredéke kerül felszínre, a legtöbb örökre rejtve marad. Az ügyek jellemzője, hogy csak évekkel vagy évtizedekkel később vall róluk az áldozat. A titkolózás oka általában a bűntudat és a szégyenérzet, amit az évezredes társadalmi konvenciók táplálnak. Sokszor az áldozat családja is azt kéri, hogy az ügy ne kerüljön az iskola falain kívülre, mert akkor megbélyegzik a kislányt, aki – bár áldozat – a társadalom szemében mégis bűnös egy kicsit. Ranschburg Jenő szerint a kamasz fiúk esetében a tanárnővel folytatott szexuális kapcsolat általában nem jár későbbi pszichés sérülésekkel. A fiúk legtöbbször nem titkolják az ilyen eseteket, sőt felvágnak vele. A lányoknál más a helyzet: náluk felnőttkori szexuális zavarokhoz vezethet a kamaszkori tanár-diák kapcsolat.
A pszichológus szerint gyakran előfordul, hogy az iskola megpróbálja eltakarni az ilyen eseteket. Ha a tanárt el is bocsátják, arra általában nem a valódi indok miatt kerül sor annak érdekében, hogy a pedagógusnak legyen esélye másik iskolában állást találni. Általában a férfi tanárokat érinti az elbocsátás, a tanárnők sokszor „könnyebben megússzák” a 14-17 éves fiúkkal folytatott viszonyt. A pszichológus szerint ennél súlyosabb, kimondottan pedofileseteknek – amikor 12-13 évesnél fiatalabb gyermeket ér szexuális zaklatás – nem terepe az iskola. A pedofília általában családban, rokoni körben fordul elő, ahol az elkövető jól ismeri az áldozatot, és alkalma van a gyerekkel hosszabb ideig kettesben maradni.
Veszélyes fegyver
A tanárok szerint a szexuális zaklatás vádja nagyon veszélyes fegyver, amelynek sok esetben csak pletyka az alapja, ám a szóbeszéd örökre derékba törheti egy pedagógus életét. – Évekkel ezelőtt volt egy olyan, a szakszervezetet bejárt eset, amely szerint egy tornatanár nem illő módon nyúlt a lányokhoz a testnevelés órán. Később beigazolódott a tanár ártatlansága, addigra azonban a vádak miatt annyira ellehetetlenült a pedagógus helyzete, hogy kénytelen volt távozni az iskolából – osztotta meg tapasztalatait lapunkkal Kerpen Gábor. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint nagyon fontos, hogy ha valamelyik pedagógus gyanúba keveredik, akkor ne pusmogjanak hetekig a háta mögött, hanem szembesítsék a rágalmakkal, hogy még a karrierje kettétörése előtt legyen módja tisztázni magát. Ha azonban bűnösnek bizonyul, akkor a bíróság dolga az igazságszolgáltatás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.