Újabb környezeti pusztítás a Velencei-tónál

Önálló, egységes környezetvédelmi törvénycsomag létrehozását szorgalmazzák a Velencei-tó partján élők a környéket ért károk miatt. A hetekben a vasúti fejlesztések során három településen, Velencén, Velencefürdőn és Agárdon kivágta a peronok mellett álló ötvenéves hársfákat a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. A cég szerint veszélyesek, a környezetvédők szerint viszont teljesen egészségesek voltak a növények.

Mizsei Bernadett
2010. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A folyamatos tóbeépítés, valamint a kaszinókról, plázákról és egyéb szórakoztató centrumokról szóló tervek és már megvalósult projektek után most a vasút melletti tujákat és a két vasúti sín közötti fákat kezdték kivágni a Velencei-tó partján. A vasútfelújítás részeként három településen, Velencén, Agárdon és Velencefürdőn több mint harminc, ötven év körüli hársfát vágtak ki. Mivel a pusztítást a MÁV területén végezték, ezért lapunk a vasúttársasághoz fordult, ám ott azt a tájékoztatást kaptuk, hogy mivel a fejlesztést nem ők végzik, nincs közük a fakivágásokhoz. Így a vasútfelújítást végző Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-nek tettük fel a kérdést: miért volt szükség a növények eltávolítására?
– Három középperonos megállóhelyen, Velencén, Velencefürdőn és Agárdon kellett kivágnunk a fákat – tájékoztatta lapunkat a cég. Írásban adott válaszukban azt állították, az átépítés időszakában a sérült gyökerű fák a viharos szelek miatt erősen megdőltek. A kivitelező szerint a fák nagyságából adódóan a tó felől érkező, viharos erejű szél bármikor veszélyeztethette volna az utasok épségét. „Kivágásuk előtt a kivitelező szakvéleményt készíttetett, ennek figyelembevételével, az önkormányzat bevonásával közösen hoztuk meg a döntést” – olvasható a dokumentumban. Mint írják, a szakvélemény alátámasztja, hogy a kivitelezéstől függetlenül a fák gyökerei betegek, elöregedtek. Ezenfelül „a fák koronájának mindegyike veszélyeztette a felsővezetéket mindkét oldalon, űrszelvénybe lógtak, visszavágásuk formátlanná tette volna a fákat”. Kitértek arra is, hogy a növények pótlásáról a megállóhely elkészültekor gondoskodnak majd. Hozzátették: társaságunk is sajnálattal hozta meg a döntést az öreg fákról, de úgy gondolják, elsődleges feladatuk, hogy elkerüljenek egy olyan balesetet, amelyet egy esztétikai okokból meghagyott fa okozhatott volna.
A Velencei-tó és -hegység tájvédelméért létrehozott Angelika Egyesület elnöke, Szigeth Gábor László azonban a megmaradt csonkokat megvizsgálva azt állítja: csupán egyetlen fa törzsében indult meg a korhadás, de az is menthető lett volna. – Elfogadhatatlannak és indokolatlannak tartjuk a pusztítást. Ráadásul a kivitelezők nem következetesek, hiszen a tó környékén nyolcvan százalékban északi, északnyugati irányból fúj a szél, vagyis számos más fát pontosan a vasúti sínekre döntene, azokhoz mégsem nyúltak – mutatott rá. Hozzátette: „Aggályosnak tartjuk ezeket a folyamatokat, ezért szeretnénk, ha a Velencei-tó környékére vonatkozóan egy egységes rendezési tervet készítenének, és jogszabályban védenék meg a környéket”.
A Sz-Épülő Velencét Egyesület alelnöke lapunknak ugyanerre a visszásságra hívta fel a figyelmet.
– A vasút felőli oldalon álló számos nyárfa és szomorúfűz mind leszakíthatja a vezetékeket, és a sínekre dőlhet – mutatott rá Kernya Gábor. Kitért arra is, hogy a fák nem voltak öregek. – Egy hársfa két-háromszáz évig is élhet, ezek pedig nem voltak idősebbek negyven-ötven évesnél – jegyezte meg az alelnök.
– Míg Finnországban fák köré építenek házakat, Németországban pedig egy saját portán álló fa kivágásához is engedélyt kell kérni, addig nálunk még nincs egységes szabályozás, sem ellenőrző rendszer a természet megóvására – panaszkodott lapunknak egy neve elhallgatását kérő helyi lakos. Nehezményezte, hogy „szocialista iparváros képét festi lassan a Velencei-tó környéke”, hiszen a fák folyamatos pusztítása és a zöld területek csökkentése árán beépítik a területet. Az állomáson elpusztított fákról elmondta: azok árnyat adtak, és várótermek híján védték az utasokat az erős szél és az eső ellen. Hozzátette: „Megszoktuk és szerettük őket, ahogy a ledózerolt, nagyapáink által épített állomásépületet is.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.