Vízió egy dalszínházról

Szeptember elsejével Horváth Ádám operaénekes a Magyar Állami Operaház miniszteri biztosa. Horváth Ádám tudja, merre folyhat el a pénz az intézményben, ugyanakkor több támogatást szeretne kivívni az Operaháznak.

Tölgyesi Gábor
2010. 09. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

HARANGOZÓT IS FELKÉRTÉK. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkársága Harangozó Gyula balettművészt kérte fel a Magyar Állami Operaház gazdasági-pénzügyi, művészi és működési tevékenységét átvilágító bizottságának a vezetésére. A kulturális kormányzat ugyanis úgy döntött, hogy a miniszteri biztosi feladatkört két részre bontja: az Operaház működésének operatív munkájára, valamint egy tényfeltáró bizottság összeállítására és annak vezetésére. Az operatív feladattal Horváth Ádám operaénekest bízta meg, a tényfeltáró bizottság vezetésére Harangozó Gyula balettművészt kérte fel. – A kormányra bízom, hogy ott foglalkoztasson, ahol a legnagyobb szükség van rám a kultúra bármely területén – mondta Harangozó Gyula. A felkérést mégis csak akkor tartja lehetségesnek elfogadni, ha a bizottság előzetesen Keveházi Gábor jelenlegi balettigazgató személyét már átvilágította. Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár hangsúlyozta, hogy számít Harangozó Gyula szakmai és művészi tapasztalatára és hozzájárulására a budapesti operajátszás megújításához. A hazai és külföldi szakértőkből álló bizottság irányítását a miniszter a fentieket követően a minisztérium vezető szakjogászára bízta.


Az elmúlt években voltak meghökkentő rendezések az Andrássy úton, ám az ifjabb korosztály ettől még nem tódult az Operaházba. Az opera mint műfaj hogyan tudna nyitni a fiatalok felé?
– Csak úgy, ha már az óvodától kezdve bele tudunk folyni a gyerekek, a fiatalok életébe, ha a legkomolyabb minőségben, a legjelentősebb művészeinkkel játszunk nekik. De azt sem szabad elfelejteni, ez a ház a nemzet Operaháza, azaz tradicionális színház. A hagyományos előadások mellett állok, annak ellenére, hogy az avantgárd rendezésekre is szükség van, legfeljebb nem feltétlenül itt, az Operaházban. A Metropolitan, a Scala, a müncheni vagy a berlini operaház mind hagyományos dalszínház.
– Sok külföldi színpadon is szerepelt már. Mi a különbség a pesti és más operaházak között?
– Amellett, hogy az Operaház a magyar közönséget szolgálja, fontos része annak a kulturális valóságnak, amelyet az ország a határain túlra közvetít. Ami szembetűnő: a külföldi operaházak sokkal előrébb terveznek. Az, hogy most még az idei évadban próbálunk rendet tenni, igencsak késő. Már a jövő és a jövő utáni évaddal is tisztában kellene lennünk, hiszen az énekesek 2-3 évre előre lekötöttek. Így kevesebb vendégművész közül válogathatunk nagyobb gázsiért. Ha időben volnánk, kevesebb pénzért is tudnánk egy-egy előadásra meghívni neves énekeseket. Szeretnénk kiváló művészeink mellé valódi világsztárokat hozni, hogy a magyarok és a külföldiek együttes játéka húzza fel az előadásokat. A zenekarhoz is szeretnénk remek karmestereket meghívni, és ez sem pénz kérdése: tudom, mert több operaprodukciót szerveztem itthon világsztárokkal. Kevesebb gázsiért is eljön, aki úgy érzi, jó itt fellépni. Egy világhírű rendező mesélte, hogy az Operaház kért tőle időpontokat, s bár küldött, három hétig válaszra sem méltatták. Ilyen nincs!
– Az elmúlt évadokban több német rendező is járt az Operaházban, igaz, nem annyira ismertek. Ők nem voltak jók?
– Szerepeltem ilyen előadásban. Ügyes rendezés volt, ám ettől még a történet kicsit provinciális maradt. Ahhoz, hogy az Operaház valóban kirakatház legyen, sokkal inkább nyitnunk kellene. A vízióm, hogy az Operaházat két éven belül Európa egyik legjelentősebb dalszínházává tesszük, olyan lesz, amire a világ fölfigyel. A Metropolitanben vagy Bayreuthban a gázsik azért alacsonyak, mert megtiszteltetés ott föllépni. Nálunk magas a külföldiek tiszteletdíja. Láttam komoly külföldi énekesek önéletrajzait, akik felléptek nálunk, és nem szerepelt bennük az Operaház. Azt kell elérnünk, hogy bárki is lép fel a pesti Operában, büszke lehessen rá.
– Mit a terv az Erkel Színházzal?
– Döntés még nincs. Annyi biztos: az Erkel Színházra mint intézményre és épületre szükség van. A legnagyobb befogadóképességű színház, olyan jó akusztikával, mintha a művészek mikrofonba énekelnének. A pesti Volksoperként volna jó újra megnyitni, ahová bárki bejuthat. Mert itt, az Andrássy úton tizenhatezres jegyárakkal képtelenség egy családnak operát látni, ugyanakkor a jegyárakat nem lehet csökkenteni.
– Egy balettművész vagy egy operaénekes hogyan tud átvilágítani egy intézményt?
– Az Operaház működését vizsgáló testületben jogászok, közgazdászok lesznek, ők világítják át a házat. Én tanácsokat fogok adni ennek a grémiumnak, hiszen tudhatom, milyen csatornákon folyhatnak el a pénzek. Mondok egy példát: a Szicíliai vecsernye tavalyelőtt hatkor kezdődött, mivel hosszú előadás. Tavaly valamiért hétre hirdették meg a kezdést, így a vége negyed tizenkettő után volt. Ami azt jelentette, hogy minden közalkalmazott az előadás után taxival ment haza. A költség egy jó vendégénekes gázsija lehetett. Sok ilyen történet lehet az Operaházban. A feladatom, hogy miután átvilágították a házat, a testülettel együtt több olyan koncepciót javasoljak a Nemzeti Erőforrás Minisztériumnak, amely az intézmény működtetésének leggazdaságosabb formáját teszi lehetővé. Úgy, hogy a művészek, akik a vállukon viszik a házat, biztonságban legyenek. Az átvilágítás után pedig kívánatos volna a büdzsé megemelése. Ugyanis az elmúlt nyolc évben minden kultuszminiszter minket sorvasztott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.