Az unió várfala

Vasvári Éva
2010. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa öregszik. Fejlettebb és boldogabb felén a jólét kényelme, szegényebb és mostohább végein a reményteljes jövőkép hiánya szegte kedvét a gyermekvállalásnak. Bár a vészharangok szóltak eleget és zengtek hangosan, az öreg kontinensnek szembesülnie kellett a feszítő gonddal, hogy nincs, aki a nyugdíjasait eltartsa.
Nekünk persze a mi bajunk fáj a legjobban. Az ijesztő előrejelzések szerint hazánkban tovább csökken a munkaképes korú népesség, ami még feszítőbbé teszi a nyugdíjkérdést. De nemcsak ez a baj. Leginkább attól szenved az ország, hogy az elmúlt nyolc évben kifosztották, s az előző kormány minden tekintetben szétdúlt csatateret hagyott utódjára. A szocialistáktól megörökölt költségvetésben lyukak tátonganak, a „meglepetéscsomagokból” milliárdos tételek gurulnak az asztalra – csak legyen, aki végigszámolja az elherdált forintokat. S persze azt se feledjük: miközben a Fidesz-kormány számba veszi a teendők sorát, itthon és a nagyvilágban finnyáskodók hada figyeli szándékait és cselekedeteit.
A kármentés részeként még a nyáron nagy elhatározásra szánta rá magát a kabinet – igaz, nem egyedül –, Lengyelországgal és másik hét uniós társával azzal fordult az Európai Unióhoz, hogy Brüsszel engedélyezze a magánnyugdíj-pénztári befizetések elszámolását az államháztartási hiány csökkentésére. Ha ez megtörténhetne, az egyben azt is jelentené, hogy ennyivel – azaz a befizetés mértékével – azonnal és ténylegesen csökkenne a hiány, s a befizetés úgy jelenne meg, mintha a nemzet vagyona lenne. Mindez manifesztálódna a hivatalos statisztikában, Magyarország bekerülne az „eminensek” közé, megítélése kedvezően változna, a piacok felderülnének, a bizalom megerősödne és így tovább – ismerjük a nagyhatalmú pénzvilág bejáratott mechanizmusát.
Csakhogy Brüsszelből nem érkezett egyértelmű válasz; úgy tűnik, hogy az EU keményen körülfalazta magát, s nem óhajtja a kedvezményeket csak úgy elajándékozgatni. Az unió elzárkózott Magyarország és a többi tagállam kérése elől, hiszen csak a deficiteljárástól való mentességet ajánlotta a kérelmezőknek. Azt viszont már nem engedélyezte, hogy a hivatalos statisztikákból is levonhatók legyenek a nyugdíjreform költségei, aminek eredményeképpen a deficit akár másfél százalékkal, az államadósság pedig tíz százalékponttal is mérséklődhetett volna a piacoknak oly fontos hivatalos kimutatásokban.
Most aztán elmélkedhetünk, hogy miként is állunk. Vélhetően ismét szembesülnünk kell a fájdalmas felismeréssel, hogy az unió olyan, mint egy várfal, meg kell mászni – izzadva, verítékkel, igen-igen nagy lelki munícióval felvértezve. Továbbá azt is tudomásul kell venni, hogy az érdekharcok küzdőterén mások – mert nagyobbak, mert nem sújtotta őket a kommunista diktatúra, mert történelmüket a szerencse csillaga vigyázta – sokkal jobb érdekérvényesítő pozícióban vannak.
A reálpolitikusok mindezt nemcsak hogy naponta mérlegelik, de gazdaságdiplomáciai stratégiájuk részévé teszik. A Fidesz-kormány felmérte, mit honnan várhat. Tisztában van azzal, hogy – például – Brüsszel üzengethet és fenyegethet a jegybankelnök megkurtított fizetését kifogásolva, vagy fanyaloghat a bankadó hazai bevezetéséért neheztelve – még akkor is, ha ezt a nagyokkal nem, vagy csak igen óvatosan és körültekintően teszi meg.
De természetesen az sem lehet kétséges, hogy a később csatlakozó, boldogtalanabb államok sem esélytelenek az érdekérvényesítésre. Gazdasági-történelmi gyökereik hasonlósága és közös fellépésük ereje folytán joggal remélhetik, hogy új arcukat mutathatják az uniónak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.