Mary és Max: az évtized egyik legjobb animációja

Másfél évtizede zajlik a számítógépes animációk színes-szagos uralma, ám jó tudni, hogy néhányan még mindig hisznek a hagyományos technikákban. Egy Oscar-díjas ausztrál rendező egyenesen gyurmaanimációval igyekszik levenni minket a lábunkról. Sikerrel.

Kárpáti György
2010. 10. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint hetven éve történt, hogy Walt Disney a Hófehérke és a hét törpe című rajzfilmjével elkészítette a filmtörténet első egész estés animációs meséjét, s bár az évtizedek során Csehszlovákiában, Kanadában, Japánban és Magyarországon is sikeres korszakokat élt meg az animációsfilm-készítés, Hollywood rövid úton monopolizálta a rajzolt mesék univerzumát. Napjainkban pedig ugyan az átalakuló animációs szakma a stúdiók gyerek- és sikerbiztos számítógépes termékei árnyékában világszerte virágzik, ebből a közízlés vajmi kevésre kíváncsi, s az átlagemberhez többnyire nem jut el más, csak az amerikai pixeláradat. Ezért is különösképpen örömteli az olyan üde kivételeket szemlélni, mint amilyen az ausztrál Adam Elliot egész estés gyurmatörténete.
A Mary és Max 1976-tól 22 éven keresztül követi nyomon egy ausztrál kislány és egy középkorú New York-i férfi valószínűtlen levélbarátságát. Kapcsolatukat a magány és az elszigeteltség, valamint különös szokásaik és tulajdonságaik tartják össze. A valakihez tartozás és a fontosság érzete bizsergetően hat mindkettejükre, s a véletlennek köszönhető első levélváltás a nehézségek és konfliktusok ellenére évtizedes kötelékké erősödik közöttük. Ebben nagy szerepet kap a másik kultúrája iránti érdeklődés és a közös szenvedély, az édességek utáni olthatatlan imádat. Életüket a hollywoodi giccstörténetek helyett drámák és tragédiák sora is szegélyezi, s a velük történtek szívszorítóbbak tíz Titanicnál, valamint a Rabszolgasors összes epizódjánál együttvéve.
Elliot ragyogóan mérte fel, hogy a kevesebb tényleg több: hihetetlen egyszerűséggel fogalmazza meg két, társadalmon kívüli ember életén keresztül a kor párkapcsolati és civilizációs problémáit. A legkényesebb témákat is kendőzetlen őszinteséggel veti fel, a rájuk adott válaszok pedig gyakran meglepően magától értetődők. A történetmesélés szabadelvűsége és bizarr humora lebilincselő kalandra hívja a nézőt, melyben a stoptrükk gyurmaanimáció és az atmoszférateremtő kísérőzene olyan magas fokú művészi teljesítményt képvisel, ami mellett a legszínpompásabb Disney-történet is elszürkülhet.
Tehetség, kreativitás, tradíció, varázslat: így eshetett meg, hogy a Hatalmas Egér és a hollywoodi stúdiók árnyékában éppen egy ausztrál készítette el az évtized egyik legjobb animációs filmjét. Számítógép használata nélkül.
(Mary és Max – színes, fekete-fehér, feliratos, ausztrál animációs film, 92 perc, 2009. Rendező: Adam Elliot. Forgalmazó: Szimpla Film Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.