Munkácsi fotófabulái

Klementisz Réka
2010. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állítólag. Szinte nincs olyan mondat, amely Martin Munkácsi legendáriumában ne így kezdődne. Mintha pontosan tudta volna, a magánmitológia a művészember legerősebb fegyvere. Mintha előre olvasta volna a modern médiakor szabálykönyvét, amely egyetlen bűvös szóra van felfűzve: sztori. Roppant ügyesen gyártotta a legendákat, történetekkel bástyázta körül a képeit – derül ki az utóbbi évek kutatásaiból. Tudta, hogy a szóbeszéd hatalom, jobb mindjárt saját gyártású fabulákkal előállni.
Hollywood kolozsvári születésű sztárfotósa, a modern divatfényképészet megteremtője a budapesti Ludwig Múzeum október 7-én nyíló retrospektív kiállításának hírére került reflektorfénybe Magyarországon. Életműve csupa rejtély. Monográfus legyen a talpán, aki megfejti például leghíresebb képe rejtélyét, amelyen afrikai gyerekek futnak – állítólag – a Tanganyika-tónál, és amelyről Robert Capa barátja és kollégája, a híres Magnum fotóügynökség egyik megalapítója, a szintén fotóslegenda Henri Cartier-Bresson egyszer azt mondta: „Ez a kép volt a szikra, amely lángra gyújtotta bennem a tüzet. Hirtelen rádöbbentem, hogy egy fotográfia képes egyetlen pillanatban megragadni az örökkévalóságot.”
Ehhez képest valóban mellékes is, hogy az életrajzi adatok összevetése alapján nem készülhetett Közép-Afrikában. Munkácsi valószínűleg az Atlanti-óceán partján, Libériában fotózott.
Sokkal érdekesebb: vajon egy fővárosba szakadt kolozsvári siheder (született nevén Mermelstein Márk) hogyan kerülhetett be gyanúsan fiatalon a pesti újságíró körökbe az 1900-as évek elején, olyannyira, hogy tizenhat évesen már Az Est és más lapok megbízásából rohangált fényképezőgéppel, és küldözgette mindenféle sporteseményről a tudósításokat. A kutatók válasza: jó kapcsolatot ápolt az erdélyi szabadkőművesekkel és a kolozsvári Unió páhollyal. Állítólag.
Tizennyolc sem volt, amikor megörökített egy verekedést a villamoson, és a kép – amelyet még senki nem látott – döntő bizonyítékként szolgált a bírósági tárgyaláson. Ekkor dőlt el: felteszi az életét a fotográfiára. Huszonévesen jól menő pesti műtermet nyitott, ahol kapcsolatba került a spanyol királyi család fotósával és Picasso baráti körének tagjaival. És a pikareszk életregény első fejezete tulajdonképpen még meg sem íródott. A pesti sajtófotós évek, a flaszter népét dokumentáló ropogós szociofotók, a vérbeli újságíróról árulkodó pontos és gyors valóságrögzítés eredményei könnyű novellát ha érnek ahhoz képest, ami utána következett.
Berlin, 1928: születő metropolis, Hitler előtti csend. Fülledt, dekadens jólét a magazinok hasábjain. Munkácsi képeit a békeidő utolsó óráiban a heti kétmilliós példányszámban megjelenő Berliner Illustrierte Zeitung közli. Örök mozgásban van, egy német kiadóóriás felkérésére hol Törökországból, hol Egyiptomból küldi a képriportokat, a zeppelinnel átrepül Brazília fölött, dokumentálja Afrika első független állama, Libéria születését, és hat éven át készíti riportsorozatát a modern amerikai életforma születéséről. Már régen több, mint a portréfotó felé kacsingató sajtómunkás. Nyughatatlan fotózsurnaliszta. A német korszak talán leghíresebb képén Leni Riefenstahl síel fürdődresszben; Munkácsi közel van a tűzhöz, s bár közvetlen veszély nem fenyegeti, inkább elhagyja Berlint, mielőtt megperzseli.
A Riefenstahl-kép hidat ver egy új korszak, Amerika felé. Ha továbblapozunk a pikareszkben, szembeötlik az önálló, erős, szabad és erős nőkép, a szabadság és a lendület. Munkácsi gondolatot vitt az esztétikába, minden kattintással ledöntött egy-egy tabut, mígnem a világ az ő szemén keresztül meglátta: nőnek lenni minden korábbi híreszteléssel ellentétben örömteli állapot.
New Yorkban a legnagyobb amerikai divatlapoknak sztárgázsiért dolgozott, részt vett a Life Magazin elindításában, bejárása volt a hollywoodi kulisszák mögé. Akiről Mr. M. nem kattintott portrét, kis túlzással nem is létezett. Fred Astaire, Marlene Dietrich, Frida Kahló, Katharine Hepburn, Louis Armstrong – a névsor végeérhetetlen. Ott vannak aztán százával a névtelen modellek, akik Munkácsi optikáján keresztül élni kezdtek a képeken. Kivitte őket a műteremből, állítólag csak azért, mert nem beszélt jól sem angolul, sem németül, és így kevesebbet kellett instruálnia. Egy tabu mindenesetre ledőlt; lelkek meztelenedtek le Munkácsi tekintete előtt, próbababák helyett hús-vér nők, egyéniségek pózoltak a divatlapokban, a népszerű magazinok pedig képei hatására elkezdtek közölni művészi aktokat. „Belopta az örömöt, az őszinteséget és a nők szeretetét abba, ami előtte örömtelen, szeretet nélküli és hazug művészet volt” – summázza a csak Munkácsi-movementként emlegetett új stílusjegy lényegét Richard Avedon amerikai fotográfus.
Legalább ennyire fontos: Munkácsi minden kattintásában ezer élmény torlódott tökéletes megszerkesztettségben. Gondolkodj, mielőtt exponálsz! – szól a neki tulajdonított jelmondat. Nem az intellektus görcsösségével, inkább beleérzéssel. A Munkácsi-életmű kulcsa talán a félelmetes intuíció és a találékony intelligencia. Kevesek bölcsessége az övé: az eszével érzett, és a szívével gondolkodott. Ahogy Ivan Shaw, a Vogue vezető képszerkesztője fogalmazott egyszer: Munkácsi a fotográfia segítségével képes volt kommunikálni az emberi tapasztalat teljességét. Képei referenciapontot jelentenek olyan kortárs fotográfusok számára, mint Arthur Elgort, Peter Lindbergh vagy Bruce Weber.
Szerette, kereste a kontrasztot. Ha a dicsőszentmártoni gyerekéveket, a szegény családból származó verselgető kamaszt a hangzatos fotófabulákkal, életigenlő portrékkal sztárrá lett fotográfus mellé állítjuk, nagyjából kikerekedik a pikareszk.
Ezerkilencszázhatvanhárom, New York, futballmeccs. Az Újpest emigráns játékosai mérkőznek a bécsi Rapid kivándorlóival. Hol máshol, munka közben éri a halál.
Több mint négy évtized ugrással: 2007. Az eBayen felbukkan egy Munkácsi-negatívokat kínáló eladó. Brian Wallis, a New York-i International Center of Photography kurátora rábukkan, azonnal telefonál. Valahol Connecticut államban egy poros raktár mélyéről közel négyezer üvegnegatív kerül elő. A dobozok állítólag magazinok leselejtezett archívumát őrizték. Munkácsi életműve – néhány lelkes gyűjtő magántulajdonába került képet leszámítva – évtizedekig szétszóródva kallódott. Talán csak arra várt: a világ megérjen arra, hogy a fotóművészet legértékesebb kincsei között kezelje a riport- és divatfotót. Munkácsi nemcsak új látásmódot hagyott hátra (leginkább megragadhatóan éppen a divatfotográfiában), hanem leckéket és meséket a szabadságról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.