New York, Carmen: csillagos négyes

Ókovács Szilveszter
2010. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nos, igen, a lett Elina Garancsának rögtön öt csillag jár. Cosí fan tutte és Hamupipőke-produkciókból ismerhetjük a baltikumi lányt, mégis alig bírtam Carmenként azonosítani: vajon a smink-jelmez kettős varázsa teszi, vagy netán a szépségipar vette gondjaiba a mutatós, kék szemű művésznőt? „Ha a francia Patricia Petibonra a következő évtized sztárjaként tekintünk, nemigen marad kategória az érett formálással, hibátlan csengésű szopránnal debütáló lett szőkeségre. Igen, szoprán, még véletlenül sem mezzo, de a Garancsáé a zwischenfachok közül szerencsés eset: nemcsak középen hoz fényes szoprán színt, hanem a háromvonalas oktávban is gyönyörűen boldogul” – ezt töprengtem ki magamból két éve, erre itt a szeplőtlen Carmen-alakítás a regiszterhatárokon szokott lyukak híján.
A Metropolitan szokott minőségét hozza: csak semmi absztrakció, dupla fenekű rendezői színház! A forgószínpad New York-i mértékben minimáldíszletet pörget, romos kőfalak közt épül le Don José kispolgári élete, s omlik majd össze a látszólag kiteljesedő Carmené is. Richard Eyre a tánczenékkel nem tud mit kezdeni, viszont kifogástalanul működnek az aprószámok, míg a nagy tablókat a kiváló HD-közvetítés változatos kameraszögei teszik alighanem élvezetesebbé, mint amilyen a nézőtérről lehetett.
Különben a torreádor meglepetés. Ahogy az online adást konferáló, türkizbe burkolt Renée Fleming bájosan bejelenti, van egy lengyel beteg, és bizony, Marius Kwiecien így a DVD-kiadásról is lemarad. Jön pedig az atletikus Teddy Tahu Rhodes, aki figurában hozza a másik férfivégletet. Roberto Alagna Joséja nem ordít magas B-t a Virágáriában, a kottába jegyzett falzettot választja, őszinte és vívódó, míg a kockahasú matador elegáns, felszínes, de jó vívó: és Carmennek ez kell. Az előadás harmadik csillaga Barbara Frittoli, a „jóénekesnő”. Pont annyira duci és visszafogott, technikás és puha szopránú, hogy senkinek semmi különös eszébe ne jusson róla: ő tehát a nagy házak örök Michaelája. A negyedik csillag a karmester, Yannick Nézet-Seguin, aki harmincöt évesen, máris húsz lemezzel háta mögött pont úgy támad, amilyen fiatal. Pimaszul: a generáltempó ugyan nem játszhatatlan a Met hétpróbás zenekarának, de súlyok, agogikák elhelyezésére alkalmatlanul sebes. Energiából viszont annyi árad, hogy a fölös feszültség felcsap a színpadra, s ott nem is árt belőle.
Ezalatt a bűverejű Elina Garancsa végjátékig jut: féltékenységtől és megalázottságtól fűtött Joséja ledöfi, s próbálná a halott lány ujjára visszatolni a megtagadott gyűrűt. Csakhogy az aranykarika és a tiszta szerelem itt nem fér össze – ezt a problémát majd bizonyos Wagner bogozza tovább.
(Bizet: Carmen. Deutsche Grammophon, 2 DVD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.