Perifériából centrum

A perifériák közötti együttműködéssel új centrumok hozhatók létre az Európai Unióban – véli Becsey Zsolt. A külgazdaságért felelős államtitkár lapunknak adott interjújában a párbeszéd fontosságát hangsúlyozta a szomszédos országokkal, de a balti és balkáni államokkal is.

Bodacz Péter
2010. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évszázadok óta nyilvánvaló, sőt egész történelmünket meghatározó tény, hogy míg a Kárpát-medence és benne hazánk a kontinens közepén egyfajta tranzitrégióként és ütközőzónaként funkcionál, addig a gazdasági és társadalmi fejlődés csak késve, hiányosan, idejétmúltan vagy egyáltalán nem érkezik meg ide. Az is kiderült, hogy az Európai Unió ezen a téren sem jelent megoldást. Hogyan és hova érdemes pozicionálni magunkat?
– Ha csak az unió térképét tekintjük, földrajzilag is inkább számítunk perifériának, mint központnak, újonnan csatlakozott országként pedig egyértelmű a gazdasági és társadalmi periférikus helyzet. A kérdés az, hogy mit lehet ebből kihozni. Ha körbenézünk, többé-kevésbé hozzánk hasonló országokat látunk, így legalább annyi lehetőséggel számolhatunk, mint amennyi hátránnyal. Fel kell ismerniük a „széleken” fekvő tagországoknak, hogy érdemes együttműködniük, hiszen így sokkal eredményesebben hasznosíthatók például az uniós források. Nemcsak a különböző felzárkóztató programokra kell gondolni, hanem a kutatás-fejlesztési tendereken, infrastruktúra-fejlesztési pályázatokon való kooperatív részvételre is. A nemzeti kormányoknak pedig az a dolguk, hogy a vállalkozásokat ösztönözzék, hiszen az infrastruktúra megléte valóságos tartalom nélkül nem sokat ér. Hogy a jövő centrumai hol alakulnak ki, nagymértékben függ az államközi együttműködéstől.
– Ez mind szép, de a gazdasági krízis nehézségei közepette az is érthető, ha egy-egy tagállam maga próbál megoldást találni a gondokra. A periférikus összeborulás helyett például az euróövezethez tartozó szlovákok olyan kérésekkel kénytelenek szembesülni, hogy miként vegyenek részt a görög válságkezelésben.
– Ez kirívó eset, de elismerem, hogy nem mindig könnyű együttműködésről beszélni. A kérdés inkább kulturális szempontból meghatározott. A visegrádi államok például aránylag jól tudnak együtt dolgozni, mint ahogy a balti és a skandináv országok is. Az együttműködést ezen térségek között kell létre hozni, de van okunk bizakodni.
– Milyen eredményeket sikerült elérni eddig ezen a téren?
– Megkezdtük a párbeszédet más régiók országaival. Az eszmecserékre kiváló alkalmat biztosítanak a különböző ipari seregszemlék és vásárok, így ezeket érdemes kihasználni. Példának okáért szeptember közepén hazánk volt a díszvendég a thesszaloniki nemzetközi vásáron, ahol rengeteg dél-alföldi kis- és középvállalkozás képviseltette magát. Számos kutatás igazolja azt, hogy ezek a cégek 800-900 kilométeres távolságba még rentábilisan el tudnak jutni, feltéve, hogy van út, vasút vagy légi összeköttetés, tehát ezt csak ösztönözni, segíteni kell. Ha már a görögöknél tartunk, kamarai szinten már megindult az együttműködés például a gépipari karbantartásról, védelmi ipari, vasúti, hajózási és turisztikai területen; ezt kormányszintre fogjuk emelni. Nekik van tengerük, nekünk van meleg vizünk, s Szerbián keresztül csupán fél nap az út Athénba. Komplex turisztikai szolgáltatásokra egyre nagyobb az igény Oroszország és Kína felől is, kár lenne ezeket nem kihasználni.
– A második Orbán-kormány elkötelezett a nemzeti egység megteremtésében. Ebben sajátos szerepe lehet a külgazdaságnak is. Melyek az új súlyponti gazdasági elemek?
– Jó alapok vannak, hiszen nemcsak az unióssá lett szomszédokkal, hanem Szerbiával, Horvátországgal is van szabadkereskedelmi egyezményünk. De itt az ideje kihasználni a többi, jog által biztosított lehetőséget is, amelyek a közös pályázati részvétel alapjául szolgálhatnak a későbbiekben. Ilyen például az európai területi együttműködési csoportosulás, azaz az EGTC. Ezzel határon átnyúló, transznacionális vagy régiók közötti együttműködést lehet létrehozni, de ilyen lehet a testvérvárosi együttműködés is. Ezek lényege, hogy jogi személyek jönnek létre, amelyek így fel tudnak lépni bizonyos esetekben, és hatékonyan pályázhatnak például egészségügyi, közlekedési vagy bármilyen fejlesztésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.