Szélesebb alapokon az alkotmányozás

<p>Levonni az elmúlt 20 év tapasztalatait, ez az egyik célja az új alkotmánynak – így nyilatkozott lapunknak Salamon László, az alkotmány-előkészítő parlamenti bizottság kereszténydemokrata elnöke. Az alkotmány koncepciójának megfogalmazására hivatott 45 képviselő 7 munkacsoportban készíti elő javaslatait. Október 20-ig ezeket le kell tenniük az asztalra. Salamon László szerint ahhoz, hogy az alkotmányos rendszer jól működjön, két feltétel kell: a lehető legjobb szabályozás és olyan szereplők, akik ennek a szabályozásnak a szellemében akarnak eljárni, politikai hivatást gyakorolni.</p>

Kulcsár Anna
2010. 10. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ön munkacsoportja a kormányzati rendszert és a hatalomgyakorlás formáit vizsgálja. Milyen főbb változásokra lehet számítani ebben a témakörben?
– Megfontoljuk, szerepeljen-e az alkotmány szabályai között a konstruktív bizalmatlansági indítvány. Pontosabban: érdemes-e a kormány leváltásának feltételéül szabni az új miniszterelnök egyidejű megválasztását. Több érv szól a hagyományos bizalmatlansági indítvány visszaállítása mellett, amikor is a kabinet leváltható anélkül, hogy nyomban új kormányfőt választana a parlament.
– Ezzel vajon nem válik az ország kormányozhatatlanná? Megfelelő számú képviselő ugyanis bármikor kezdeményezhetné a miniszterelnök eltávolítását.
– Az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem szerencsés, hogy a kormány egy cikluson belül szinte elmozdíthatatlan. Ha 2006 őszén, az őszödi beszéd kiszivárogtatása után a hatalmat a nép becsapásával megszerző miniszterelnöktől meg tud válni a parlament, sok minden másképpen történt volna, és talán most nem merülne fel a bizalmatlansági indítvány átalakítása sem. Annak, hogy az alkotmányos rendszer jól működjön, két feltétele van: a lehető legjobb szabályozás és olyan szereplők, akik ennek a szabályozásnak a szellemében kívánják gyakorolni politikai hivatásukat. A bizalmatlansági indítvány átalakítása a szabályozást teheti jobbá.
– A parlamenti többség 2006 után felsorakozott a Gyurcsány-kormány mögött. Az államfő nem oszlathatta fel a törvényhozást. Ezt a szabályt is megváltoztatnák?
– Szándékunk, hogy megőrizzük a parlamentáris kormányformát. Ezért eddigi elképzeléseink szerint az államfő általánosságban nem tenne szert a mainál erősebb pozícióra, elképzelhető azonban, hogy szélesebb jogkört kap az Országgyűlés feloszlatásához. Mindez még nyitott kérdés. Akik úgy vélik, hogy a bizottság munkája csak formalitás, mert tulajdonképpen valahol, valamilyen műhelyben már elkészült az új alkotmány, azok rémeket látnak. Az alkotmányozást a legszélesebb alapokra helyezzük. Ezért is kértük többek között az államhatalom, az államigazgatás, az igazságszolgáltatás, valamint az alkotmányos jogvédelem legmagasabb szintű fórumait, a tudományos élet és az oktatás képviselőit, valamint a társadalmi szervezeteket, hogy juttassák el hozzánk javaslataikat. Mostanáig mintegy száz vélemény érkezett. Mindöszsze hárman jelezték, nem kívánnak részt venni az eszmecserében. Ezt én jó aránynak tartom.
– A miniszterelnök rövid, lényegre törő alkotmányt javasol, hattagú tanácsadó testülete is ennek szellemében nyilatkozott. Az idő rövid, hiszen a 7 munkacsoport a terv szerint október 20-ig kidolgozza elképzeléseit, a 45 tagú előkészítő bizottság pedig december 15-ig leteszi a parlament asztalára a szabályozási elveket. A normaszövegről jövő tavasszal szavaz az Országgyűlés.
– Valóban, a kormányfő rövidebb, emelkedettebb szövegű alkotmányt szeretne, amely főként az elvi fontosságú szabályok megfogalmazására szorítkozik. Ha tényleg kisebb alkotmányban gondolkodunk, akkor az alkotmányi szintű szabályozásból sok mai rendelkezés kimarad. Ezeket és a további részleteket külön törvények tartalmazzák majd.
– Az új Országgyűlés nemrégiben a kisebb, kétszáz fős parlamentről határozott. Ugyanakkor rendszeresen napirenden van: nem kellene-e kétkamarás Országgyűlés, hiszen akkor az etnikumok, a nemzetiségek és az érdekképviseletek is több lehetőséget kapnának a véleménynyilvánításra. Foglalkoznak ezzel?
– A kétkamarás parlamentnek többféle változata ismeretes. A kérdés az: mi alapozhatja meg a második kamara demokratikus legitimációját. A második kamara a pártelvű első kamara kontrolljaként működhetne, így a parlamenten belül is érvényesülne a hatalommegosztás eszméje. Én leginkább azt a vegyes megoldást támogatom, amelyben az úgynevezett korporatív elem is megjelenik, tehát a köztestületek, az egyházak, a nemzeti és etnikai kisebbségek és a civil társadalom képviselői is helyet kapnak a második kamarában. Fontos a területi képviselet is, mert sok igazság van abban, hogy más Vas megye, Győr-Moson-Sopron megye és megint más Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén, vagy Hajdú-Bihar lakosságának az érdeke. A korporatív elemmel szemben a kifogás az lehet, hogy miért az adott szervezetek, szervek nyernek képviseletet és miért nem mások, továbbá, hogy mennyiben csökken emiatt a második kamara demokratikus legitimációja. Meg kell vizsgálni, hogy ez mivel ellensúlyozható. Erre vannak megfelelő alkotmányjogi válaszok.
– Mi az elképzelése a preambulumról, az ünnepélyes bevezetőről?
– A jelennek erőt kell merítenie a történelmi értékekből. Erre még az 1996-os alkotmánykoncepció is utalt, amely a Horn-korszakban, többségében szocialista támogatással született. Idézek a dokumentumból: „Az új alkotmány tartalmazzon preambulumot, amely tömören és kifejezően utaljon az alkotmányozás alanyára: az Országgyűlésre és a Magyar Köztársaság állampolgárainak közösségére, Magyarország történelmi hagyományaira, ezen belül a Szent Koronára: a magyar államiság ezeréves folytonosságára, az alkotmányosság egyetemes értékeire, a szabadság, az egyenlőség és a testvériség szellemében az állampolgári jogokra, ezek védelmére, a jogállamiság és a népszuverenitás tiszteletben tartására.”
– A szociálliberálisok számára valóságos céltábla az elképzelhető preambulum. Ön hogyan ítéli meg ezt?
– Az említett 1996-os koncepcióban is szerepelt a Szent Korona. Ha akkor nem volt vele baj, akkor most mi a probléma? Nem értem. Nem vitatom, a Szent Korona elmélete komplikált közjogi kérdés, egymással összeegyeztethető, többféle értelmezése van. Egészében véve a szuverenitás kifejezője. A középkorban a nemesség és a király kapcsolatrendszerét határozta meg, az 1848–49-es törvényalkotás azonban a hatalomgyakorlásban való részvétel lehetőségét az egész nemzetre kiterjesztette. A Szent Koronának mint történelmi szimbólumnak helye van a preambulumban, az ünnepélyes bevezetőben. Ugyanígy a kereszténység értékei is elválaszthatatlanok történelmünktől. Felvétele és az államalapítás összekapcsolódott. Másrészt évszázadokon át véreztünk a keresztény Európa védelmében. A magyar kultúrtörténetnek is szerves része a kereszténység. Ez véleményem szerint elfogadható azok által is, akik nem tartoznak a vallásos emberek közösségéhez. Félreértések elkerüléséért hadd említsem meg a nemesi liberalizmus értékeit, Kossuth, Deák és Eötvös József nevét. Természetes, hogy politikai, eszmei, morális hagyatékukat vállaljuk. A preambulumban emellett meg kell jelenniük szabadságküzdelmeinknek: így például 1848–49-nek és 1956-nak. Egy preambulumnak át kell fognia minden vállalható, pozitív értéket, már csak azért is, hogy az alkotmányt minél több ember, lehetőleg az egész nemzet a magánénak érezhesse.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.