Földalatti hiphop Magyarországon

A hiphop műfaj felszíne alatt, a szcéna földalatti mozgalmában hétköznapi rímfaragók szövegelnek a magyar valóságról. Fővárosi és vidéki, középosztálybeli és alulról érkező srácok keresik hangjukat, fejezik ki önmagukat és a világot, amelyben élnek.

Rajcsányi Gellért
2010. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

New York, hetvenes évek: a felhőkarcolók alatt énekbeszédbe kezdenek a feketék: társadalmi problémákról, magán- és közéleti feszültségekről – ugyanakkor önfényezésről és lokálpatrióta-büszkeségről is szólnak a popdalok hangmintáira, dobalapjaira írt szövegek. Az alulról indult hiphop Amerikában a nyolcvanas évek végére a slágerlisták csúcsára kerül.
Magyarország, valamikor a rendszerváltozás előtt és után: a show-bizniszben utazó, kivételezett helyzetben lévő Fenyő Miklós és Geszti Péter a külföldi minták alapján hol jobb, hol gyengébb rapszövegeket ír, kisebb-nagyobb sikereket bezsebelve. A kilencvenes évek szűkös magyar popzenéjébe aztán betörhet az Animal Cannibals és Ganxsta Zolee is. A nagyközönség azóta is ezekkel a popprodukciókkal azonosítja a hiphopot, pedig a műfajnak van egy erős földalatti világa is. Amíg Amerikában alulról tört föl a hiphop, addig itthon a szórakoztatóipartól szűrődött le a 80-as, 90-es és 2000-es évek kölykeihez. A valódi magyar hiphop története valahol itt kezdődhetett el.
Papírt és tollat kézbe venni, a világot megfigyelni, és a látottakat rímes-ritmusos szövegekbe szedni – az elmúlt húsz évben a számos amatőrprojektből kinőtte magát néhány erős előadó. Nemrég mutatta be új, ShenKick című lemezét a pécsi Punnany Massif, amely a 2006-os Körkorkép után ismét erősen társadalmi témákat feszeget új lemezén (lásd lemezkritikánkat). De mások is beleszólnak a mikrofonba: a pesti Akkezdet Phiai költői értékű, hol absztrakt, hol játékos szövegekkel filozofálnak a jelenről („Budapest az éjszaka: egy lehordott zsúrnadrág. Épphogy egy kissé szakadt. Épphogy túl nagy rád / Budapest izzadt, sós ing csak úgy belehányva Európa shopping papír zacskójába” – Budepesmód). Gyakran lépnek fel slam poetry esteken, ahol fiatal költők és rapperek párbajoznak élőben a rímekkel. Mivel az Akkezdet egyik tagja Závada Pál író fia, nem meglepő az irodalmi törekvés. A pesti belvárostól és a magaskultúrától viszont távol esnek a szabolcsi rosszfiúk, Bobafett és Bobakrome, akik hazánk homályzónájában járták ki az élet iskoláját, hallható ez Aludnifogtál című albumukon is: a kereskedelmi vérhíradókat gyilkos iróniával kigúnyoló Híradó című számuk kemény helyzetjelentés a világról, és ami mögötte van („Szomáliai szamurájok szarul állnak Szurinámban / Szíriában szirénáznak, színre lépett Sandokan”). A gödöllői Nem Közölt Sáv a hiphopmozgalom régi tagja: Legpestibb című szerzeményük a pesti ember mint életforma nagyon találó megfigyeléséről árulkodik („Minden utcát már húgyszagról felismer… a villamossínek kattogása olyan neki, mint a szinkópa, a kerülete irányítószáma PIN kódja”). A veszprémi Hősök is hosszú évek óta jelen vannak: a szokásos témákon túl mélyre mennek a társadalomkritikában is („Legyünk nyugati hambi drog élvezet PC függő állam / Összeolvadjak én mással? az nemigen jön be nálam / Tudom, a lehetőség vonzó: államok hadát hányjuk kardélre / A mai fiatalnak Magyarország már csak albérlet” – Az utca embere). A kecskeméti Suhancos, amely nemrég még az évtized egyik legfontosabb magyar lemezét, az Üzenetrögzítőt tette le az asztalra, mára felbomlott. Míg a népies ízekért felelős zenész, a multiinstrumentalista Szabó Balázs a művészvilágban, addig Fankadeli a politikában keresett magának új utakat. A bőbeszédű rapper egy ideig a radikális jobboldalon próbálta ki magát megmondóemberként, de az idei Magyar Szigeten már ki kellett menteni őt néhány dühös fesztiválozó közül, akik nem értették, hogy a nemzeti érzelmű Fankadeli felszólalt az antiszemitizmus ellen.
Látható, mennyire eltérő szocializációjú figurák közös nevezője lehet a hiphop. A műfaj legjobb hazai képviselői a modern népi és urbánus világ köznapi krónikásaivá nőtték ki magukat – ha van fülünk rájuk, meghalljuk egy elnémultnak hitt nemzedék hangját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.