Krónikások az Óperencián innen és túl

Szösz néne maga se gondolta volna, hogy csak annak a bizonyos mesebeli hét évnek kell eltelnie, és egy egész ország ismerősként emlegeti. Újabban pedig úgy is, mint a „következő Dzsungel könyve” egyik szereplőjét Makula bácsival, a Bús, Piros Vödörrel, a náthás angol költővel együtt. Az utóbbi esztendők legsikeresebb kortárs meséje, Varró Dániel Túl a Maszat-hegyen című műve Presser Gábor zenéjével igyekszik megnyerni a gyerekeket.

R. Kiss Kornélia
2010. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlenül emlegetik Varró Dániel és Presser Gábor közös zenés mesejátékával kapcsolatban a Dzsungel könyvét: régóta aktuális volt már egy jó mese, ami nem odakényszerítve, hanem önmagától működik a színpadon, és amihez valaki minőségi zenét is ír. Ettől persze még nem biztos, hogy a Maszat-hegy a kilencvenes évek klasszikusának örökébe lép. Már csak azért sem, mert a Pesti Színház Maszat-hegye talán inkább lett mesedarab zenei betétekkel, mint musical.
Maga Presser azt mondta, valójában soha nem írt musicalt, inkább csak dalokat jelenetekhez. Ha lehet, a Maszat-hegy színpadi változata még inkább közeledik a „színdarab dalbetétekkel” képlethez. Nem véletlen, hogy így alakult, hiszen az alapját nem a zene képezi, hanem egy verses meseregény színpadi szövegváltozata, és ez a szöveg minden túlzás nélkül kiváló.
A maszatosak, a makulátlanul tiszták és a mindent elborító pacák háborúja amellett, hogy bájos, szerethető figurákkal ajándékoz meg, mindvégig egyenletesen adagolja a nem csak a kicsik számára értékelhető humort és ötletességet, mindezt erőlködés nélkül, szinte mindig tökéletes rímekben. Míg a gyerekek inkább mesehősöket, dallamokat és a kalandokban rejlő azonosulási lehetőséget vihetik haza, a felnőtteknek könnyed, hátradőlve kacagós élményt kínálnak a meséből kikacsintó poénok és az irodalmi utalások.
Az alaphangulathoz igazodva Presser Gábor is humorosra vette a figurát. Ahogy a szerző a különböző versformákat, ő a zenei műfajokat helyezte „maszat-hegyi kontextusba”; a dalbetétek között minden előfordul a magyar nótától a rapig.
Presser és Varró közös „alapanyagához” már csak néhány jó színész kellett, aki nem esik át a ló túljátszást jelentő másik oldalára.
A legnehezebb dolga talán a két főszereplőnek, Kovács Patríciának és Molnár Áronnak volt, akiknek gyerekesen, de mégsem gyereket játszva kellett megformálniuk a két főhőst, Maszat Jankát és Muhi Andrist. Néha túl sokra sikeredett a direkt gyerekes gesztus, de az összhatás, ahogy az egész előadás is, a szó minden rossz kicsengésétől mentesen: aranyos.
(Presser Gábor–Varró Dániel– Teslár Ákos: Túl a Maszat-hegyen. Pesti Színház. Rendező: Néder Panni.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.