Tizenhatezer ember halálát okozza évente a szállópor-szennyezés (PM10) – állapította meg az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya. Az erről szóló adatokat és a védekezés lehetséges módját a Levegő Munkacsoport kétnapos konferenciáján ismertették, amelyet Korommentes levegőt az egészségért és az éghajlatért! címmel rendeztek a napokban. A rendezvénynek az adott kínos aktualitást, hogy az Európai Bizottság októberben két hónap haladékot adott Magyarországnak a levegő porszennyezését csökkentő intézkedések meghozatalára. Nem véletlen, hogy a konferencia előadói is azt hangsúlyozták: Magyarország komoly büntetésre számíthat, ha nem tesz megelőző intézkedéseket.
A Levegő Munkacsoport rendezvényén a szervezet munkatársai mellett többek között felszólalt Lucienne Damm, a Német Természetvédelmi Szövetség (NABU) projektvezetője, Bibók Zsuzsanna, a Vidékfejlesztési Minisztérium főosztályvezető-helyettese, Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára és Axel Friedrich, a Német Környezetvédelmi Ügynökség közlekedési részlegének volt első embere, az európai koromkampány vezetője is. A szakértők egybehangzóan megállapították, hogy a részecskeszennyezésen belül minden bizonnyal a korom jelenti a legnagyobb egészségi kockázatot. Európában ez a szennyező anyag elsősorban az üzemanyagok égése során kerül a levegőbe, mindenekelőtt a dízelüzemű járművekből. Az előadások témája volt az is, hogy a korom nemcsak az egészséget károsítja, de jelentősen hozzájárul a globális felmelegedéshez. Az előadók szerint a gyors tűzoltáshoz elsőként az államnak kell lépnie, minél előbb le kell cserélni a BKV és a Volán elavult autóbuszait, és a nem túl régi buszokat is olyan részecskeszűrőkkel kell felszerelni, amelyek megszüntetik a koromkibocsátást. A buszjáratokat ezzel párhuzamosan sűríteni is kell, hogy korlátozhassák a személygépkocsi-forgalmat a nagyvárosokban. Szükség van ugyanakkor a kötött pályás közlekedés fejlesztésére is. A dugók felszámolásához a sűrűn lakott településrészeken alacsony kibocsátású övezeteket kell kialakítani, ahová csak a szigorú környezetvédelmi követelményeknek megfelelő járművek hajthatnak be – közölték a szakemberek.
A konferencián szó volt arról is, hogy a gépjárművek adózásának átalakítására lesz szükség. A legkorszerűbb részecskeszűrők felszerelése, illetve a korommentesen közlekedő járművek használata mindenképpen kifizetődő kell legyen az autósoknak. Több szakértő természetesen felvetette azt is, hogy Magyarországon az áruszállítást is újra kell szabályozni, hiszen a teherautók, illetve a kamionok bocsátják ki a közlekedési eredetű részecskeszennyezés csaknem hetven százalékát. Be kell vezetni például az ország minden közútján egy olyan útdíjat, amely tükrözi az infrastruktúra-használat és a környezetszennyezés költségeit.
Az egész internet Magyar Péteren nevet - mutatjuk a legjobb mémeket!