Szmogbüntetés várhat ránk

Súlyos büntetést szabhat ki Magyarországra az Európai Unió, ha nem csökkenti a szállópor-kibocsátást a nagyvárosaiban – hangsúlyozták a Levegő Munkacsoport nemzetközi konferenciájára meghívott szakemberek. Ismeretes, az Európai Bizottság két hónap haladékot adott hazánknak a szmogellenes intézkedésekre.

Munkatársunktól
2010. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhatezer ember halálát okozza évente a szállópor-szennyezés (PM10) – állapította meg az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya. Az erről szóló adatokat és a védekezés lehetséges módját a Levegő Munkacsoport kétnapos konferenciáján ismertették, amelyet Korommentes levegőt az egészségért és az éghajlatért! címmel rendeztek a napokban. A rendezvénynek az adott kínos aktualitást, hogy az Európai Bizottság októberben két hónap haladékot adott Magyarországnak a levegő porszennyezését csökkentő intézkedések meghozatalára. Nem véletlen, hogy a konferencia előadói is azt hangsúlyozták: Magyarország komoly büntetésre számíthat, ha nem tesz megelőző intézkedéseket.
A Levegő Munkacsoport rendezvényén a szervezet munkatársai mellett többek között felszólalt Lucienne Damm, a Német Természetvédelmi Szövetség (NABU) projektvezetője, Bibók Zsuzsanna, a Vidékfejlesztési Minisztérium főosztályvezető-helyettese, Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára és Axel Friedrich, a Német Környezetvédelmi Ügynökség közlekedési részlegének volt első embere, az európai koromkampány vezetője is. A szakértők egybehangzóan megállapították, hogy a részecskeszennyezésen belül minden bizonnyal a korom jelenti a legnagyobb egészségi kockázatot. Európában ez a szennyező anyag elsősorban az üzemanyagok égése során kerül a levegőbe, mindenekelőtt a dízelüzemű járművekből. Az előadások témája volt az is, hogy a korom nemcsak az egészséget károsítja, de jelentősen hozzájárul a globális felmelegedéshez. Az előadók szerint a gyors tűzoltáshoz elsőként az államnak kell lépnie, minél előbb le kell cserélni a BKV és a Volán elavult autóbuszait, és a nem túl régi buszokat is olyan részecskeszűrőkkel kell felszerelni, amelyek megszüntetik a koromkibocsátást. A buszjáratokat ezzel párhuzamosan sűríteni is kell, hogy korlátozhassák a személygépkocsi-forgalmat a nagyvárosokban. Szükség van ugyanakkor a kötött pályás közlekedés fejlesztésére is. A dugók felszámolásához a sűrűn lakott településrészeken alacsony kibocsátású övezeteket kell kialakítani, ahová csak a szigorú környezetvédelmi követelményeknek megfelelő járművek hajthatnak be – közölték a szakemberek.
A konferencián szó volt arról is, hogy a gépjárművek adózásának átalakítására lesz szükség. A legkorszerűbb részecskeszűrők felszerelése, illetve a korommentesen közlekedő járművek használata mindenképpen kifizetődő kell legyen az autósoknak. Több szakértő természetesen felvetette azt is, hogy Magyarországon az áruszállítást is újra kell szabályozni, hiszen a teherautók, illetve a kamionok bocsátják ki a közlekedési eredetű részecskeszennyezés csaknem hetven százalékát. Be kell vezetni például az ország minden közútján egy olyan útdíjat, amely tükrözi az infrastruktúra-használat és a környezetszennyezés költségeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.