Frivol pletykák a hősnőről

Ősbemutatót tartottak a Pinceszínházban. Forgách András Leni Riefenstahlról szóló, Balázs Bélát, Hitlert és Goebbelst is felvonultató darabját Bagó Bertalan rendezte.

Pethő Tibor
2011. 04. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lenni vagy nem lenni – mondja a Hamletet játszó színész. Egy katona az ismert Ernst Lubitsch-filmben minden előadáson épp ebben a pillanatban feláll, és kivonul a nézőtérről. A helyszínen, a háború előtti és a háború első áldozataként eleső Lengyelországban, ahol az ellenállást elvileg segítő, Londonból érkező emigráns professzor – valójában náci ügynök, aki akkor boldog, ha a Gestapo levegőjét szívhatja – próbál lebuktatni egy jórészt színészekből álló csoportot, a lenni vagy nem lenni valóban központi kérdés. A Lengyel menyhért forgatókönyvéből készült híres film címe Hamlet nagymonológját akkor, a háború közepén idézi, amikor még tétje volt a küzdelemnek.
A rövid szavatosságú, részben Lengylet idéző viccen túl nem derül ki, miért lett Léni vagy nem léni Forgách András Leni Riefenstahl-darabjának a címe, s Forgách mintha laza ujjgyakorlatként vetette volna oda új alkotását a rendezőnek. A nácibarát rendezőnőt, Leni Riefenstahlt illető kérdésfelvetésekben semmi újdonság nincs, emlékezetes, néhány évvel a halála előtt adott interjújában pedig szinte szó szerint úgy hárítja a felelősségét firtató felvetéseket, mint itt, a Pinceszínházban. A felületesség egy idő után teljesen érdektelenné teszi, mit mond a matuzsálemi kort megélt művésznő arról, hol tartózkodott a könyvégetések idején, hogyan válogatott koncentrációs táborból cigány lányokat, milyen viszonyban volt Hitlerrel. Odáig el sem jutunk, hogy Leni a náci propaganda szolgálatában művészi remekeket alkotott, elég csak az Akarat diadalára gondolni. Ha ez a finoman szólva is képtelen körülmény lett volna a kiindulópont, talán az előadás is továbbjutott volna a frivol pletykákkal kevert semmitmondásnál, s meglett volna a gondolatvetésre alkalmas alapja Bagó Bertalan rendezésének.
A játék elején feltűnő francia kihallgatótisztet először Goebbels doktornak nézzük, aztán átalakul birodalmi propagandaminiszterré, és egy harmincas évekbeli szentestén megpróbál erőszakot tenni a hősnőn. Ezután Hitler-beszéd következik, a baloldalon álló egyenruhás, horogkeresztes bábura vetítik ki a beszélő Führert, alatta magyarul utánozza valaki félelmetes manírjait. A beszédek ismétlődnek, igazi dramaturgiai funkciójuk nem tűnik ki. Hitler maga is megjelenik a második felvonásban, autentikus ábrázolása nyilván nem lenne könnyű feladat. Bagó Bertalan nem is kísérletezik vele, a vicclapfigura Hitlert hozza elénk, enyhe Besenyő-családos beütéssel.
Láthatunk egy kissé szerencsétlen Balázs Bélát, amint a buta tyúkká változó fiatal Lenivel társalog leendő közös filmjükről, a Kék fényről, s feltűnik a százéves, lelkiismeretével küzdő, balesetet szenvedő nő (Almási Éva), aki, ha nem is tudta vállalni felelősségét – mint ezt megfogalmazzák számunkra –, más, mint önmaga középkorú (Pápai Erika) vagy fiatalkorú (Marjai Virág) kiadása.
A színészi alakítások felejthetők, a színpadkép fantáziátlan, s ez különösen kitűnik, ha Leni Riefenstahl képalkotó virtuozitását állítjuk vele szembe.
(Forgách András: Léni vagy nem Léni. Pinceszínház. Rendező: Bagó Bertalan.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.