Ígéretes kortárs szüret

A Bécs melletti klosterneuburgi apátság Sala Terrena Galériájában látható a Die Ernte – A szüret című kiállítás, melyen először mutatkoztak be nemzetközi színtéren az Amadeus Alkotóház fiatal művészei. A tizenkét fiatal magyar művész az alkotóházban eltöltött három év legjobb munkáival szerepel a tárlaton, amely a magyar EU-elnökség tiszteletére létrehozott Kulturfluss – Ungarn am Ruder című programsorozat egyik állomása.

P. Szabó Ernő
2011. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Radnóti Miklós versét idézi az Amadeus Művészeti Alapítvány Alkotóházában dolgozó egyik fiatal művész, Rabóczky Judit Rita: „Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent”. „És nekem?” – fűzi tovább a sorokat. „Óbuda, III. kerület, Veder utca 20., anno harisnyagyár volt, később kultúrház, azután napjainkban terápiás hely nekünk, kezdő művészeknek. Gondolnád, hogy a paneldzsungelben van egy hely, ahová jó betérni, hogy megtérhess? Nekem, illetve nekünk ez megadatott. Verhetem a vasat az üllőn önfeledten, pattoghat a szikra s hegesztőtrafó csutkáig felnyomva lehet. Gyökeret vertem itt, a helyemen vagyok.”
A legtöbb pályakezdő fiatal művész számára alapvető gondot jelent a bemutatkozási, kiállítási lehetőségek hiánya, s még nagyobbat talán az ideális alkotótéré, a műteremé. A szerencséseknek a család segít, a kevésbé szerencsések lakószobában, albérletben rögtönzött műteremben dolgoznak, amelynek a bérét természetesen nehéz megfizetni akkor, amikor – különösen a válság éveiben – még az ismertebb művészektől is egyre kevesebb művet vásárolnak.
Ezért örvendetes, hogy az Amadeus Művészeti Alapítvány néhány évvel ezelőtt létrehozta az AmA-ház nevű csoportos alkotóműhelyt. Az Union Biztosító Esélyt adunk! programja részeként támogatott AmA-ház a képzőművészeti egyetemen végzett legtehetségesebb fiatalok egy részének nyújt alkotóhelyet és közösséget, kiállítási lehetőséget.
Csoportosan mutatkoztak be a fiatalok 2009-ben a budapesti kortárs művészeti vásáron, a három- éves program félidejében mutatva be az AmA-házban született műveiket. A hároméves közös munkáról beszámoló első nagyobb – egyben pedig első külföldi – közös kiállításuknak pedig a Bécs melletti Klosterneuburg bencés apátságának terei adnak helyet. Az impozáns épületegyüttes különböző részeit összekötő folyosók, oldaltermek nemcsak azért jelentenek izgalmas helyszínt, mert a turisztikai szempontból igen vonzó bencés apátságban széles közönség láthatja a műveket, de azért is, mert kiválóak egy olyan összeállítás számára, amelynek alkotóit nem elsősorban közös felfogás, hasonló stílus vagy követendő művészeti ideál köti össze, hanem a minőségi munkára való törekvés.
Van köztük a hagyományokhoz jobban ragaszkodó és attól elrugaszkodó, figuratív és koncepcionális, expresszív és fotorealista, érzéki és hideg-racionális stílusban dolgozó művész is. Ahogyan például Takács Szilvia pirogránitból faragott, akvarellel színezett plasztikái vagy Sipos Eszter ironikus hangvételű, formázott festményei mutatják, a fiatal, többnyire a hetvenes-nyolcvanas évek fordulója körül született, a Magyar Képzőművészeti Egyetemet a legutóbbi években elvégzett művészektől nem idegen a dolgok fonák oldala iránti érdeklődés sem. Így hát ott, ahol a folyosórendszer az egyik irányban a szakralitás, a középkori művészet lenyűgöző terei, a másikon meg Alsó-Ausztria legkiválóbb borospincéi felé vezet, a kiállítás címében foglalt Die Ernte – A szüret kifejezés az egyik oldalon nagyon is komolyan, a másikon azonban kellő humorral értelmezendő.
A földi és az égi szféra épp a megfelelő arányban elegyedik a már említett Rabóczky Judit Rita Giotto angyalait idéző pufók figuráiban, a szakrális és a profán rétegek Szanyi Borbála erezett deszkalapot és aranyfüstöt ötvöző munkáiban. Elvont és figurális részletek, állati és növényi motívumok találkoznak Fülöp Gábor címükben egy sajátos lakkfestészetre, formáikkal a természeti folyamatokra utaló Urushi-plasztikáinál. Változatok az expresszív festőiségre (Tóth Angelika, Papadimitriu Andrea, Szabó Franciska), makrokozmosz csendéletekbe és belső terekbe (Rolik Ádám) illetve urbánus tájakba (Jakatics-Szabó Katalin) sűrítve: a festészeti anyag éppen olyan változatos, mint a plasztikai, s persze a művek nemcsak az egyes műfajokon belül folytatnak egymással párbeszédet, de a határokat átlépve is. Jó példát adnak erre Duronelly Balázs és Bakos András egyaránt az emberi arc vonásaiból kiinduló, a lélek, a psziché titkainak megfejtésére, a külvilág történéseire való reakciók megragadására törekvő plasztikái, festményei.
A szüret valóban bőséges termést hozott – érezheti a látogató az apátsági pince kapuja előtt –, nem kell aggódnunk, ha ez jelenti a mércét a következő évjáratok számára is.
(A szüret. Az Amadeus Alapítvány művészeinek kiállítása a klosterneuburgi bencés apátság Sala Terrena Galériájában, június 23-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.