A karlstejni vár középkori lépcsőin át az ég felé

A halandók szintjéről, a császár, felesége és kíséretük lakosztályától vezet az út Karlstejnben, Csehország legjelentősebb, a cseh királyság egyik jelképének számító várában az ég felé. A középső a megtisztulás szintje a Szűz Mária-templommal és IV. Károly magánkápolnájával. Legmagasabbra a szögletes nagy torony nyúlik az égi Jeruzsálemet megjelenítő Szent Kereszt-kápolnával. Aki a legszebbet akarja látni, amit csak a gótika művészete Közép-Európában teremtett, annak ebbe a kápolnába kell megérkeznie. Ez pedig nem könnyű dolog.

P. Szabó Ernő
2011. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kápolna 1357-es felszentelése után évszázadokon át a legtöbb földi halandónak egyenesen lehetetlen volt. Mégpedig azért, mert a IV. Károly által eredetileg pihenőhelynek szánt – Prágától alig ötven kilométerre fekvő, lovon is egy nap alatt elérhető – vár rendeltetése a több mint hét évig tartó építkezés folyamán módosult: Karlstejnben, a nagy torony fölső szintjén lévő Szent Kereszt-kápolnában helyezték el német-római császári és a cseh koronázási ékszereket és az uralkodó tekintélyes ereklyegyűjteményét, szentek értékes maradványait. Így a vár elsősorban reprezentatív székhelyként funkcionált, egészen addig, amíg csak II. Ferdinánd át nem minősítette a környéket a cseh királyné hozománybirtokává, ami persze a vár funkcióját és fontosságát is megváltoztatta. A XVIII. században újabb rangvesztés következett, Mária Terézia ugyanis a nemesaszszonyok intézetének adományozta az itteni birtokokat, s a vár ennek az uradalomnak az adminisztratív és gazdasági központja lett. A falak pedig omlottak, a téglák lazultak, talán csak a Szent Kereszt-kápolna falaiba nem karcolták be a nevüket a „hálátlan utókor” felszínes gondolkodású, esetleg a jó cseh söröktől megittasodott képviselői – mert nem tudtak bejutni.
A néhány órás vártúra után most is jólesik egy korsó Budweiser vagy Pilsner Urquell a 320 méter magas sziklán álló falak árnyékában. De egyelőre, érkezés után még a várat sem látjuk, nem- hogy a sült-párolt, illatos szafttal leöntött sertésszeletet, knédlit és párolt káposztát, utána pedig jóféle habzó italt kínáló sörözőt. „Hore” – lendíti magasba a karját a parkolóban egy férfi, s a kör, amelyet a kar leír, azt is sejteti, hogy nemcsak fönt, de jó messze is lehet a vár a hegyek között. Majd lefelé jövünk gyalog – mondjuk, s elfoglaljuk a helyünket a mikrobuszban, amely – igaz, hogy a fél hegyet megkerülve, ravaszul a Karlstejnnel szomszédos falu felől – valóban a vár kapuja előtt teszi le az utasokat. Egyenesebb, rövidebb lenne az út lovas szekéren – csakhogy az ezer helyett ezerötszáz koronáért viszi utasait, s éppen ott teszi le, ahol a meredek kapaszkodó elkezdődik.
Nem olyan meredek persze a szikla, ahogyan a XVIII. századi rajzok ábrázolták, de nem ártott az óvatosság: kapaszkodni való lépcsősorokat kell bejárni a várban, bármelyik (vezetéssel igénybe vehető) túrára vállalkozunk. A XIX. század végén, a nagyszabású rekonstrukció időszakában sok mindent átépítettek a várban – és persze le is bontottak –, hogy igazi, középkori ékszerré tegyék újra, nem is olyanná, amilyen volt, hanem amilyennek akkor Josef Mocker és munkatársai „elképzelték” a gótikát, de a lépcsőkkel nem volt mit kezdeniük. A kisebbik toronyban elhelyezkedő Szűz Mária-templomon és IV. Károly magánkápolnáján, az uralkodó oltalmazójának szentelt Szent Katalin-kápolnán, azaz a megtisztulás szintjén át a mennyország, az üdvözülés szintje felé vezetnek lépcsősorok. És ahogyan egyre feljebb haladunk, egyre kevésbé zavarnak azok a részletek, amelyek a XIX. század végi átépítés után, szinte színpadi elemekként kerültek a valóban középkori maradványok közé. A nagy torony felső szintje felé kapaszkodva már valóban kilépünk a jelen idő koordinátái közül, hiszen a megkopott, de értelmezhető freskók jelenetei már annak az útnak az állomásait ábrázolják, amelyek között IV. Károly vizionálta a haladást a mennyország felé.
A vezetőnk újabb súlyos kulcsot vesz elő és fordít meg a zárban. Lassan, mintha csak egy színpadi jelenet hatását kívánná fokozni, mielőtt az ajtó kitárul a Szent Kereszt-kápolna bejáratánál. Ha neki is szerepe van benne, ám legyen, tény, hogy nehezen vesz lélegzetet, aki a kápolnába lép: amerre csak néz, az oldalfalakon féldrágakövek és aranylemezek rajzolják meg a kereszt jelét, fölöttük szentek, uralkodók és nemes férfiúk arcképeinek galériája, fölöttük a mennyezeten velencei tükörüveg félgömbök idézik meg a csillagos égboltot a Nappal, a Holddal és a XIV. században ismert öt bolygóval. A bejárattal szemben, az oltár fölött egy fülke látható: ott, aranyozott rács mögött őrizték egykor az ékszereket és az ereklyéket. A legszebb, amit csak a gótika Közép-Európában létrehozott, bólint rá a látogató, s könnyen megérti, miért is voltak olyan időszakok, amikor naponta sok ezer ember volt kíváncsi erre a nem is olyan nagy méretű teremre. Úgy „lelakták” a látogatók a kápolnát, hogy 1980-tól húsz éven át zárva volt a nagyközönség előtt, ma is csak előzetes bejelentkezéssel látogatható. Így hát szerencsére kevesen vagyunk, csöndben állunk a szent térben. Ameddig csak lehet.
A szakrális után pedig hadd jöjjön az a profán! Lefelé, a faluba gyorsan visz a lábunk, és étterem is hamar kerül, csak a választás a nehéz. De odabent, illetve a kerthelyiségben már nem habozunk: jöhet a „veprové, knedlik, zelí”, azaz a sertéssült knédlivel és párolt káposztával. No meg a sör.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.