Stratégiai kérdés a népesedés alakulása

Botos Katalin
2011. 06. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetlen olyan közép-európai ország sem volt anynyira nemzetellenes internacionalista vezetésű az ötvenes években, mint a magyar. Ez nyilván maguknak a vezetőknek a mentalitásával függött öszsze. Kegyetlenségben is kevesen tettek túl a mi hatalmi apparátusunkon (bár itt a verseny nagyon szoros volt). A csehszlovák, a román politika nacionalista volt, igaz, az ott élő kisebbségek, elsősorban a magyarok számlájára.
Sztálin halála némi változást hozott, de lényeges módosulást csupán az 1956-os forradalom eredményezett, bár Kádár kormányzata sem kockáztatta meg a Nagy Testvér neheztelését. Szorgalmasan részt vettünk a Moszkva irányította mozgalmakban a hatvanas években és később is, a nemzetközi szakosítás, a dubnai atomprogram munkálataiban, de már nem oly durván a lakosság számlájára fejlesztettük a gazdaságot, mint korábban. Magyarország egy kicsit más lett, mint a többi KGST-tagország. Kapott egy kis támogatást az élelmiszeripar, és a mezőgazdaságban sikeres szimbiózist hoztunk létre a tsz és a háztáji között. Mondhatjuk, valamelyest a nemzet érdekeit jobban szolgáló gazdaságpolitika érvényesült ekkor, különösen az új gazdasági mechanizmus bevezetését követően.
De vajon felelős politikának tekinthetjük-e a Kádár-kormány „népbarátságát?” Nem mondhatjuk, hiszen az életszínvonal tartását szolgáló lépéseket nem saját erőforrásainkra alapoztuk, hanem hitelfelvételre. Adósságot halmoztunk fel, ami a külső körülmények romlásának hatására tragikus mértékű lett. Ezt azért tegyük hozzá. A külső körülmények változását, az olajárrobbanást, a kamatháborút nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az nem tőlünk függött. Tény azonban, hogy a párt által követett politika árát, a terheket áthelyeztük a következő generáció vállára, ami igazán nem tekinthető felelős magatartásnak. Mi több, a pártvezetők azt sem tudták, hogy mit csinálnak, hiszen a teljes ország- és pártvezetés nem sokat értett a devizához, csak forintban gondolkodott. Abban számolva rendben lévőnek látszottak a dolgok, hiszen a „szocialista relációban” aktívak voltunk. Ez – forintban – részben ellentételezhette a dolláradósságot. Kár, hogy kifizetni nem lehetett belőle egy fia dollárt sem, mivel a rubel nem volt konvertibilis… A Magyar Nemzeti Bank kicsiny csapatán és a Pénzügyminisztérium Pénzügykutató Intézetén kívül alig valaki érzékelte az ebből eredő veszélyt. Mások, az Országos Tervhivatal és a politikai szervek legfeljebb csak akkor, amikor az ország már a fizetésképtelenség határára került.
Ekkor kezdetét vette egy másik, ámde ugyancsak internacionalista politika: az IMF vezérelte nyugat felé orientálódás. Ezt is kívülről vezérelték, csak a másik irányból. A nemzetközi tőkepiacok diktátuma az adósságok folyamatos szolgálata volt, amelynek Magyarország kénytelen-kelletlen eleget is tett. Bizonyos változtatások is elkezdődtek a belépés következményeként – még a rendszerváltás előtt – a bankrendszert, az adórendszert és a társasági törvényt illetően.
Az 1990-ben hatalomra került jobboldali politikai pártok azonban deklaráltan a nemzeti érdekeket kívánták képviselni, de egyben európai nyitást is akartak. Jól jellemezte ezt Csengey Dénes író jelszóvá vált mondása: „Európába, de mindahányan!” Az IMF szorításában átalakuló Magyarország roppant terhes örökséggel küszködött: ott volt a nyakán a külföldi adósságállomány, amely korlátozta a nagyobb ívű szociális reformokat. Egyszerűen nem volt rájuk pénz. Számos hibával ugyan, de megindult a rendszerváltozás. Az egymást váltó politikai erőket ellentétes ideológiai háttér jellemezte. A szocialista–liberális koalíciók erős nemzetközi piaci orientáltságot vittek a gazdaságpolitikába. Noha a privatizáció – nem is mindig bölcsen – elkezdődött már korábban, a masszív eladások ekkor, a második ciklusban történtek. Érdemi reformokra viszont ekkor sem került sor. A külső adósság csak azért nem emelkedett, mert jelentős külföldi tőke áramlott be, s ennek segítségével az exportorientáció sikeresnek bizonyult. Az állami vagyon nagy részét eladtuk, külföldi kézbe. Felelős politika? Nem mondhatjuk, hiszen az adósságcsökkenésnek nagy vagyonvesztés volt az ára. A szocialista–liberális kormány által követett politika internacionalizmusa jól megmutatkozott a külpolitikai lépésekben és a korlátlan külföldi értékesítésben. A harmadik, polgári kormány Európa-orientációja külpolitikájában megmaradt, bár igyekezett az Egyesült Államokkal is jó kapcsolatot fenntartani. Mindenesetre kiegyensúlyozottabban törekedett a külső és belső piac fejlesztésére. Sikeresen építette le az adósságállományt is, ámbár a magyar megtakarításokat a lakásprogrammal felszippantotta. Ezután nagyon kellett volna vigyázni a költségvetési egyensúlyra, mert az ezután keletkező államadósságoknak ismét csak nem lehetett más forrása, mint a külföld.
Mivel sajnálatos módon a következő két kormány újból a szocialista–liberális erők kezébe került, a régi reflexek visszatértek. Az exportorientáció ismét előtérbe került, a külföldiek részére történő privatizáció folytatódott, de a beáramló tőke nagysága elmaradt a kilencvenes évek adataitól. A szocialisták liberális szövetségese úgy akarta irányítani az országot, mint egy vállalatot. Ez az államtani abszurdum a fundamentális gazdasági szemlélet kiterjesztéséhez vezetett olyan területekre is, ahol közösségi szempontoknak kellett volna érvényesülniük. A vállalat keletkezik és megszűnik, a nemzet – elméletileg – örök. Reformok azonban ismét nem valósultak meg, a választópolgárokat megint csak a jövő számlájára megvalósuló pénzköltéssel vezették félre. Az ország véglegesen adósságcsapdába csúszott. Úgy, mint a rendszerváltás előtt… A helyzet annyival rosszabb, hogy most már magyar állami vagyon alig maradt, ami a külföldi adósságok „fedezete” lett volna.
Ebből a helyzetből kell hosszú távú nemzetpolitikai reformokat megvalósítani. Nem könnyű. A nemzet részéről csak türelemmel, a kormányzat részéről pedig alázattal lehet majd elérni. Felelős kormányzati politika csak ezen az áldozatvállaláson alapulva körvonalazható. Áldozatvállalást kérni csak nagyon visszafogott, minden demagógiát és önteltséget nélkülöző politikai vezetéssel lehetséges. Azok a korábbi szocialista kormányok, amelyek ezt nem tették meg, hitegettek és osztogattak, hatalmas terheket róttak még unokáink vállára is. Az a kérdés, hogy a jelen társadalom tagjait unokáik sorsa érdekli-e? Ha igen, vállalni fogják az áldozatot értük. De vajon van-e nekik gyermekük, unokájuk? Ezért is első számú stratégiai kérdés a népesedés alakulása Magyarországon.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.