Újabb X-Men önreflexiókkal

Az X-Men ötödik mozifilmjében nemcsak új képességű szuperhősökkel ismerkedhetünk meg, de az is kiderül, valamennyi mutáns volt egyszer szertelen, érző lelkű fiatal. Azt is megtudjuk végre, hogy a disznó-öbölbeli válságot valójában mutánsok idézték elő és oldották meg.

Kárpáti György
2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stan Lee Marvel univerzumának szuperhősei először 1963-ban jelentek meg képregényben, legújabb kori reneszánszuk pedig a 2000-ben készült látványos mozifilm óta tart töretlenül. Az X-Men: Az elsők az ötödik epizód a sorban, amely a visszafogott első napi bevételi eredményei alapján könnyen véget vethet a franchise sikerszériájának. Talán nem véletlenül: a legújabb X-Men-történet a kezdetekről és a fiatalságról szól, s új színészek bevezetésével igyekszik erőt lehelni a szériába. Pont emiatt fájóan hiányoznak belőle a karakteres sztárok, távolmaradásukkal pedig az is kiderül, hogy Hugh Jackman, Ian McKellen, Patrick Stewart karizmában és tehetségben is jelentős pluszt adott a trükkmoziknak. Az X-Men: Az elsők ennek ellenére is fogyasztható darab, amely bírja az összevetést a korábbi részekkel, sőt túlzásai, dramaturgiai kuszaságai és logikai buktatói ellenére a műfaji elvárásoknak megfelelve kellemes nyár eleji hollywoodi blockbuster.
Az X-Men-karakterek a hatvanas évek új típusú képregényhőseinek sorába tartoznak, akik Pókemberrel, Hulkkal és társaival karöltve vívódó, bizonytalan héroszként erőteljesen reflektáltak a hatvanas évek hidegháborús politikai hangulatára és az atomháború fenyegető lehetőségére.
A történet a második világháborúval kezdődik, a cselekmény pedig túlnyomórészt 1963-ban játszódik. Szerencsére az új rész lényegesen humorosabb elődjeinél, ami ráadásul nemcsak aranyköpésekben és vagány beszólásokban merül ki, de erőteljes önreflexiókban is. A szuperhősfilmekre jellemző túlzások velejárói az X-Men-filmeknek, a látványos képességek és összecsapások szemmel láthatóan lekötötték az alkotókat, így az oksági viszonyok felállításában és logikai kapcsolódásokban szükségtelenül nagyvonalúak voltak. Ráadásul indokolatlanul futurisztikusra sikerült a hatvanas évek, még a napjainkkal való összevetésben is. Emiatt néha kifejezetten oktondinak hat a történet, ami kellő odafigyeléssel megelőzhető lett volna. A valós események fikcióval keverése viszont igazi képregényes megoldás, azon tehát nem szabad fennakadni, hogy a disznó-öbölbeli események, a II. világháborús náci motivációk nincsenek igazán köszönő viszonyban a valósággal.
(X-Men: Az elsők – színes, amerikai film, 132 perc, 2011. Rendező: Matthew Vaughn. Forg.: InterCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.