Elszabadult a világ fiskális rendszere

Jelenlegi formájában fenntarthatatlan a monetáris rendszer, mert súlyos adósságválságokhoz vezetett a legfejlettebb államokban – nyilatkozta lapunknak Bernard Lietaer, az európai valutaegység egyik tervezője, az euró elődjének, az ECU-nak a megalkotója. A belga közgazdász szerint olyan autóban robogunk válságról válságra, amelyben rossz a kormány és a fék is, a vezetőket és az aktuális térképeket is sűrűn váltogatják. Lietaer, aki  a helyi pénzről szóló gazdasági konferencián vett részt Budapesten, a szervezőktől hazai papírpénzgyűjteményt kapott emlékbe – amelyet a közel egy éve működő soproni kékfrankkal is kiegészítettek.

Szabó Anna
2011. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az euróövezet egyre több tagállamát minősítették le az utóbbi napokban; Görögország, Portugália és Írország kötvényei az úgynevezett bóvli kategóriába kerültek. Több jelentős gazdaságkutató központ szerint már csak néhány éve maradt a közös európai valutának. Ön mint az európai valutaunió és az euró elődjének számító ECU egyik kidolgozója, hogyan vélekedik a közös valuta jövőjéről?
– Az egész jelenlegi rendszer ebben a formájában nem működhet hosszabb távon. Nem azt állítom, hogy ne próbáljuk menteni a helyzetet, de a mostani kísérletek hoszszú távon nem oldják meg az alapproblémát. Ennek az oka, hogy szerkezeti hibákkal állunk szemben. A helyzet ahhoz hasonlítható, mintha valakit beültetnének egy olyan autóba, amelynek sem a fékje, sem a kormánya nem működik, és azt a feladatot kapja a vezetője, hogy keljen át az Alpokon. Ha baleset következik be, akkor a vezető vagy az autó a hibás? Sajnos ma a megoldás keresése helyett mindenki inkább az autó vezetőiről beszél.
– Az adósságválság nem egyik napról a másikra alakult ki. Nem lehetett hamarabb látni és időben lépéseket tenni?
– Legalább tíz éve ismert a probléma, és lehet, hogy most már késő a rendszer kijavításának nekikezdeni. Valójában a hetvenes évek végétől világosan lehetett látni, hogy politikai elhatározás kell az addigi monetáris politika helyes irányba tereléséhez. A döntéshozók azonban ódzkodtak attól, hogy a rendszeren változtassanak, és folyamatosan halogatták a módosításokhoz szükséges politikai kérdések megtárgyalását. Egy pénzügyi rendszer megtervezésekor nem elegendő csak egyes elemeit kidolgozni, a többit pedig elnagyolva hagyni, mert az alapprobléma megmaradt.
– Most az euró sorsa foglalkoztat mindenkit, de a tartalék valutaként működő dollár szerepe is megrogygyant, miközben az Egyesült Államokat is leminősítés fenyegeti. Hol és mikor romlott el a jelenlegi monetáris rendszer?
– Itt olyan alapvető hibákról van szó, melyek nyilvánvalóan nem csak az eurót érintik. Már a 2008-as pénzügyi válság előtti negyven évben 140 bank jutott csődbe, s több mint kétszáz monetáris válságot éltünk át. Ezek nem ingadozások, hanem sokkok voltak. Azaz, nem kisebb kátyúkba került az a bizonyos autó, hanem komoly balesetek történtek. Már tizenöt éve ismétlem: tanulnunk kell az előttünk lévő válságból.
– Gondolja, hogy egy még nagyobb hullámvölgyre kell felkészülnünk a közeljövőben?
– Valójában azt kérdezi, hogy ezzel a bizonyos rossz autóval bevehetjük-e a következő kanyart. De nem ez a lényeg. Magára a járműre kellene koncentrálni. Vagyis az egész monetáris politikát új alapokra szükséges helyezni. Az Egyesült Államok, Japán és a fejlett nyugat-európai gazdaságok olyan adósságcsapdában vergődnek, amelyből jelenleg nem látszik a kiút.
– A pénzügyi rendszer hibájához az is hozzátartozik, hogy közel ötven éve nem áll aranyfedezet a dollár mögött.
– A pénzgyártás monopóliuma a bankrendszerhez került, és ez közel háromszáz éve így működik, ám az utóbbi negyven évben, vagyis az aranyfedezet felhagyása óta már súlyos problémák mutatkoztak. Az előbbi példára utalva, ugyanannak az autónak a vezetőit egyre gyorsabban cserélgetjük, miközben a térképek is változnak. A másik fő tévedés, hogy mindent egyetlen kulcsvalutával szeretnénk megoldani. Ez azonban csak az ipari forradalom idején működött, mert ekkor volt szükség arra, hogy központosítsák a döntéseket és a forrásokat ahhoz, hogy a nagyobb fejlesztések elkezdődhessenek. Ami akkor hasznos volt, ma már módosításra szorul. Ma a munkahelyek zömét adó kis- és középvállalkozások ugyanis olyan súlyos tőkehiánnyal küszködnek, amely gyakorlatilag megbénítja a további fejlődésüket.
– A pénzügyi rendszer további hibája, hogy a kis- és középvállalkozások a multinacionális cégek beszállítóiként kénytelenek 90–120 napra hitelezni, míg a saját számláikat 30 napon belül vagy azonnal kell kifizetniük.
– A legnagyobb probléma, hogy a bankok nem vagy csak kitermelhetetlenül magas kamat ellenében hajlandók olyan áthidaló kölcsönt nyújtani, amellyel ezek a cégek tartósan túlélhetik ezt a négy-hat hónapos készpénzhiányt, amely az egész működésüket megnehezíti.
– Erre a pénzhiányra is megoldást jelentenének a kiegészítő valuták vagy a helyi pénzek, vagyis egy új típusú elszámolási rendszer?
– A helyi pénz csak része a kiegészítő valutáknak. Például a légitársaságoknál gyűjthetünk hűségpontokat, majd ezeket később beválthatjuk ingyenutakra. Ugyanez vonatkozik a kereskedelmi láncoknál kapható kuponokra is, amelyeken más árufélét vásárolhatunk. Ezek lényege, hogy visszacsábítsák a vásárlót ugyanahhoz a vállalathoz. Vagyis a technológia létezik, de nem használjuk ki teljes mértékben. A megoldás a valuták, a gazdaság és a környezet viszonyában keresendő, ahol nincs monopólium. A helyi pénzek ugyanis esetenként nem felelnek meg a pénzhelyettesítés céljának, de a megváltoztatott monetáris rendszert kiemelten segíthetik.
– Az ön nevéhez fűződik az a pénzhelyettesítő modell, amely jó néhány latin-amerikai országban már működik. Mi ennek az elszámolási rendszernek a lényege?
– Az úgynevezett C3 (Commercial Credit Circuit) rendszer – vagyis a kereskedelmi hitelezési kör, amely zárt gazdasági kört jelent – működési elve a következő: A kereskedelmi tranzakcióknál általánosságban halasztott 90 napos fizetési határidő figyelhető meg. Ha ezt ügyletenként egy biztosítótársaság a háttérben lefedezi, vagyis garantálja, hogy a vevő fizet, akkor ezt a fizetési ígérvényt pénzhelyettesítőként egy zárt gazdasági közösségben el lehet számolni. Elektronikus rendszer segítségével, mint egy normál bankszámla esetében. Így a kisvállalkozások működhetnek tovább, és ezt a pénzhelyettesítőt egymás közt felhasználhatják azonnali fizetésként, hiszen lejártakor valós pénzáramlás történik. Ezt a rendszert több ország kormánya is bevezette, a közelmúltban például Brazília és Uruguay; az utóbbiban már adófizetésre is elfogadjak ezt az elszámolási egységet, hiszen az államnak így garantáltan lesz lejáratkor bevétele, amellyel gyors gazdasági fejlődést tudtak elérni.
– A bankrendszer nyilvánvaló hiányosságait próbálta részben pótolni a mikrohitelezés bevezetésével Mohammed Junusz, aki 2006-ban közgazdasági Nobel-díjat kapott ezért a kezdeményezéséért. Mi a véleménye erről a rendszerről?
– Nagyra becsülöm a mikrohitelezést és magát Junusz urat is, akivel volt szerencsém több alkalommal is találkozni. Jó szándékú, szerény és becsületes ember, akinek a fő céljaival egyet lehet érteni. A mikrohitelezés azonban ma már olyan magas, 28 százalék körüli kamat mellett működik, hogy az értelemszerűen kitermelhetetlen a kisebb vállalkozások számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.