Kikapós özvegy, kapós film

Igen, természetesen Don Pasquale és Norina történetéről van szó ezredszer is. De hát az élet és az operaházi tuti ilyen: ezredszer is kínálják tömény lépes mézüket fiatalasszonyok és mennek lépre öregurak – a jegyek, bérletek pedig nem csak az ellenőrnek fontosak: a Metropolitannek is. A múlt évad egyik élő HD-kitűzése volt a rongyosra játszott Donizetti-vígjáték, Anna Nyetrebkóval fő attrakcióként. Anna pedig örök, mint tudjuk.

Ókovács Szilveszter
2011. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

És korántsem csak attraktív! Viszont mi most éljük a világ egyik legpompásabb szopránjának jelen idejét: ahogy Callas, Tebaldi, Caballé vagy Te Kanawa pályáját is öröm lehetett követni, a krasznodari lány esetében sincs ez másképp. Mindenki őt várja, pedig előbb Susan Graham érkezik beskálázatlanul, hogy a Met jó szokása szerint háziasszonykodja végig az előadást. Fanyaloghatnánk is, miért ily lapos kérdésekkel „operál”, de sokkal fontosabb, hogy New York fő operaháza mindig fülön szeretné fogni a tévénézőt, és bevinni oda, ahová tiltótáblák miatt és fantázia nélkül bejutnia se sikerülne. Nemhogy körülbambulnia.
A második kép előtti díszletváltásnál leplezetlenül leselkedhetünk: fegyelmezett, mert a tévéfelvétel próbáin alaposan kitanított, egyen- kezeslábasba öltözött színpadmunkások mozdulatait már máskor láttuk, a függöny mögött vihorászó szereplők privát pillanatait még soha. A Don Pasquale ezt is elbírja, és Otto Schenk engedélyét se kell kikérni hozzá, pedig él az öreg, nyolcvanegy múlt, de mindig is a gyeplőn tartott komédiázás híve volt. Igen, már ott rakoncátlankodik Anna, a nyughatatlan özvegy, és vele integet a kamerának Malatesta, a báty. Hogy ilyen jól érzik magukat, abban megvan James Levine érdeme is: a kiváló karmester emberemlékezet óta a Met árkában legyez, és lett légyen az teljes Ring vagy romantikus blődli, olyan személyes érdeklődés élénkíti teljesítményét, hogy ő is, mi is elfelejtjük kóros elhízását, lefelé bukó egészségi állapotát.
A Don Pasquale férfiszereplői hagyományosan hajlamosak túlkajlálkodni magukat. (Engem a századok koptatta Hadarókettős strettájának ismétlése, a vicces bemondások sora ma már agresszív polleneknél jobban allergizál.) A Met jelen produkciója inkább az ágyúval verébre vezényelt sortűz esete. A lengyel Marius Kwiecen egy mérettel hősibb baritonja feledi a doktoros eleganciát, túlságos vehemenssége révén bukással fenyegeti a vénlegény-ámítási projektet. És John Del Carlóé is böhöm hang, ő meg ettől mintha azt hinné, zártszámokban is elég recitálnia. Ám – és végtére ez volna itt, buffában a lényeg –, mindketten ízig-vérig színpadi emberek. A tenor? Korrekt, de az a sejtésem, hogy sosem lesz Matthew Polenzani-lemezem. Egy vértelen énekes a hátrányosra (ritkásra, férfiatlanra) írt Ernesto-szólammal egész egyszerűen nem ütheti át az ingerküszöböt.
De jaj, bezzeg Anna most is átüti! Mondhatják nekem, hogy szülése után még mindig kissé gömbölyded maradt – a hangja is az! És ott vibrál benne a maga szemtelen módján nemcsak Norina ropogós ifjúsága, de az énekesnő pimasz tehetsége is. Luxusözvegyünk ő, kinek bezsákolt magasságai mögött óriási tartalék érzik, legatói pedig magnetikus ívet húzó hárompontosok. És nemcsak a kosárfan Amerika őrül meg érte! Egyszer Ioan Holandert kérdeztem, milyen is ez az Anna. – Megbabonázna, ha ismernéd – hangzott a válasz. Azt pedig innen is látom, hogy ujja köré csavarná a hideg acél Nothungot is. Igen, ott lehet ő minden kéthétnyi ajtócsapkodásban, vagy ahogy Juhász Gyula mondaná: minden félrecsúszott nyakkendőnkben.
(Donizetti: Don Pasquale – Deutsche Grammophon DVD, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.