Nem minden tanoda tartható főiskolának

Findura Imre
2011. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a múlt század hatvanas éveinek végén megkezdődött a felsőoktatás értelmetlen túlfejlesztése, amelynek első eredményei az elképesztő gyorsasággal történt átminősítések voltak: szakközépiskolák/technikumok felsőfokú technikummá, majd főiskolává, sőt egyetemi karrá válása azonos tantervvel, azonos tanári karral. Ezeknek az „egyetemeknek” tiszteletre méltó törekvésévé vált az egyetemi tananyagok beemelése a főiskolai oktatásba, és ezáltal színvonaluk bizonyos szintű emelése, miközben űrt hagytak maguk mögött a főiskolai képzésben. Számos példa említhető, de talán a leglátványosabb e téren az agrár-felsőoktatás, amely területen a néhai méltán Európa hírű akadémiák egyetemmé válása magára hagyta a mezőgazdasági gyakorlat jogos igényeit elváró képzést.
A rendszerváltás óta a felsőoktatás túlméretezettsége nemhogy csökkent volna, hanem még az integrációk ellenére is tovább terebélyesedett. Az integrációnak volt kiemelkedő példája, sikertörténete – például a Debreceni Egyetem –, de számos más, erőltetett és főleg politikai alkuk eredményeképpen létrejött változás katasztrofálisnak bizonyult. Most, a felsőoktatási törvény újraalkotása során a következőket mindenképpen figyelembe kell venni: a demográfiai adatokra figyelő felvételi létszám meghatározása; a felhasználói oldal követelményeinek, igényeinek megfelelő képzés támogatása; irányított, a gazdaság igényeihez alkalmazkodó képzés támogatása; végül azon szakokon, melyeken túlképzés van, kizárólag az önköltséges képzés engedélyezése (média, kommunikáció, szociológia, pszichológia és egyéb divatos, de csak munka nélküli diplomásokat termelő oktatás) vagy a hallgatói létszám jelentős csökkentése.
Kell-e több mint fél tucat helyen jogász-, közgazdász- vagy környezetgazdálkodás-képzés? Felül kellene vizsgálni azoknak a főiskoláknak a tevékenységét, színvonalát (esetleg bezárni őket), amelyeknek végzettjeivel kapcsolatosan olyan álláshirdetések jelennek meg, mint például „kivéve a Gábor Dénes vagy a Károly Róbert Főiskolán végzettek”.
Közel harminc helyen az államilag támogatott felsőoktatási intézményrendszer drasztikus csökkentésére van szükség. Ezt a kormányzatnak kíméletlenül végre kell hajtania, akár tetszik a helyi érdekeket védő politikusoknak és intézményeknek, akár nem. Az nem megoldás, hogy egy-egy szervezeti egységbe vonva továbbra is megmaradnak egyes településeken, olyan szakok, karok, főiskolák, egyetemek túlélését lehetővé téve, amelyeken ténylegesen kis létszámban oktatnak nappali hallgatókat, s a levelező oktatás (amelynek színvonala még siralmasabb) viszonylag nagy beiratkozó létszámával indokolják fennmaradásukat. Jó lenne tudni a tényleges adatokat, hogy hányan kapják meg a diplomát a felvettekhez képeset, és azok közül hányan vannak, akik nyelvvizsgát is tettek, tehát teljes értékű a diplomájuk. Az adatok elrémisztők, mert nem ritka, hogy a végzettek 60-70 százaléka nem rendelkezik nyelvvizsgával. A miniszteri nevekhez köthető ámokfutást, amivel tönkretették a hajdan elismert magyar felsőoktatást, meg kell állítani.
A bolognai rendszert szolgai módon bevezették és átgondolatlanul ráerőszakolták olyan szakokra is, ahol ez nem volt indokolt. Ezt meg kell változtatni. Tévedés ne essék, nem a háromlépcsős felsőoktatással van gond, hanem azzal, ahogyan azt bevezették. A felsőoktatás első lépcsőjén végzőkkel, az alapszakot megszerzőkkel a felhasználói oldal nem tud mit kezdeni, mert három és fél év alatt, amelybe beszorították az öt év tananyagát, annak megfelelő szintű elsajátítása lehetetlen. Az alapszak-indítási dömping – amelynek egyetlen célja minél több hallgató megszerzése – megnyomorította az oktatókat a hatalmas óraszámmal, és egyben igazolta a felsőoktatási kvótarendszer anomáliáit a finanszírozás területén. A hallgatót megtévesztették, mert az hiszi, hogy egyetemi diplomája van, a vállalatok pedig nem sokra mennek a „félkész” diplomásokkal. A felsőoktatás gondjai közé tartozott, hogy korábban az egyetemi rektoroknak és helyetteseiknek a hazai bérszinthez képest adott többszörös fizetés méltán váltott ki ellenérzéseket, már csak azért is, mert joggal, jogtalanul felvetette annak a lehetőségét, hogy ezért hajtottak fejet a rektorok a minisztérium minden döntése előtt. Most rendezték ezt a kérdést, bár itt azért megjegyzendő, hogy ezek a bérek messze elmaradnak a nyugat-európaiaktól. Közismert, hogy minden területen messze az európai átlagokhoz képest is alacsonyak a magyar bérek, hiszen egy egyetemi tanár adózott havi jövedelme is csak valamivel van ezer euró felett, amelynek négy-ötszörösét kapja egy német, holland, osztrák egyetemi tanár. Nem véletlen, hogy hazánk is elvesztette a harmincöt–ötven év közötti szakembereit, akiket kiképeztünk, s ma a fejlett vagy fejlődő országokban dolgoznak, pedig nagy szükség lenne rájuk az iparban, az egyetemeken és kutatóintézetekben.
Hasonlóan komoly problémákat eredményezett a hallgatói önkormányzatoknak szükségtelenül adott beleszólás olyan döntésekbe, amire más országokban nincs példa. A diákönkormányzatoknak szigorúan véve csak szociális kérdésekben lehetne véleményezési joguk, de személyi kérdésekben egyáltalán nem. Az előző évek ismert gyakorlata volt az egyes rektori pályázatok érdekében tett engedmények a hallgatói szavazatok „megvásárlására”. Van olyan hazai egyetem, ahol szolgálati gépkocsija csak két személynek van, a rektornak és a HÖK elnökének.
A napjainkban folytatott szakmai és politikai vitát a felsőoktatás újragondolása kérdésében nagyon egyszerűen le lehetne zárni. Ha törvény rögzítené, hogy egy egyetemi vagy főiskolai tanár kizárólag egy egyetemen vagy főiskolán taníthat, s másutt még megbízással sem, akkor azonnal automatikusan megszűnne számos olyan intézmény, ahol a tanári kar nagy része vagy többsége külsős. Így azon intézmények egyébként szakmai színvonaluk alapján is maradhatnának szakiskolák, továbbképző intézmények, olyan képzéssel, amelyre a gyakorlatnak egyébként szüksége is lenne. Ez a „hungarikum”, hogy valaki több intézményben is oktathat, tette lehetővé, hogy fennmaradhassanak feleslegesen felépített, politikai és egyéni ambíciókat kiszolgáló intézmények. Amerikában elképzelhetetlen, hogy egy, a Yale-en dolgozó egyetemi tanár átruccanjon Floridába oktatni, de nem kell a tengerentúlra menni, ez sehol a világon nem létezik, csak nálunk. Ha a nemzetközi gyakorlatot mi is átvennénk, akkor lehetne a felsőoktatást a helyére tenni. Lenne csak néhány, de már ismét rangos egyetemünk és főiskolánk, amelyek még a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben is kaphatnának közel európai szintű költségvetési támogatást, sőt az oktatók se több helyről vennék fel az európai átlagbérhez közelítő egyetemi, főiskolai oktatói fizetéseket. A felsőoktatás minőségbiztosítását szolgáló Magyar Akkreditációs Bizottság függetlenségének megerősítése azért is fontos, mert szükség van egy sokkal szigorúbb feltételrendszer kidolgozására mind az egyetemi tanári pályázatokkal, mind a szaklétesítésekkel kapcsolatban. Azonban jó lenne, ha a bizottság szakvéleményét, amely ellen van jogorvoslat is, a mindenkori miniszter nem írhatná felül. Tagjait pedig ne különböző szervezetek, érdekképviseletek delegálják, hanem a miniszter által felkért szakmai grémium tegyen ajánlásokat a miniszterelnöknek.

A szerző könyvtáros

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.