Negyven évvel ezelőtt váltott összkerékhajtásra a Lancia a ralipályákon

Nem jött össze a világbajnoki cím a Lancia Delta S4-esnek, amelynek a balesete a B csoport betiltásához vezetett. A versenyautókat az Abarth építette.

2025. 08. 03. 7:00
Fotó: Lancia
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1983 óta egyedül a Lancia tudott hátsókerék-hajtású autóval rali-világbajnokságot nyerni, az 1984-es szezonban a Rally 037-es típusa diadalmaskodott az Audi Quattro ellenében. Azonban az olaszok is tisztában voltak vele, hogy az emberfeletti erőfeszítésnél egyszerűbb, ha ők is összkerékhajtásra váltanak. Ez lett a Lancia Delta S4, vagy a gyári kód alapján az Abarth SE038.

Elődjéhez hasonlóan ennek is egy acélcsövekből szerkesztett tárváz jelentette az alapját, amelyre a nemrég piacra dobott kompakt modellre hasonlító karosszériát húztak rá. Ezeket az elemeket karbonból készítették, a hatalmas méretű első és hátsó fedél megkönnyítette a szervizelést illetve a karambolos sérülések javítását. Annak érdekében, hogy ne lépjék túl a szabályok által megkövetelt 890 kg-os saját tömeget, a versenyautókon a karosszéria belseje nem kapott semmiféle felületkezelést, nem volt klasszikus kilincs vagy leengedhető ablak, helyette az átlátszó pesplexbe tettek egy kis elhúzható fedelet.

Massimo Miki Biasion (ITA) Tiziano Siviero (ITA) Lancia Delta S4 GrB Lancia Martini 2nd position
 

Elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést használtak elöl szimpla, hátul dupla lengéscsillapítóval. Hosszában építették be az 1759 köbcentis, 16 szelepes Fiat-blokkot, ami kompresszort és turbófeltöltőt is használt, a teljesítménye valahol 500 lóerő körül volt versenyváltozatban. A nagy méretű KKK 27-es turbó csak 4500/perces fordulat felett dolgozott optimálisan, az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban az Abarth Volumex R18-as kompresszor segítette át a négyhengerest. Az 5 fokozatú kézi kapcsolású váltót és a 60-76 százalékban hátsókerék-hangsúlyos nyomatékelosztást adó összkerékhajtást a brit Hewland fejlesztette.

A Lancia Delta S4 rögtön megnyerte az első versenyét, az 1985 őszén megrendezett RAC Rallyt Nagy-Britanniában, de a tesztelés során is legyőzhetetlennek bizonyult: az olasz bajnokságban megrendezett murvás Rally Colline di Romagna ralin júliusban közel 9 perccel utasította maga mögé a mezőnyt a Markku Alen–Ilkka Kivimaki páros. A világbajnoki cím nem jött neki össze, a 86-os San Remó-i győzelmet utólag elvették szabálytalan műszaki átvétel miatt; emiatt hullott a világbajnoki cím a peugeot-s Juha Kankkunen ölébe. A Lancia Delta S4 azonban mindörökre beírta magát a ralisport történelemkönyvébe, hiszen a Henri Toivonen–Sergio Cresto páros 1986-os Tour de Corse versenyen bekövetkezett halálos balesete vezetett a B csoport betiltásához.

 

Amíg a versenyautóból 29 példány készült, a Lancia Delta S4 Stradale, azaz utcai változatból állítólag az FIA szabályai megkövetelt 200 példány; több forrás szerint inkább száz körül lehet a tényleges darabszám – még zajlott a gyártás, amikor betiltották a B csoportot, ami feleslegessé tette a folytatást.

 

Lényegi eltérés volt a versenyautóhoz képest, hogy a karosszériát epoxiból és üvegszálas műanyagból készítették, és üvegből készültek az ablakok, de megtartották például az óriási első-hátsó fedelet. Alcantarával kárpitozták az üléseket, hangszigetelés is került a műanyag lemezekre, kormányszervó és légkondicionáló gondoskodott a kényelemről.

 

Az 1,8-as turbómotor teljesítményét visszavették 250 lóerőre, megtartották ugyan az összkerékhajtást, de előre nem került részlegesen önzáró differenciálmű, a váltót pedig a CIMA ötfokozatú egységére cserélték. Amíg a versenyautókat az Abarth építette, az utcai autók a torinói Savio karosszériaépítő műhelyében készültek. 100 millió lírás árával a Lancia Delta S4 Stradale ötször olyan drága volt, mint a második legdrágább Delta, a HF Turbo (1,6-os turbómotor, elsőkerék-hajtás). A közúton és a versenypályákon egyaránt a Lancia Delta HF Integrale váltotta az S4-est.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.